Mortiscia80 skrev 2020-12-07 14:16:40 följande:
Gött att vara nordbo med andra ord :) Det låter logiskt med tanke på pigment osv. Jag har nog läst att mer mörkhyade personer har svårt att ta till sig D-vitamin just pga det.
Det kan nog stämma, pigment är ju till för att skydda (se utveckling längre ner).
Och se på Grönland och Island - de har klarat sig i tusen år utan AD-droppar och med långa, mörka vintrar. Men de äter en himla massa fisk, säl och val (har gjort iaf).
Litenmenhård skrev 2020-12-07 16:13:11 följande:
Ursäkta att jag bryter in i er diskussion, men jag har tänkt på det här med oss nordbor och D-vitamin och så. Borde inte vi nordbor vara svarta för att dra till oss mer solljus, om ni förstår vad jag menar? Svart drar ju till sig solljus och i och med att vi har såna långa, kalla vintrar så borde ju vi nästan vara svarta för att dra till oss tillräckligt med solljus så att vi klarar oss över vintern?
Nu är det fasligt länge sedan jag läste biologi, men jag kan tänka mig att mycket pigment, dvs mörk hud, skyddar mot UV-strålning, överhettning och för mycket D-vitamin (som fettlöslig kan den överdoseras på naturlig väg).
För övrigt finns det svarta personer med blå ögon - ruskigt ovanligt, men det finns (ang vad Mortiscia skrev).
Och vår blindtarm är liten och mest till besvär, eftersom vi inte äter bara växter längre.
Naturen är allt bra fiffig