Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Här är vi alla vänner.

Freddie K skrev 2024-04-20 15:20:48 följande:

Ett inre lugn har infunnit sig. Jag känner mig ganska tillfreds just nu, 

Att bara vara, lägga märke till vad som sker, vad som är, utan att tänka, skapar inre lugn, harmoni. Eller så kan man blåsa såpbubblor. Det gjorde jag i dag. Hade blandat vatten, diskmedel och glycerin.
    Eurydike skrev 2024-04-20 23:10:02 följande:
    Blåste du jättestora bubblor? Det gjorde en pappa på ett kalas när jag var liten och det var som magi. Pappan var dessutom den längsta man jag någonsin sett, men det hör inte till historien ????😊
    Nej inte de där jättestora, men de är häftiga! Visst är det fint, de svävar runt som farkoster nästan. Däremot så när jag och en vän var små så blåste hennes morfar såpbubblor med rök i, alldeles rökfärgade bubblor som när de sprack lämnade ett litet rökmoln som löstes upp. Annars kan jag tipsa om att blåsa såpbubblor på vintern då det är riktigt kallt, flera minus, då hinner de frysa och det är ganska vackert!
    Eurydike skrev 2024-04-22 22:08:41 följande:
    Jag tycker mycket om såpbubblor, stora som små! Såpbubblor med rök i låter riktigt häftigt och sådana där frysta bubblor tycker jag nog extra mycket om. Det känner jag på mig. Måste testa att göra det någon gång, men det gäller säkert att vara väldigt försiktig så de inte går sönder 🤔
    Ja, såpbubblor är fina. Jag har haft en blandning av 1,5 l vatten, 1 dl diskmedel och 2,5 dl glyserol. Det går ju att räkna om samma proportioner till mindre mängd, men det är svårare att blanda. Man kan också leka med förhållandena mellan ingredienserna för att hitta en bra balans, eventuellt kan man även tillsätta sirap. Då klarar de av att ta mark eller lite grand eller lägga sig på grenar och så, enligt min erfarenhet. Bara det är vindstilla eller förhållandevis lugnt så.
    Freddie K skrev 2024-05-21 15:28:43 följande:

Jag ska nog inte skriva en guide. Jag ska skriva ett argt brev! Tungan ute

Eller så kan du skriva en guide hur man författar ett argt brev, har inte försökt mig på det, men jag ger det gärna ett försök, kanske något sådant här, i ett försök att kvantifiera vissa aspekter av det.

A. Gör en textanalys och identifiera sådant som kan indikera ilska. Lägg märke till ordfrekvensen och gör en lista över ofta återkommande ord och gör en ordfrekvensanalys. Räkna också antalet utropstecken då dessa kan vilja uttrycka ilska motsvarande höga röster i tal exempelvis.

B. Gå vidare med en sentimentanalys för att försöka mäta känslomässig ton. Med hjälp av föregående steg kan man skapa en bestämt ordlista att hänvisa till, där vissa ord är associerade till känslor som kan uppstå vid författandet av ett ilsket brev. Tilldela därefter varje mening poäng baserat på detta.

C. Beräkna läsbarhetsindex med hjälp av exempelvis Flesch-kincaid läsbarhetsindex.

Avsluta med att formulera genom att väga samman de olika faktorerna. Ilska=w1 x (ordfrekvenspoäng) + w2 x (sentimentpoäng) - w3 x (läsbarhetsindex).

Är det någon som har lust att skriva en guide om huruvida bruksmaskiner kan bli konst och i så fall hur ser övergången ut? Alternativt en guide om hur man reparerar en tiltpackare till en plog?
    Eurydike skrev 2024-05-21 23:55:49 följande:
    Svaret var inte riktat till mig, men jag svarar ändå. Bra idé med en sådan guide! Jag tyckte om ditt försök, eller rättare sagt din guide, och du fångade verkligen in de svårfångade aspekterna i mätbarhetens håv. Bruksmaskiner kan bli konst genom ogynnsamma förhållanden och förfall. Genom att brytas ner och bli något nytt. Någon fäller ut, något går sönder. Ytterligare något söndrar. De kan också få en roll som publik i ett performance, då människor tvingas göra det maskinerna tidigare gjorde. Bruksmaskinerna får äntligen luta sig tillbaka och se på. Kanske dukas det fram vin och snacks. Bruksmaskinerna kan också sättas på nya sysslor. En cementblandare får baka en kaka. En lyftkran får duka ett bord. Hur övergången skulle se ut vet jag tyvärr inte 🤔
    Tack så mycket. Intressant svar, som ju ger fler infallsvinklar. Om då en lyftkran dukar ett bord, är det då lyftkranen som är konsten, eller det den utför i egenskap av lyftkran? Det beror nog på kontexten. 

Om någon ställer ut en dimensionsanalys och anser det vara konst, så kommer det inte upphöra att vara matematik, istället kommer det vara både matematik och konst. Precis som lyftkranen fortfarande är vad de var, men kanske att dess syfte inte behövs motiveras i konsten, jag vet inte.

Jag är ju inte någon sakkännare, men om jag skulle försöka mig på en modell för hur övergång från bruksmaskin till konst skulle kunna se ut, så kanske så här. Vi har variablerna kontext (K), estetik (E), funktion (F) och koncept (C). Utöver det har vi ett konstvärde (KV), gör man en enkel ekvation så blir det då (KV) = wk x K x we x E + wf x F + wc x C, där wk, wf och wc är de olika sammanvägningarna. Det blir så klart ändå godtyckligt, men ändå en sorts modell.

Läste en bok för länge sedan som jag tyckte om. Egentligheter av Lena Andersson och Dan Wolgers. Är lite intresserad av konst, fast på en basal nivå kanske.
    Eurydike skrev 2024-05-25 23:49:48 följande:
    Precis! Det beror nog på kontexten, konstnären eller betraktaren. Vissa konstnärer skapar beskrivningar av hur deras verk ska tolkas, men den subjektiva tolkningen är ändå fri.

Ja, så är det och jag ser det nog som cirklar som ibland överlappar varandra. Matematikcirkeln går in i konstcirkeln, men de är samtidig fortfarande två separata cirklar. Ibland kan syftet med ett objekt motiveras och ibland är tolkningen helt fri. Jag upplevde till exempel ett verk från insidan, där jag inte hade en aning om vad syftet var varken nu eller då. Det var en jättestor fluffig låda som man gick in i. Inuti var det helt mörkt, men jag upplevde massor av saker ändå. Ljud, olika material, trånga passager, mörker och famlande.

Nu är jag ingen expert på modeller av olika slag, men jag uppskattar din konstmodell och även dina trolleriformler. För mitt otränade öga ser den uppdaterade modellen användbar ut 🤩 Tycker du om att bryta ner saker till modeller även inom andra områden?

Den boken har jag inte läst, men blev nyfiken på den nu!
    Smart synsätt, cirklar som går in i varandra behåller ju ändå sitt oberoende. En sådan beskrivning är intressant, för delvis vilar ju sådana konstverk på sätt och vis på en negation, åtminstone för oinsatta som jag. Lite som John Cages 4:33, en komposition som är tyst i drygt fyra och en halv minut, en komposition utan musik, bara publikens ljud hörs och så där. En sådan låga måste man ju vara idérik för att komma på. Du har väl genomgått en svår konstutbildning? Det skulle jag inte ha klarat. 

Inte är jag heller någon expert. Då och då är det användbart att göra modeller och ekvationer. Ett par av mina hobbyn är sådana att det har blivit en del modellerande och uträkningar. Emellanåt använder jag det inom andra områden för att få reda på något så gott det går, eller att effektivisera eller optimera något, har fått lite användning av det i mitt nuvarande tillfälliga arbete. Kanske att jag får användning av det i kommande studier i höst, som jag hoppas klara av. Annars är jag inte så uträknande av mig. Använder du ofta modeller eller så?

Ska se om jag hittar boken i veckan, har den inte hemma hos mig nämligen.
    Anonym (Old) skrev 2024-05-27 11:58:17 följande:

Är så ledsen idag. Någon som har något glädjande att berätta? ❤️ Behöver komma ur min sorgsna sinnesstämning.

Kanske är ledsamhet glädjens avigsida. Glädjen och ron är potentialer inom dig. Låt blicken vila still en stund, finn stöd i ordlöst varande. Luta dig tillbaka i evighetens nu. Så småningom kommer nog de nämnda potentialerna att slå ut, som frön som får vatten, näring och sol. Kanske redan i morgon. Lycka till dig.
Svar på tråden Här är vi alla vänner.