fultextad användarhandbok skrev 2023-09-25 22:15:13 följande:
Jag var på undersökning i dag, men hann till arbetet. Vaknade upp efter vad som tydligen var ett krampanfall, jag slog mig också, i huvudet och i handen, vänsterhanden typiskt nog. Ansikten som tittade ner på mig. Fast det är ju helt okej nu, läskigt att inte veta vad det är ännu, men det får jag väl reda på så småningom. Vad bra att du känner så ändå. Det är bra, då har hon flera vänner runt sig, det började ju bra, så det kommer nog att fortsätta bra.
Just det, jag fick faktiskt googla lite på den för att ordentligt kunna placera den. Det berättar en del om hur lite jag kan om religion. Ja just det, det är en fin titel du har där. Jag bodde ju länge ute i havet, bor ännu nära, känner nog dess nycker någorlunda kanske. Följde med morfar ut och vittjade nät när jag var liten. Upplevt det alla årstider. Hört det tala på språk bortom ord. Vaggats till sömns av det och vaknat av det. Varit omgiven av dess vildsinta raseri i höststormar och skrinnat på dess frusna yta till isens gräns. Havet finns alltid där med sin famn. På havet får man direktutdelning, gör si och så blir det inte så bra, gör så, så blir det mycket bra. En urkraft som aldrig kan bemästras. Havet tar sina offer och ger sina gåvor. Det är fint att veta att det finns djup under en och att se stjärnkatedraler ovanför en och se horisonten, där hav och himmel möts. Det är väldigt meditativt. Du kanske har mer erfarenhet av havet än jag, annars önskar jag dig många fina stunder med havet.
Du skriver nog mycket bättre än jag, men det är intressant, för jag har något som kanske är liknande. Det är anteckningar från resor till havs, innehåller vindriktningar, väder, iakttagelser och diverse filosofiska perspektiv, utan att för den skull hävda att jag kan något väsentligt om filosofi. Anteckningar från Skärgårdshavet, Frisiska kusten utanför Nederländerna, Östersjön, Finska viken, Kvarken, Bottenhavet, Gotska Sandön, Norge med mera.
Men fy! Vad otäckt 😮 Ett krampanfall har jag aldrig haft och har ingen aning om vad som kan orsaka det. Synd att du slog dig, men skönt att du tog dig till sjukhuset så de fick undersöka dig. Hoppas det inte är något allvarligt och att du får svar snart på vad kan vara!
Du känner havet och har levt nära det och upplevt det på en massa olika sätt. Jag är en landkrabba som har längtat till havet, men bara kommit nära det under korta stunder. Förutom alla metaforiska betydelser ett hav kan ha, så betyder havet semester och familjelycka för mig. En slags utopi. Alla, hela familjen, reser dit tillsammans och har några glada dagar utanför tid och rum. Vad som händer innan och efter har ingen betydelse, bara nuet existerar. Man plockar oändligt många snäckor, beundrar vackra maneter, äter fika med sand i, bränner sig i solen men är lika glad ändå och sedan åker man hem. Då blir alla olyckliga igen och det enda som finns kvar är påsen med snäckor och en längtan tillbaka.
Angående att skriva bättre eller sämre, så tror jag bara att vi skriver på olika sätt. Jag tycker om hur du skriver och dina texter är som sånger för mig. Rytmen är alltid så vacker.
Det skulle vara spännande att få läsa anteckningarna från någon av dina resor till havs. Du kanske vågar dela med dig av ett litet utdrag? Annars förstår jag såklart att det känns för privat 🐙🐋🐚