• New  Dawn

Öppna vårat förhållande

Kråkungen skrev 2020-03-11 09:58:19 följande:

Jag tänker att det lätt låter äckligt i monogama människors öron när man gör den jämförelsen, för att för er är kärlek mellan man och kvinna (eller vilken könskombo vi nu talar om) så intimt förknippad med sex. Dvs, den kärleken är en sexuell kärlek, och då blir ju jämförelsen med barn som att man tänker att man skulle ha sex med sina barn, vilket givetvis är minst sagt äckligt. Jag menar nu inte att ni ser det som en ENBART sexuell kärlek - naturligtvis inte! - men att sex är en oskiljaktig del av den kärleken.

Personligen ser jag (och många med mig) kärlek som en sak, och sex som en annan, och man kan ha sex med den man älskar, men man kan även ha sex med nån man inte öht älskar eller har en nära relation till. Omvänt kan man älska människor som det aldrig skulle falla en in att ha sex med (och här är ju då barnen ett typexempel). Men kärleken är liksom i mångt och mycket av samma slag... Sen är kärleken till ens barn naturligtvis annorlunda jämfört med kärleken till en vän eller en partner ändå, för att man har nån slags kroppslig connection med barnen (iaf om man är kvinna, och det är ens biologiska barn), men det är ju lite beside the point.

Min poäng är att om man är poly så har man kanske en annan upplevelse av kärlek än man har när man är monogam; man lägger en lite annan innebörd i det. Det är först på typ senaste året som jag sakta har börjat förstå detta: att vi faktiskt inte menar samma sak när vi pratar om att älska någon. Och det är skitsvårt för båda "läger" att få sin hjärna runt det motsatta sättet att tänka, men det är lite spännande och intressant också :) Och sen finns det naturligtvis en massa poly-människor som har precis samma syn på sex som monogama människor - det finns alla varianter :) Men jag tänker att just den här jämförelsen med att man kan älska flera barn eller flera vänner är född ur det synsätt som jag (och många med mig) har :)

Men är det i så fall så att ni inleder NYA(extra)relationer utan sex ?...om nu sex inte måste vara en del av kärlek och relationer... och hur skiljer sig i så fall de relationerna mot vänskapsrelationer?

Jag förstår motsatsen, att man kan känns kärlek till någon man redan levt i hop med, även om sexet inte längre fungerar. Det är väl ofta den kärleken som får människor att stanna i sexlösa relationer (Andra kanske stannar mer för barnens skull, för det praktiska, ekonomiska och sociala, samt för att det är så jobbigt att skiljas)
    Anyone can hate. It costs to love.
  • New  Dawn
    Anonym (AoO) skrev 2020-03-11 13:34:46 följande:

Asexuella människor är ju kapabla att älska, för att ta ett exempel. De har ju inte bara vänskapliga relationer.

Så klart är ju att vänskap skiljer sig från kärleksförhållanden, oavsett om sex är med i ekvationen.

För mig personligen brukar sex vara en del jag vill ha med, men om jag skulle falla för någon som inte vill ha sex så kan jag ju avstå. Ingen dealbreaker.

Ja, fast nu var det inte riktigt det jag frågade om.

Frågan gällde om man som poly och sexuellt intresserad (dvs inte asexuell) skulle inleda NYA (extra) relationer utan sex.

Ja jag tror att kärleksrelationer ibland kan fungera utan sex, tex hos asexuella (eller med väldigt lågt sexuellt intresse /behov) och hos par där sexet försvunnit med tiden, men kärleken ändå finns.

Tror du verkligen att du velat inleda en kärleksrelation med en ny man trots att han inte vill ha sex med dig, och att det skulle vara långsiktigt hållbart att leva med honom utan sex? (med tanke på att du brukar vilja ha sex)
  • New  Dawn
    Anonym (AoO) skrev 2020-03-11 16:20:57 följande:

My bad. Satt på en urtråkig internutbildning och surfade samtidigt... men försökte lyssna med ett halvt öra. (Det är förvånande hur tråkigt deklarationsarbete är... )

Vet du, det jag lärt mig är att kärlek ibland kommer i de mest oväntade personer. Och även om jag älskar sex så får jag ju det i nuvarande relation, så om jag blev förälskad i någon som inte vill ha eller skulle vara oförmögen att ha sex så skulle det inte vara ett hinder. Ärligt talat. Fördel att vara poly där. Relationer kan se olika ut och ändå vara djupa.

Hmm.... Hur löd egentligen ditt svar....Du skriver att det är en fördel att vara poly. Betyder det alltså att det är svårt för dig att ha en monogram relation utan sex.

Frågan återstår, men jag lägger till ordet monogram.

Tror du verkligen att du velat inleda en monogam kärleksrelation med en ny man trots att han inte vill ha sex med dig, och att det skulle vara långsiktigt hållbart att leva med honom utan sex?
    Kråkungen skrev 2020-03-11 18:29:40 följande:

Det där är en bra fråga :) Jag tycker att AoOs svar här säger allt::Exakt så. Så precis, väldigt jättemycket mitt i prick. Alltihop :) 

Jag uppfattade inte att jag fick svar så du måste hjälpa mig att förklara

Alltså. Brukar ni (poly)ofta skaffa nya relationer (alltså de personer som kommer efter den första) med människor som ni inte har sex med. Alltså är det vanligt att nr 2,3,4 i relationen inleds utan att det ingår sex? I så fall, hur särskiljer sig dessa relationer från vänskapsrelationer?
  • New  Dawn
    Anonym (AoO) skrev 2020-03-11 16:20:57 följande:

My bad. Satt på en urtråkig internutbildning och surfade samtidigt... men försökte lyssna med ett halvt öra. (Det är förvånande hur tråkigt deklarationsarbete är... )

Vet du, det jag lärt mig är att kärlek ibland kommer i de mest oväntade personer. Och även om jag älskar sex så får jag ju det i nuvarande relation, så om jag blev förälskad i någon som inte vill ha eller skulle vara oförmögen att ha sex så skulle det inte vara ett hinder. Ärligt talat. Fördel att vara poly där. Relationer kan se olika ut och ändå vara djupa.

Hmm.... Hur löd egentligen ditt svar....Du skriver att det är en fördel att vara poly. Betyder det alltså att det är svårt för dig att ha en monogram relation utan sex.

Frågan återstår, men jag lägger till ordet monogram.

Tror du verkligen att du velat inleda en monogam kärleksrelation med en ny man trots att han inte vill ha sex med dig, och att det skulle vara långsiktigt hållbart att leva med honom utan sex?
    Kråkungen skrev 2020-03-11 18:29:40 följande:

Det där är en bra fråga :) Jag tycker att AoOs svar här säger allt::Exakt så. Så precis, väldigt jättemycket mitt i prick. Alltihop :) 

Jag uppfattade inte att jag fick svar så du måste hjälpa mig att förklara

Alltså. Brukar ni (poly)ofta skaffa nya relationer (alltså de personer som kommer efter den första) med människor som ni inte har sex med. Alltså är det vanligt att nr 2,3,4 i relationen inleds utan att det ingår sex? I så fall, hur särskiljer sig dessa relationer från vänskapsrelationer?
  • New  Dawn
    Anonym (AoO) skrev 2020-03-11 21:33:02 följande:

Jag skulle inte ha ett monogamt förhållande alls. Jag fungerar inte så. Jag försökte alltför länge att pressa in mig i den mallen. Och då/där var sex inte den springande punkten.

Så... Då kommer följdfrågan... Fungerar kärleksrelationer utan sex... Alltså att du har flera kärleksrelationer men utan sex. Dvs alla utan sex?
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2020-03-11 22:12:26 följande:

Nu var just denna delen av ditt inlägg ju inte riktad till mig, men kan inte låta bli att svara ändå... För det första är det ju väldigt märkligt att ställa denna råga till en människa som är uttalat poly - hur tänkte du där? För det andra: nä, det är nog inte en majoritet av människor som skulle kunna tänka sig att leva utan sex. Frågan är bara hur den frågeställningen kom in i bilden? Vad har den med nånting i den här tråden att göra? Så här - och nu svarar jag bara utifrån mig själv: generellt sett vill jag ha sex med alla män som jag upplever står mig nära. Det är ofta besvarat, men ibland inte. Vissa män är partners; vissa är fwb; vissa är enbart vänner. Jag vill även ofta ha sex med män som jag inte upplever står mig nära, bara för att det finns en fysiskt attraktion (faktum är att de män som jag attraheras av direkt ofta är idioter som jag inte öht skulle vilja umgås med utanför sexet). Svaret på din första fråga är alltså ja, det är fullt möjligt att som poly ha en relation med en människa man inte har sex med. Det är nog däremot inte så vanligt att välja att ha enbart sexlösa relationer. Som svar på din andra fråga - hur kärleksrelationer skiljer sig från vänskapsrelationer: för min del är det ingen känslomässig skillnad, mer än kanske en skillnad i intensitet (så att de jag väljer att vara i en relation med är de jag älskar "mest"). Däremot är det ju en praktiskt skillnad, i det att man ofta har mer ansvar för varandra om man är i en relation, och ännu mer tydligt blir det ju om man dessutom bor ihop. Hoppas att du känner att du fick bättre svar nu :)

Det var du och Ao0 som skrev massor om att ni poly hade en annan syn på sex och kärlek. Bla skriver du :

*Min poäng är att OM MAN ÄR POLY så har man kanske en ANNAN UPPLEVELSE av KÄRLEK än man har när man är monogam; man lägger en lite annan innebörd i det.*

Jag ser ingen skillnad förutom den att ni har fler partners.

Även monogama kan leva i kärleksrelationer utan sex (Antagligen för att de inte vill lämna en partner de älskar trots att sexet uteblir, eller för att de älskar sin partner trots att sexlusten försvunnit ) Även monogama kan dessutom ha sex utan kärlek när de har mer tillfälligt sex.

Och precis som att monogama oftast behöver både sex och kärlek, så behöver de flesta poly det.

Den enda skillnaden är att ni delar upp det på fler.

Relationen med den ni inte har sex med skulle sällan funka om ni inte hade ANDRA sexuella relationer. Alltså skulle sällan endast relationer med flera kärleksrelationer utan sex funka....Därför ser jag ingen skillnad synen på kärlek. Skillnaden är att en monogam måste bryta om om sexet inte funkar och den ena saknar sex för mycket.

Dessutom är min erfarenhet att det är få polygama som inleder nya relationer (kärleksrelationer) utan att sex finns med när de redan har en kärlekspartner.
  • New  Dawn
    Anonym (AoO) skrev 2020-03-11 22:56:16 följande:

Har inte provat, så kan omöjligen svara på det.

Ändå VET du att sex inte är en delbreaker om du älskar någon.

Du skriver tydligt att det inte skulle vara något hinder om du blev förälskad och den inte vill ha sex.

Men nu (med denna fråga) vet du inte om det funkar, då jag beskriver att den andra relationen inte heller skulle innehålla sex. "Bara" kärlek.

Du kan alltså inte svara på det, om nu sex inte finns i en annan relation. Då blev den där kärleken kanske inte tillräcklig ändå...
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2020-03-11 22:15:18 följande:

Ok, nu tror jag att jag fattar vad du menar! JA!! Absolut! Men om man får välja så väljer man inte bort sexet, och - som AoO sa: fördelen med att vara poly är ju att man ska ha extrem otur om alla man är med råkar vara asexuella. :) Kort sagt: det går alldeles utmärkt att älska någon utan att sex är inblandat; däremot är det nog många av oss som har svårt att leva utan sex. :)

Ja, du har svårt att leva utan sex...precis som väldigt många monogana.

Ändå tycker du att det absolut(!) skulle funka med flera kärleksrelationer utan sex.... Det låter mycket motsägelsefullt.
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2020-03-12 00:33:15 följande:

Öh... och som jag har fattat det är precis just det här en JÄTTESTOR skillnad..? För monogama är det just att kärleken är förbehållen EN enda som är det centrala; dvs man kan bara älska en människa åt gången? Eller hur? Min poäng är att jag älskar väldigt många människor, och den känsla jag har för dem skiljer sig inte annat än i grad. Sen har jag/vill jag ha sex med en del av dem, medan jag inte vill ha det med en del andra (främst kvinnor, eftersom jag är sorgligt straight), men det ena (kärlek) har liksom inte med det andra (sex) att göra. För mig. 

Jag tänker att det nog trots allt är så att monogama gör en väldigt tydlig skillnad mellan å ena sidan det man ibland kallar "romantisk kärlek" och å andra sidan den kärlek man känner för en nära vän eller en familjemedlem (som inte är ens partner), så jag vidhåller nog ändå att vi ser på det på olika sätt

Det finns väldigt många monogama som tycker att själva kärleken i en relation kan jämföras med vänskap och att det är sex som skiljer, medan andra tycker att kärleken till en partner är annorlunda och att det är mycket mer än sex som skiljer. Precis som att polypersoner beskriver kärlek på olika sätt. Man kan dessutom ändra upplevelsen av sex genom livet. Dina monogama relationer var på ett sätt, och du jämför dem antagligen med de du har nu. Jag skulle ha beskrivit kärlek på ett annat sätt tidigare i livet, men har som du, en ny upplevelse av kärlek, en ny syn på kärlek. Trots att jag fortfarande är monogam. Polygama/polyamorösa personer känner olika kärlek, och inte så sällan är viljan till den öppna relationen olika. En del kanske gör det av förälskelse eller rädsla att förlora sin partner. Andra trivs superbra och har samma syn och vilja.

Men vad gör du för skillnad på kärleksrelationer och vänskapsrelationer, bortsett från sex, för dig då? särskilt när det gäller personer du inte bor med?

Om du inleder en ny "relation", vad är det för skillnad mellan en relation och en vänskapsrelation förutom sex? Låt säga att du redan har både kärlek och sex en relation(er) sedan tidigare.
    Kråkungen skrev 2020-03-12 00:33:15 följande:

Men... alltså - va? Du verkar ju inte öht ta in vad jag säger... De två har inte med varandra att göra! Sex är en sak. Kärlek är en annan. Lever man i en relation med någon så sammanfaller de ofta, men det ena är inte avhängigt av det andra.  På vad vis är det jag säger motsägelsefullt? Jag fattar verkligen inte? Det är ju som att säga att en kärleksrelation inte skulle kunna hålla bara för att partnern i fråga inte var intresserad av att gå på konserter, t ex. Jag lever för musik, och om jag aldrig mer skulle få gå på en konsert i mitt liv skulle jag tycka att livet skulle kännas rätt trist. Men att därifrån dra slutsatsen att ett förhållande med någon som inte tyckte om att gå på konserter inte skulle hålla i längden...? Håller du med om att det vore en ganska absurd slutsats? Om en partner inte tycker om att gå på konserter kan jag ju alltid gå med nån annan, eller hur?

Jag förstår inte din liknelse.

Min fråga gällde om "bara kärlek" skulle räcka, utan sex, men jag tolkar det som att det inte gör det eftersom att du tänker att man alltid kan göra det med någon annan. (sex/ konsert) Frågan var om flera polyrelationer skulle "räcka", men med tanke på att du i frågan om konserter alltid kan gå med någon annan, tolkar jag det som att det inte skulle funka.

Dvs om du hade flera kärleksrelationer utan sex skulle du behöva leta vidare efter sex. Samma otillfredsställelse i grunden, som en monogam, menar jag.
  • New  Dawn
    Anonym (Frun) skrev 2020-03-12 08:36:20 följande:

Oj vilken diskussion det blev :).

Iaf så känner jag så här; sex är inte livsviktigt i en relation. Av olika anledningar kan man ju ha ett förhållande utan att ha sex. Att träffa någon som är asexuell eller av andra anledningar inte kan ha sex är inget hinder i min värld iaf. Monogam eller poly spelar ingen roll här. Jag känner att sex och kärlek är olika saker och har alltid gjort sen jag va tonåring. Jag kan ha en kärleksrelation utan sex lika väl som en sexuellrelation utan kärlek. Jag behöver inte ha kärleken för att ha grymt sex och jag kan ha kärleksrelationer som är underbara även utan sex. Här ingår inte vänskap, jag känner inte samma sak för en vän som för en jag är kär i.

Jag kan ju tycka det är underligt att dessa två "måste" hänga ihop för att man ska kunna ha en bra och sund relation. Varför då egentligen? Alla är olika men inom kärleken så förväntas vi ha sex för att det ska kunna vara sunt och långvarigt. Tycker det är rätt knäppt..

Under en period tappade jag och maken sexet pga sjukdom hos han och jag skulle säga att dessa månader utan sex var bättre än när vi hade sex. Och då va jag den som "blev utan" pga hans operation. Jag kröp ju inte på väggarna för det och grunden till det var kommunikation.

Du berättar om eran period utan sex, men skulle du kunna se framför dig en långsiktig kärleksrelation utan sex, där det inte berodde på sjukdom, eller liknande. Skulle du inleda en ny relation utan sex?
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2020-03-14 22:48:54 följande:

Ja, du har helt rätt. Dels är vi alla olika, och det går egentligen inte att placera folk i vattentäta kategorier och säga att de här tänker så, och de där tänker så, och dels så utvecklas vi under hel livet, och ändrar syn på saker och ting. I stand corrected :)Alltså, jag bor inte längre ihop med någon; jag har kommit fram till att jag inte funkar att bo ihop med haha. Personligen skulle jag nog trivas bäst med att inte dra några gränser alls mellan vilka jag har en sk kärleksrelation med; vilka som är fwb; vilka som är "bara" vänner; och vilka som enbart är kk. Men de flesta vill ju definiera sina relationer, och eftersom det inte spelar så stor roll för mig, så länge en etikett inte ändrar hur verkligheten ser ut, så blir det ändå så. Att de flesta relationer jag har är definierade med en etikett, alltså. Men, som sagt, för mig personligen finns det inga tydliga gränser. Som jag sa i nåt tidigare inlägg är det väl närmast det rent praktiska som avgör; ju mer ansvar man har för varandra, och ju större del någon är av ens liv, desto tydligare blir det att kategorisera det som en faktisk partner/kärleksrelation. Och, som jag också sagt tidigare: även intensiteten i kärleken. Men, som sagt, helst skulle jag vilja slippa att kategorisera öht, eftersom jag inte upplever några tydliga gränser, och eftersom alla de jag anser står mig nära är speciella för mig på sina egna vis.  Ok? Vad är din fråga här?Ja? Det har jag ju sagt hela tiden? Att det skulle vara svårt att leva utan sex alltså. Men återigen: detta påverkar ju inte den eller de kärleksrelationer jag har. Om jag förstår dig rätt så är din poäng att en kärleksrelation utan sex inte funkar, eller? Och mitt svar är att jo, för mig kan en kärleksrelation utan sex fungera alldeles utmärkt. "Bara kärlek" skulle räcka alldeles utmärkt för att relationen skulle funka. Hade det däremot varit så att den relationen även hade ett förbud mot sex med nån annan, så hade den så klart kraschat, eftersom jag inte är beredd att leva utan sex. På samma sätt som en kärleksrelation där jag var förbjuden att gå på konserter skulle krascha, eftersom jag inte är beredd att leva ett liv utan musik. Men i min värld har varken sex eller konserter en tvingande koppling till en kärleksrelation. Det är lika absurt att tänka sig att en kärlekspartner till mig skulle förbjuda sex med andra, som att den skulle förbjuda mig att gå på konserter med nån annan. Det är liksom en icke-fråga, see? Hade jag däremot levt i ett monogamt förhållande hade frågan ju blivit relevant, eftersom det där faktiskt är så att ett sexlöst förhållande innebär ett liv utan sex. Men nu är jag ju inte monogam. Sen fattar jag fortfarande inte riktigt vad den här frågan har med trådstarten att göra... Vad är det du försöker bevisa? Varför är du så besatt av just frågan huruvida en kärleksrelation utan sex skulle funka eller inte? 

Okej så du kan inte definiera vllka som du är vänner med, vilka som äf kk, fwb, eller du har kärleksrelationer med.

Om du inte ens vet vem du har en kärlelsrelation med och vilka som är vänner, och vad som är skillnaden, kan du borse från övriga frågor, för de bygger på att man har skillnader i dessa relationer.

Jag är väldigt övertygad om att kärleksrelationer kan fungera utan sex på olika sätt, men att de flesta innehåller sex.

Du skriver dock att du att dina relationer ändå ÄR definierade med en etikett, men att DU egentligen inte ser gränserna. Hur kan du då HA ettiketter? Hur har ni kommit fram till dem, när DU inte ser skillader. De du har relation med har väl antagligen någon uppfattning om detta eftersom ni ändå HAR OLIKA relationer. Hur upplever DE din inställning, och hur kommer det sig att du(de) valt olika ettiketter?

Du skrivet att det praktiska är avgörande. Så förvirrande... Vad styr då det "praktiska"? Hur kan det praktiska vara det styrande....?Om jag resonerade så skulle mitt ex vara den som kammade hem storvinsten tidigare, för han stod för "det praktiska".

De senaste dagarna har det, i mitt liv, kommit sig så, att en släkting tytt sig väldigt mycket till mig pga min personlighet. Jag har kommit att betyda mycket för henne både mentalt och praktiskt pga omständigheter, som jag bättre rustad att hantera, än de hon älskar mest. Det betyder inte att våran relation styrs av detta alls. Hon är och förblir min vän och släkting, även om vi kommit varandra väldigt nära på mååååånga sätt.
  • New  Dawn
    Anonym (Frun) skrev 2020-03-11 08:43:34 följande:

Jo det är inte samma det vet jag, dåligt exempel. Men det handlar likväl inte om bara sexpartners. Kärleken är större än sex och jag ser inget konstigt i att man kan ha känslor och älska flera samtidigt. Det finns ju egentligen inget rätt eller fel i frågan, alla gör som man själv vill men samtidigt förväntas man i största allmänhet vara monogam i dagens samhälle.

Skulle maken träffa någon som han vill ha ett förhållande med så skulle jag va med på det. Varför ska jag hindra han i det när det bara skulle göra han olycklig i våran relation och förmodligen slutar det med att vi skiljer oss för att jag inte tillåter han vara den han är. Tror inte alls våran kärlek skulle bli mindre av att han har möjlighet att ha känslor för någon annan samtidigt. Tvärtom.

Har du klart för dig vad de här nya relationerna skulle innebära?

Skulle det tex kunna innebära att din man bodde hos någon annan, åkte på semestrar med någon annan och åt middag lika ofta hos någon annan, som med dig.

Skulle det fungera att han sov hos andra lika ofta som med dig. Skulle det vara okej att se honom omslingrad med en annan kvinna på Facebook. Hur skulle det fungera om han ängade MER tid och engagemang åt den nya?

Jag får uppfattningen att de flesta som öppnar relationer gör det med en outalad uppfattning att ändå vara nr 1.... Eller tvärtom, att de är nr 2 för någon. Likt en extra älskare/älskarinna, eller sexuell lekkamrat. Kanske något att fundera på.

Skulle för övrigt inte kunna leva i en relation där någon måste "hindras" att träffa någon annan. Det är själva viljan att göra det som skulle vara problemet för mig, inte huruvida han gjorde det.
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2020-03-14 22:48:54 följande:

Ok? Vad är din fråga här?

Du klippte bort själva frågan

Den löd:

*Om du inleder en ny "relation", vad är det för skillnad mellan en relation och en vänskapsrelation förutom sex? Låt säga att du redan har både kärlek och sex en relation(er) sedan tidigare.*

Alltså. Om du nu redan har en eller flera relationer där du har har både sex och kärlek, på något sätt ( tex bara sex från den ena, och bara kärlek från den andre, eller sex och kärlek från båda). Om du då inleder en ny kärleksrelation utan sex, utöver den/de du har? Hur skiljer sig den relationen mot en vänskapsrelation?
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2020-03-15 13:42:26 följande:

New Dawn skrev 2020-03-14 23:24:03 följande:

Ok - inser att jag får göra en liten rättning av mig själv där: de som bara är kk kan jag ganska lätt skilja ut från övriga. Det är ofta svin som jag inte öht är intresserad av att umgås med i nån annan situation än sex :) Men i övrigt så njaä... jag tycker det är svårt att dra gränser där, och, ffa: det är för mig helt ointressant.

Okej

Uppenbarligen fungerar människor olika, men jag har så svårt att förstå hur man kan tända på någon som man verkligen tycker är ett svin, och dessutom göra det upprepade gånger.

Även om man nu gör det, känns det inte fel att premiera dessa svin med sexuell uppskattning?
  • New  Dawn

Det är alltså inte jag som satt etiketterna, utan den andre, i respektive relation. Jag sätter mig bara inte upp mot dem, för de stör mig liksom inte, så länge de inte påverkar nåt. Fn har jag ett öppet förhållande med en man - vi kan kalla honom Patrik - som ser sig själv som min särbo. Det är han som satt etiketten att han och jag har ett kärleksförhållande, och att vårt förhållande är öppet, snarare än poly. Jag har inga problem med att han ser det så, och det är även så jag för enkelhetens skull presenterar det för folk som undrar. Av de män som Patrik anser är mina fwb är där en som anser att vi är mer än så, och det kan han ju få göra om han vill. Han är i sin tur mer eller mindre monogamt gift, och inte öppen om den roll jag har i hans liv (hans fru vet dock, men hon i sin tur vill inte att "allmänheten" ska veta (ja - det är lite komplicerat)), så det påverkar ju inte min och Patriks relation. Resterande fwb och kk har samma etiketter som Patrik (mindre komplicerat :) ) Bland folk jag inte har sex med är alla (utom jag) rörande överens om att de är mina vänner, inget annat.

Om jag själv skulle beskriva min situation så skulle jag säga att jag har två människor som jag älskar mest i hela världen, och där min kärlek är lika stark för båda två. Den ene (Patrik) är man, och honom har jag dessutom sex med; den andra är kvinna, och henne har jag inte sex med (eftersom jag tyvärr är sinnessjukt straight). Båda två tar upp en stor del av min vardag, och vi delar med- och motgångar i livet fullt ut. Det är detta jag menar med "det praktiska" - när man är så intensivt inter-linked att man har gemensamt ansvar för mycket som händer i ens liv. Så om jag skulle vara tvungen att sätta en faktisk etikett så skulle jag väl säga att dessa två var mina kärlekspartners, och att övriga var mina vänner (om jag inte har sex med dem), mina fwb (om jag har sex med dem och mina kk (om jag enbart har sex med dem). Men, som sagt: helst undviker jag det helt. Att sätta etiketter alltså. 

Jag vet ärligt talat inte riktigt hur människorna i mitt liv upplever min inställning till etiketter, eftersom jag inte har pratat speciellt mycket om den... jag ser ärligt talat ingen anledning att tjafsa om det; är de på det klara med vad de vill definiera oss som, och jag är ok med det, så spelar det ju ingen roll att jag själv inte skulle sätta nån etikett, tänker jag. För Patrik är det dessutom viktigt att han får känna att han är min "riktiga" partner; han är i grunden helt monogam, och får jobba en del på att vara ok med att jag inte är det. Och i sista änden är han ju den som betyder allra, allra mest för mig (han och kvinnan jag nämnde, men henne ser han inte öht som ett hot), så det blir ju rätt ändå. Jaah... helt okomplicerat är det ju inte, haha.

Det känns som att det är väldigt mycket på dina vilkor. Dessutom, vilket nästan är värre, är att du tycker det är okej om de har en annan uppfattning om er relation. "Han kan ju få tycka/tro att vi är mer än fwb"

Jag tror inte på relationer där den ena måste anpassa sig och uppoffra sin vilja. (inte heller i monogana relationer) Som tex Patrik som är monogam. Nu antar jag att du inte träffar den gifte mannen så mycket, och kvinnan ser han väl antagligen som en vän, (som de flesta skulle) men det skulle nog falla snabbt om den gifte mannen skilde sig och ni skulle träffas mer, eller om den kvinnan du känner kärleken till, vore en man.(och då gissar jag att det hade blivit sex också)

Jag undrar dessutom hur det vore om du var den som var den som ville ha ut mer i någon av relationerna. Om de människor du kände kärlek för tänkte som du. "Det spelar väl ingen roll om hon tror att vi har en kärleksrelation. Jag känner inte så men det kan ju hon tro"

Jag tror det är viktigt att vara övererrens om hur man vill ha sin relation och det är inte mindre viktigt om den är öppen.
  • New  Dawn

Som sagt, jag uttryckte detta väldigt otydligt; med "det praktiska" menar jag alltså att ju mer inblandad man är i varandras vardagsproblem, och ju mer gemensamt ansvar man har för dessa, desto lättare blir det väl att se det som att man har en etablerad kärleksrelation. Under förutsättning, förstås, att kärleken finns där också. Jag skulle t ex inte i något universum anse att jag har en kärleksrelation med pappan till mina barn, även om vi fortfarande har en del gemensamt ansvar för vissa vardagssaker. Men säg att min kärlek för Patrik hade varit på samma nivå som min kärlek för han som är gift, då hade det ändå varit lättare att sätta etiketten "kärlekspartner" på Patrik än på den andre (även om jag som sagt har svårt att sätta etiketter öht), helt enkelt för att jag delar mycket mer vardagsproblem med honom. Är du med på hur jag tänker? 

Nej. Jag förstår inte hur man kan tänka så. Jag tycker det är känslorna bakom som avgör hur mycket man vill dela med varandra. Dessutom kan man leva i ganska torftiga relationer med mycket praktiskt fokus
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2020-03-18 11:47:15 följande:

Haha - jag fattar absolut hur knäppt det låter, men det är precis på grund av att de är svin som jag tänder på dem... Och jo, det är så klart fel att premiera, men jag betvivlar att de skulle bli annorlunda som personer bara för att de inte får sex... Men jag förstår helt att det verkar konstigt.

Jag ogillar verkligen detta.

Det är klart att du inte kan ändra dem som personer, men å andra sidan blir det onekligen så att svin kommer gynnas av att fortsätta vara svin, om kvinnor som du indirekt belönar deras beteende.
  • New  Dawn
    Kråkungen skrev 2020-03-18 12:32:02 följande:
    Fast... va? Inser du inte att du säger två helt olika saker här? Tycker man att man är nånting är det frågan om hur man själv definierar nånting som är på ett visst sätt. Tror man att man är nånting är det frågan om att man utgår från att nåt är på ett visst sätt, men sen är det egentligen inte på det sättet. Det är ju en jäkla skillnad. I de relationer jag har har vi tydliga ramar för var som gäller; hur vi beter oss mot varandra; när vi ses; vad vi gör när vi ses osv. Vi har alltså samma bild av vad vår relation innebär. Sen väljer vi att kalla det för olika saker, men det spelar ju ingen roll, så länge vi i praktiken har det vi vill ha, eller hur? Som strömming/sill - när jag var liten var min älsklingsrätt stekt strömming med potatismos. Sen när jag blev vuxen och flyttade söderut, så kallade alla plötsligt strömmingen för sill - sill, liksom?? Det är ju små bitar av rå fisk i en burk?? Men ok, så länge jag inte får det som jag anser är sill på tallriken, utan det som jag anser är strömming, så spelar det ju ingen världens roll att andra säger att det är sill (det var för övrigt det jag menade när jag skrev att så länge etiketterna inte påverkar nåt så sätter jag mig inte upp mot dem). Är du med? Alla har samma fisk i åtanke, men vi kallar den för olika saker. På samma sätt har jag och mina närstående samma relation i åtanke, men vi kallar den för olika saker. Jag hoppas att du fattar den här liknelsen; gör du inte det så är det bara att beklaga - jag vet inte hur jag kan göra det tydligare än så här. Alltså: "Han kan ju få tycka att vi är mer än fwb" = 'han kan få kalla den specifika relation vi har för vad han vill'. "Han kan ju få tro att vi är mer än fwb" = 'han kan få ha en fantasibild av vår relation som inte stämmer med verkligheten'. Jäkla skillnad som sagt. Jag har aldrig sagt det senare alternativet här. Det vore ju att föra dem jag bryr mig om bakom ljuset.
    Ja, om det endast handlade om ord spelar det ingen roll, så länge man är tydlig med vad relationen handlar om, men som du beskriv det handlar ju uppenbarligen inte bara om ord. Du skrev att den gifte mannen tror att ni ÄR mer än fwb. Det här handlar inte om vilka ord han har, utan hur han upplever relationen. På vilket sätt tror han att ni är mer än fwb?
  • New  Dawn

<

Nähä, och det får ju stå för dig. Vår relation funkar bra, även om det stundtals är jobbigt för Patrik, men vi har en väldigt öppen och fin kommunikation om det. Jag har inte tvingat Patrik att vara tillsammans med mig, eller på något vis krävt att han ska ställa upp på mina villkor. Det är han som själv har valt det. Hade det varit mer ok om jag hade ställt upp på att vara monogam när jag inte är det? Eller vill du bara förklara för mig att du inte skulle tro på vårt förhållande oavsett vem av oss det hade varit som hade valt att anpassa sig? I så fall: tack för upplysningen. Det är noterat. Jag är glad att jag nu vet att en helt random främling på nätet inte tror på vårt förhållande :)<

Jag känner till att många öppna förhållanden har just detta problem, att den ena egentligen inte vill ha det så, men "uppoffrar" sig och går emot sina egna behov och känslor. Visserligen självvalt.

Nej du tvingar inte honom och jag säger inte heller att du ska vara monogam, men uppenbarligen mår inte Patrik bra, och det finns givetvis många andra relationer där folk stannar trots att de inte mår bra, men det är uppenbart att eran relation har en tydlig sårbarhet och obalans.
  • New  Dawn

Jag frågade inte om du höll med. Jag frågade om du fattade hur jag menade. Att vi tycker olika beträffande det mesta är väl ganska uppenbart vid det här laget, men det innebär ju inte att vi inte kan förstå vad den andra menar, eller respektera varandras åsikter. Och det där med torftiga relationer med mycket praktiskt fokus: ja? Det var ju exakt det jag sa. Att det så klart inte är en kärleksrelation om det inte finns nån kärlek

Nej jag förstår inte ens hur du tänker eftersom att du skriver att man kan dela mycket praktiskt utan kärlek.

Även om jag nu utgår ifrån DIN beskrivning (och inte min åsikt) är det svårt att hänga med.

Du skriver "ju mer inblandad man är i varandras vardagsproblem, och ju mer gemensamt ansvar man har för dessa, desto lättare blir det väl att se det som att man har en etablerad kärleksrelation"

.... Men detta gäller alltså INTE om man INTE har kärlek. Då är det väl ändå KÄRLEKEN som är den grundläggande skillanden, inte det praktiska. Är inte praktiska ofta ett RESULTAT AV att man vill dela vardag och känslor med den man älskar, och den man älskar vill man ofta vara mycket med, och då blir det ju mycket vardagsproblem och praktiska saker.... Men... Det är väldigt många relationer som går från kärlek till vänskap och tycker att det just är detta med det praktiska som ändå funkar så bra, och gör att de vill leva ihop och att vänskapen ändå känns bra.

Ja, jag kan acceptera att du änker helt annorlunda men jag kan inte se hur det praktiska är det som skiljer, ens i dina beskrivningar, eftersom som du understryker att kärleken måste finnas. Då låter det ju som att det främst ändå är det som skiljer.
Svar på tråden Öppna vårat förhållande