Litenmenhård skrev 2020-11-17 07:35:41 följande:
Oj, det var djupa tankar. Det tackar vi för! .
Jo, det är som du säger. Jag försöker hitta min egen röst. Mycket av det jag skriver är beroende på hur jag är på för humör. Jag skriver en del mörka alster på hösten och vintern, men det är bara för att jag blir så melankolisk då. På våren och sommaren skriver jag mer roliga och knäppa alster.
Jag har inte gått någon skrivkurs. Jag har inte velat göra det för jag har inte velat bli influerad av andra, men tycker du att jag borde gå en?
Jag vill berätta om mina känslor och filosofera om kärlek och humor,(för det mesta. Jag gillar att kombinera de två). Jag vill berätta något som berör och får andra att tänka.
Varsågod, men det är ganska tidigt och jag har inte hunnit bli så nyanserad.
Men som sagt, det som genast slog mig var dels drag av klassiska dikter (t ex Tomten, och den tycker jag är jättefin), dels drag av modern realism - och det är inte dåligt gjort.
Mörka alster? Ursäkta, men har du någonsin läst finsk lyrik? Där har du deppighet så det räcker och blir över, möjligen i viss konkurrens med en del islänningar.
Tror skrivarkurser handlar mer om det tekniska, man får lära sig att strukturera sin berättelse, hur man gör för att öka spänningen och sådant. Det är nog ingen tävling i grupp. Så absolut, det tycker jag du ska göra om du känner för det.
Då tycker jag att du ska plita ner precis vad du tänker, utan stavning eller censur eller någonting - då är du nog något på spåren