Disa35 skrev 2020-05-08 10:39:14 följande:
Mössa är jag bekant med, jag har en gång virkat en Strindberg-basker till min bror (han blev inte glad, den luvern, men baskern blev fin).
Säkert? Inget mönster? Jag har alltid tyckt att det verkar marigt med vantar, och sockor - inte minst tummen och hälen.
Det handlar mest om stickfasthet. Gör en provlapp först och se hur många maskor du behöver för att det ska räcka runt om. När du kommer till tumvecket stickar du några maskor med en lös tråd, för tillbaka dem på vänster sticka och sticka om med rätt tråd. När vanten kommit till halva lillfingernageln ungefär är det dags att minska på sidorna. Jag föredrar mjuk avrundning, lite plattare upptill, många gör mer spetsigt, då behöver du bara fortsätta maska av tills du har säg 4 maskor kvar som du bara drar garnet genom och fäster. Ta upp tum-maskorna på två stickor, helst rundsticka (jag har det till allt som får plats, stort som smått!). Du kan behöva ta upp extra maskor just mellan dessa, alltså när du byter sticka, då minskar du risken för hål. Dessa stickar du sedan ihop på nästa varv. Annars samma princip som toppen av vanten, börja minska ungefär på halva tumnageln tills du har ett fåtal maskor att bara dra garnet igenom.
OBS! Tänk på var du sätter tråden för tumöppningen på andra vanten så du inte får två höger eller vänster