Disa35 skrev 2020-05-13 08:53:20 följande:
Jag läste in mig på faktan och statistiken som fanns, och den var inte omedelbart imponerande; skyddet låg runt 70% om jag minns rätt, man visste inte om det var livslångt och man visste inte heller om vaccination skyddade mot bältros. Dessutom var det en hel del "troligen", "förmodligen", "sannolikt", "antas" osv. Det var inte alls samma raka besked som med t ex poliovaccin.
Det ställde jag i relation till vad man vet om genomgången infektion (livslång immunitet) och mortaliteten (låg, tolv fall på femton år i någon studie som jag inte hittar just nu).
Fast nu har de ändrat informationen på både Vårdguiden och FHM, så nu är jag ännu mer kluven. Det ska inte vara lätt...
Jag måste rätta mig själv från tidigare, vi har inte vaccinerat mot vattkoppor! Jag antog att det ingick i vaccinationsprogrammet... Nu blir jag fundersam på om det behövs.
Läste hos FHM och de som rekommenderas vaccin är barn med nedsatt immunförsvar pga andra sjukdomar. Om de kommer fram till att det ska ingå i allmänna programmet kan man alltid ta det i efterhand.
Allt som allt skulle jag nog inte vaccinera i nuläget om jag hade ett friskt barn, men om de kommer fram till att det ska ingå i vaccinationsprogrammet framöver skulle jag se till att mitt barn fick det åtminstone.