Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Här är vi alla vänner.

Aniiee skrev 2023-06-19 19:35:27 följande:

På tal om Finland, jag ska beställa godis från Fazers onlineshop. Hälften finns ju inte i ens i Stockholm om man inte söker sig till en specialaffär och betalar 55 spänn för en chokladkaka.

Det är bra att det går att beställa! Man har ju hört om Sveriges sämre sidor, men det här...! Jag skämtar bara, jag ska inte göra ner Sverige, allra minst på ett svenskt forum. Låt det väl smaka!

Jag tror på midsommarens förlösande kraft, regnets hugsvala och solens vederkvickelse. Sol och jord, i trolsk symbios då allt kan hända. Hoppets horisont i din blick, längtans ursinne i din röst, kärlek till livet i dina händers tröst.

Jag tror på hembygdens hymn och ära, dess själ som genljuder i hjärtats slag. Havets trevande fingrar och vindens fria famn, skeppet som vänder åter till dess trygga hamn.

Jag tror på livets hyllning, insekt och människa, alla yngel och barn i alltets oändliga garn. 

Hoppas att ni har haft en trevlig midsommar, det har jag!

flygrl skrev 2023-06-24 19:05:07 följande:

Jag har fått hjälp fläta en midsommarkrans att bära på huvudet men dom där 7 sorters blommorna ska man väl lägga under kudden eller hur? 🌸🌼🌺

Katolik som jag är känner jag till att midsommar förknippas med Johannes döparen men midsommar är ändå det jag tänker mest på den här helgen. Svensk som jag är (vill va iaf!).

Såg i Wikipedia att midsommardagen är typ finländska flaggans dag så allt gott till det då! 🇫🇮

fultextad användarhandbok skrev 2023-06-24 16:30:04 följande:

Jag tror på midsommarens förlösande kraft, regnets hugsvala och solens vederkvickelse. Sol och jord, i trolsk symbios då allt kan hända. Hoppets horisont i din blick, längtans ursinne i din röst, kärlek till livet i dina händers tröst.

Jag tror på hembygdens hymn och ära, dess själ som genljuder i hjärtats slag. Havets trevande fingrar och vindens fria famn, skeppet som vänder åter till dess trygga hamn.

Jag tror på livets hyllning, insekt och människa, alla yngel och barn i alltets oändliga garn. 

Hoppas att ni har haft en trevlig midsommar, det har jag!

Ditt språk är magiskt! Verkligen! 😮
    Min midsommarafton blev trevlig. Bra att din blev det med. 😊

Det stämmer! Prova fast nästa midsommar om du vill och se om magin slår in.

Ja midsommar och även andra högtider är som de är, de färgas av kultur och gamla anor och seder som vävs in i dem. Ljus och fruktsamhet är en förutsättning för livet, så vi firar dem på lite olika vis, även om grundtankarna nog är liknande eller rentav samma. Jag känner inte alls till det där med Johannes döparen mer än etymologin bakom ordet.

Tack så väldigt mycket! Den stolta flaggan hissades i går och vajade fint i sommarvinden, vit och blå, precis som jag, i mitt hjärta. Jag glömde visst av att ni har er nationaldag den sjätte juni, så jag får gratulera i efterskott till den!

Alltid trevligt att kunna sprida någon sorts inspiration eller god känsla. Midsommar är kanske den bästa högtiden på året. Förutom den viktigaste, min födelsedag då alltså, nåja det där sista var ett skämt så klart. Det var trevligt att läsa att du hade en bra midsommar!
    flygrl skrev 2023-06-24 18:18:11 följande:

Det är ärligt menat. Jag skriver inte sånt jag inte menar. 😉
    Livet är inte lätt för nån av oss, Freddie K. Jag inser jag är väldigt priviligierad som har en stor familj som håller ihop och som jag kan känna trygghet hos. Det är ingen självklarhet förstår jag när jag läser det du skriver. Beklagar du inte har nån att fira midsommar med. :/

Men den där låten asså. Du sa den inte va så värst bra men jag tycker den är väldigt bra faktiskt. Så sorglig, så vacker. Bra text, väldigt vacker melodi och du sjunger refrängen så bra. Du har en vacker sångröst vet du det?! 👍🏿
    Tårarna kommer när jag lyssnar på den, jag svär.

Hoppas det är ok jag lägger upp din låt här: 

">

👍🏿
    😉❤️

Ursäkta inpasset här, men är en av de där killarna i videon användaren Freddie K? Är det privat är det ju bara att lämna frågan. Hur som så var den riktigt snitsig! Kreativt också att kunna vända något som känns jobbigt till att göra något av det, som musik i det här fallet. Det är imponerande.
    Polyrytm skrev 2023-06-29 10:42:37 följande:
    Precis. Vänligt men bestämt. ; ) Hur har du det?
    Jag har det bra, befunnit mig mycket på havet, träffat på en bekant jag inte sett på länge, fått skjuts i en lådcykel och så där. Vad gör du så här sommartid, har du det bra?
    Eurydike skrev 2023-07-01 17:30:10 följande:
    Precis! Det är bara att hissa seglet och ge dig ut på livets oändliga ocean. Se till att ha självförtroendet och piratflaggan i topp när du ger dig ut och träffar nya människor 😍☠️
    Bara se till att det är rätt dukvikt och att båten inte är underriggad, och så. Förutom flytväst kan livlina vara bra eftersom det kan blåsa rejält på öppna hav, och så.
    Eurydike skrev 2023-07-01 20:55:22 följande:
    Det låter som att du ska få se över min båt innan jag ger mig ut på livets oändliga ocean nästa gång 😊 Mitt segel är säkert felvikt och båten är garanterat underriggad, så det är antagligen därför jag aldrig kommer dit jag ska 😅⛵️
    Gärna det, nog går det att segla med en underriggad båt med, en del kan nog föredra det, men ja livets oändliga ocean kräver nog sitt. En av mina finaste upplevelser var när jag och en till seglade till Färöarna i en liten båt. Så mäktigt att se även Shetlandsöarna på håll. Ibland får man ta omvägar för att komma dit man ska. Väl mött på livets oändliga ocean!
    flygrl skrev 2023-07-02 23:15:22 följande:

Jag får väl prova plocka blommorna och se om det funkar, ja. Fast gärdsgårdar vet jag inte om vi har här i betongen. Polisen ställer upp kravallstaket ibland. Kanske kan det ersätta haha? 😉

Jag vill gärna utforska och fira dom svenska högtiderna. För mig är det liksom att omfamna mitt land, att få va en del av det svenska/nordiska trots jag har ursprung on the far side of the world.

Fint att din flagga betyder så mycket för dig. Finland har ju en del att va stolta över. Att ni kunde försvara er så hjältemodigt mot Sovjetunionen t.ex. 🇫🇮
    För mig är den svenska flaggan viktig. Mitt fina och enda hemland (en del blir förvirrade när jag säger så)! Tack för din lyckönskning! 🇸🇪

Du sprider bra inspiration, verkligen. Så jag unnar dig en din födelsedag med när den nu kommer! 👍🏿

fultextad användarhandbok skrev 2023-06-24 22:32:23 följande:
    Ursäkta inpasset här, men är en av de där killarna i videon användaren Freddie K? Är det privat är det ju bara att lämna frågan. Hur som så var den riktigt snitsig! Kreativt också att kunna vända något som känns jobbigt till att göra något av det, som musik i det här fallet. Det är imponerande.

Visst är den bra? Den fångar känslor jag också har även om jag bor i ett annat ghetto. Same shit typ. 😉
    Den blir ju extra vacker just för den är så sorglig. Jag tycker moll ofta kan va vackrare än dur. 

Och ja, det är allas våran Freddie K i videon, han i stiliga ljusblåa jackan. Han bredvid är nog Torsten (tror jag). 😉

Jag äter gärna hjärna. Fast kalvhjärna då. Mums! 👍🏿
    fultextad användarhandbok skrev 2023-07-01 21:44:04 följande:
    Gärna det, nog går det att segla med en underriggad båt med, en del kan nog föredra det, men ja livets oändliga ocean kräver nog sitt. En av mina finaste upplevelser var när jag och en till seglade till Färöarna i en liten båt. Så mäktigt att se även Shetlandsöarna på håll. Ibland får man ta omvägar för att komma dit man ska. Väl mött på livets oändliga ocean!
    Omg...det där får mig nästan att bli rädd...segla över vilda Nordatlanten i en liten båt ända till Färöarna. Jag fattar det måste vart en storslagen upplevelse och att ni visste va ni gjorde men ändå. Respekt till dig! 😮Är det finländska polisens standard issue fika under långa spaningsnätter i polisbilen? 😁

Haha! Ja visst, satsa på kravallstaketen och förortens vilda blomster!

Ja alltså, som jag ser det så kan du självklart vara svensk. Det handlar inte om att se ut på ett visst sätt, det handlar om att vilja leva i samklang med den kultur och miljö som råder och att vilja utveckla den. Att känna en samhörighet och respekt för den mark och det eller de folk som bor där, och det kan du och gör du ju fast du har ursprung annorstädes. Så det är fint att du omfamnar det gulblå och vara en del av det. För mig är det inte konstigt åtminstone att du ser Sverige som ditt hemland. Det är bara bra att känna samhörighet.

Tack, jag har födelsedag nästa månad! 

Jag har aldrig bott i ett ghetto, men jag tycker den är fin ändå, säkert betyder den än mer för er som verkligen kan förstå innebörden av det. Det är oavsett imponerande att kunna vända en svaghet till en styrka och göra något kreativt av något som annars skulle kunna vara något jobbigt.

Huu, nå jag ska inte klanka ner på vad andra äter så där bara, men inget för mig. Jo alltså det var en väldigt fin seglats. Att vi seglade med en liten båt har fler aspekter och utan att dra in dig i massa teknikaliteter och tankarna bakom, så anser jag att man kan färdas långt på små båtar. Såtillvida att de är sjödugliga och att man precis som du påpekade, vet vad man gör. Tack så mycket! Det är en mycket meditativ känsla visst var det lite besvärligt efter avfärd med hårt väder, men det hör till. Det lugnade sig sedan. Du skulle ha sett när örikena växte fram ur havet, eller på tillbakavägen när solen gick ner och stjärnorna började tändas. Nästa tur kan gå till Jan Mayen som första mål.

Haha, jag gillar din humor! Du hittar så roliga sätt att få med den!
Svar på tråden Här är vi alla vänner.