• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • fultextad användarhandbok

Den naturliga talserien är oändlig. Hälften av naturliga tal är jämna och andra hälften är då udda. Ställer man då upp den naturliga talserien ovanpå både den udda och jämna så att det motsvarar eller överensstämmer för var och en av talen, samma antal i varje talserie, med andra ord oändligt. Oändlighet/2=2 lika stora oändligheter. Utöver detta kan vi enkelt konstatera att 0,9999 ad infinitum är oändligt, men att det är mindre än det ändliga talet 1. Som jag har förstått det är det endast i matematiken som begreppet behåller sin ursprungliga abstraktion, i övriga sammanhang måste det till kompromisser. Undrar om inte matematikerna gör det enkelt för sig, med sina binära begrepp och dualistiska syn, där de definierar oändlighet som motsats till ändlighet? Varje abstraktion utgår från konkreta mängder från vilka vi abstraherar egenskaper eller modeller.

• Freddie K
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-30 14:16:34 följande:

Den naturliga talserien är oändlig. Hälften av naturliga tal är jämna och andra hälften är då udda. Ställer man då upp den naturliga talserien ovanpå både den udda och jämna så att det motsvarar eller överensstämmer för var och en av talen, samma antal i varje talserie, med andra ord oändligt. Oändlighet/2=2 lika stora oändligheter. Utöver detta kan vi enkelt konstatera att 0,9999 ad infinitum är oändligt, men att det är mindre än det ändliga talet 1. Som jag har förstått det är det endast i matematiken som begreppet behåller sin ursprungliga abstraktion, i övriga sammanhang måste det till kompromisser. Undrar om inte matematikerna gör det enkelt för sig, med sina binära begrepp och dualistiska syn, där de definierar oändlighet som motsats till ändlighet? Varje abstraktion utgår från konkreta mängder från vilka vi abstraherar egenskaper eller modeller.

Smart där! Har faktiskt aldrig tänkt på det, men nu gav du mig en tankeställare. .
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
    Freddie K skrev 2025-03-30 14:35:04 följande:
    Smart där! Har faktiskt aldrig tänkt på det, men nu gav du mig en tankeställare. .
    Hej! Ja, jag egentligen vet jag inte om oändlighet är något annat än en abstraktion och möjlighet, eller om det kanske istället är så, att det som finns är representationer av ändlighet i en oändlighet. Jag har nog inget heltäckande svar på det.
  • Eurydike
    Anonym (Allmighty Torsten) skrev 2025-03-30 05:22:09 följande:
    Aye, gal. Mi will do dat. .
    Du är bäst! Visste att jag kunde lita på dig ☺️🙌🧀
  • Freddie K
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-30 14:51:17 följande:
    Hej! Ja, jag egentligen vet jag inte om oändlighet är något annat än en abstraktion och möjlighet, eller om det kanske istället är så, att det som finns är representationer av ändlighet i en oändlighet. Jag har nog inget heltäckande svar på det.
    Nej, det är en svår fråga verkligen, men tåls ändå att tänkas på. .
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Allmighty Torsten)
    Eurydike skrev 2025-03-30 15:11:39 följande:
    Du är bäst! Visste att jag kunde lita på dig ☺️🙌🧀
    Klart du kan. . Har grannen slutat hamra nu då?
  • Eurydike
    Anonym (Allmighty Torsten) skrev 2025-03-30 15:17:38 följande:
    Klart du kan. . Har grannen slutat hamra nu då?
    Vilken tur då! Just nu är det tyst 🤫😄
  • burleskburkläsk
    Eurydike skrev 2025-03-30 20:44:35 följande:
    Vilken tur då! Just nu är det tyst 🤫😄
    Han hamrar sig trött...sen behöver han mängder av skönhetssömn så han känner sig fin igen! 🤪
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-30 14:16:34 följande:

Ville bara be om ursäkt och rätta mig själv. Jag har inget att skylla på, förutom att jag varit lite slö. 0,9999 ad infinitum är inte mindre än 1. Det finns ju helt enkelt inget tal mellan 0,9999 och 1. Skulle man skriva ut det som 0,9999...=1-x, vad skulle då x vara? På sin höjd, som en lek med språket, men talet ses som evigt i form av decimalutveckling, men inte oändligt. Det vi hade behövt är infinitesimala tal för att få det hela korrekt. Var tvungen att rätta till detta då jag kom att tänka på det igen. Bortgjorda men tillrättade hälsningar!
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2025-03-30 21:42:04 följande:
    Ville bara be om ursäkt och rätta mig själv. Jag har inget att skylla på, förutom att jag varit lite slö. 0,9999 ad infinitum är inte mindre än 1. Det finns ju helt enkelt inget tal mellan 0,9999 och 1. Skulle man skriva ut det som 0,9999...=1-x, vad skulle då x vara? På sin höjd, som en lek med språket, men talet ses som evigt i form av decimalutveckling, men inte oändligt. Det vi hade behövt är infinitesimala tal för att få det hela korrekt. Var tvungen att rätta till detta då jag kom att tänka på det igen. Bortgjorda men tillrättade hälsningar!
    Vi godkänner såklart din rättelse och jag misstänker att vi aldrig ens hade upptäckt felet om du inte påpekat det och övertygat oss om att något behövde rättas till! Tråkigt att höra att du känner dig slö, men det är verkligen inget som märks. Hoppas du mår lite (eller helst mycket) bättre snart! Sömniga hälsningar från en som borde sova snart! 🌙
Svar på tråden Här är vi alla vänner.