• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Mortiscia80
    LukeStairwalker skrev 2020-04-18 23:58:31 följande:
    Det finns ju USB-splitter så man får fler portar men då blir det fort sladdkaos. Jag är old-school och kör en burk med skärm och tangentbord. 
    Jag gillar det men det är så dyrt att uppgradera. Nu har jag precis köpt en surfplatta så datorn får vänta. Länge förmodligen. 
    Back in the days när jag plockade ihop mina egna datorer så var Acer ett toppenmärke.Men då hade de bara olika komponenter och inte hela datorer. Hp däremot har alltid haft hela datorer, både stationära och bärbara men jag har aldrig gillat dem. Förens nu.. min jobbdator är Hp och den är grym. 
    Jag har använt splitters förut, har provat flera olika men det är precis som om de inte funkar särskilt bra. T ex om jag kopplar in min externa hdd så kanske den inte dyker upp under Den här datorn. Jättemärkligt. Så jag har helst bara vanliga usb-ingångar så jag slipper sånt krafs. 3 minst, helst 4 fast det har man väl knappt längre i en laptop.

Har min gamla burk i källaren men eftersom jag ibland är på resande fot så är det smidigare med en laptop då. Iofs gav du mig något att tänka på för jag har ytterligare en äldre laptop som jag isf skulle kunna ha på resor, men det kostar ju ungefär lika mycket att rusta upp burken då. Måste ju börja redan från moderkortet och arbeta mig uppåt liksom.
  • Mortiscia80
    Litenmenhård skrev 2020-04-19 05:51:05 följande:
    Jag brukar kolla storleken på hårddisk och skärm. Nyligen har jag lärt mig om RAM-minnets funktion. Mer än så kan jag inte om datorer.
    Hårddisken spelar mindre roll tycker jag, den kan man alltid byta ut eller ha en extern. Samma att man kollar hur mycket RAM som följer med, och om man kan utöka om det behövs. Men processorn pillar jag inte gärna med, där vill man ha en bra redan från början.

Har iaf hittat en bra dator som jag ska beställa idag, en Acer Aspire som då blir 500:- billigare än den nuvarande.

Och god morgon förresten ^^
  • Litenmenhård
    Mortiscia80 skrev 2020-04-19 08:53:40 följande:
    Hårddisken spelar mindre roll tycker jag, den kan man alltid byta ut eller ha en extern. Samma att man kollar hur mycket RAM som följer med, och om man kan utöka om det behövs. Men processorn pillar jag inte gärna med, där vill man ha en bra redan från början.

Har iaf hittat en bra dator som jag ska beställa idag, en Acer Aspire som då blir 500:- billigare än den nuvarande.

Och god morgon förresten ^^
    Jo, det är ju sant.

Bra att du har hittat en bra dator. .

God morgon. .
  • LukeStairwalker
    Mortiscia80 skrev 2020-04-19 08:40:59 följande:

Jag har använt splitters förut, har provat flera olika men det är precis som om de inte funkar särskilt bra. T ex om jag kopplar in min externa hdd så kanske den inte dyker upp under Den här datorn. Jättemärkligt. Så jag har helst bara vanliga usb-ingångar så jag slipper sånt krafs. 3 minst, helst 4 fast det har man väl knappt längre i en laptop.

Har min gamla burk i källaren men eftersom jag ibland är på resande fot så är det smidigare med en laptop då. Iofs gav du mig något att tänka på för jag har ytterligare en äldre laptop som jag isf skulle kunna ha på resor, men det kostar ju ungefär lika mycket att rusta upp burken då. Måste ju börja redan från moderkortet och arbeta mig uppåt liksom.

Ja, och jag är inne på att kassera min burk och köpa en bärbar :)

Min kontorsplats i lägenheten är lite för liten så en laptop som jag kan vika ihop och stoppa i bokhyllan hade varit perfekt. Men då vill jag ha en "kånkbar" med 17 tums skärm.
  • LukeStairwalker

Och god morgon! Nu ska jag steka amerikanska pannkakor :)

• Litenmenhård
    LukeStairwalker skrev 2020-04-19 09:29:14 följande:

Morrn morrn. .
  • Mortiscia80
    LukeStairwalker skrev 2020-04-19 09:28:30 följande:
    Ja, och jag är inne på att kassera min burk och köpa en bärbar :)

Min kontorsplats i lägenheten är lite för liten så en laptop som jag kan vika ihop och stoppa i bokhyllan hade varit perfekt. Men då vill jag ha en "kånkbar" med 17 tums skärm.
    Haha jaa där ser man :) Mindre än 17" kan jag inte ha tycker jag, det blir så liten skärm då. Några hundra gram hit eller dit liksom, om man kan ha en vettig storlek. Det brukar synas på prislappen också men inte särskilt mycket tycker jag. Då kan man lika gärna ha en i "rätt" storlek.

Har du sett SVT:s ½ rum och kök? Tänker att det kanske går att optimera utrymmet på något sätt. Compact living ftw.
  • flygrl

@Alla: God eftermiddag! Hoppas alla har en skön söndag. Själv ska jag ut nu och springa i vårvädret. Härligt när solen tittar fram och börjar värma.

Återkommer senare!

LukeStairwalker skrev 2020-04-19 09:29:14 följande:

Hallå där. Låter härligt med amerikanska pannkakor. Vad har du på dom? Sirap eller lönnsirap rent av? Stekt bacon?
  • Mortiscia80
    flygrl skrev 2020-04-19 14:05:36 följande:

@Alla: God eftermiddag! Hoppas alla har en skön söndag. Själv ska jag ut nu och springa i vårvädret. Härligt när solen tittar fram och börjar värma.

Återkommer senare!

Lite samma här, ska snart ta ut junior i barnvagnen på en härlig promenad i vårsolen! :)
  • LukeStairwalker
    Mortiscia80 skrev 2020-04-19 09:42:03 följande:
    Haha jaa där ser man :) Mindre än 17" kan jag inte ha tycker jag, det blir så liten skärm då. Några hundra gram hit eller dit liksom, om man kan ha en vettig storlek. Det brukar synas på prislappen också men inte särskilt mycket tycker jag. Då kan man lika gärna ha en i "rätt" storlek.

Har du sett SVT:s ½ rum och kök? Tänker att det kanske går att optimera utrymmet på något sätt. Compact living ftw.
    Nej det har jag inte sett. Kanske får kolla, det kanske ploppar upp lite idéer. Jag har en trea så jag bor inte så trångt men det är just här vid datorn. Det funkar men jag kan inte smälla upp min jobb-laptop på datorbordet. Det är för litet. Så nu när man ska jobba hemma så sitter jag vid köksbordet :/
Svar på tråden Här är vi alla vänner.