Litenmenhård skrev 2020-06-06 19:27:07 följande:
Och så var han bara en.
Nejdå, nu är jag här iaf. Antar du ska lägga dig när som helst. Vill iaf säga att jag tittat/lyssnat på din pod, båda avsnitten. Tycker det va trevliga, filosofiska små betraktelser. Du talar lugnt, eftertänksamt och det gillar jag.
Fastnade för en formulering speciellt, nämligen att det är våra brister som gör oss perfekta (ungefär så sa du). Tänkvärt. En människa är ju en helhet med olika sidor och det är alla dom sidorna som gör oss till dom vi är. Unika individer.
Litenmenhård skrev 2020-06-06 18:29:21 följande:
Är bananen min kusin?
Det här kommer att låta lite flummigt, men läs igenom texten innan ni går bananas, så att säga. Jag ska försöka förklara mig så gott jag kan.
Bananen har 50% samma gener som vi människor. Alltså vi delar 50% gener med bananen. Då skulle man i teorin och lite förenklat kunna säga att om man tar bort 50% av våra gener, så skulle vi vara en banan. Visst låter det knäppt? Så tänk på det nästa gång när ni äter en banan att ni faktiskt kanske äter en släkting. Nej, så enkelt är det kanske inte. Jämför man till exempel oss med neandertalarna så har vi runt 2-4% av deras dna i oss. Vad säger det då oss om vi bara har så lite av deras dna i oss, men att vi delar 50% samma gener med en banan? Är vi mer besläktade med bananen då än vad vi är med neandertalarna som ses som våra närmsta släktingar?
Ni behöver inte förstå hur jag tänker. Detta var bara en tanke som jag hade och som jag ville dela med mig av.
Ha ha, det kan man ju fundera över...och vi är väl släkt med i princip allt liv på Jorden genom evolutionen. Men nog hade väl neandertalarna ändå mer gemensamt med homo sapiens än 2-3%? Dom va ju en människoart och måste därför ha stått oss väldigt nära genetiskt. Men bananer är goda. Mums.