Inlägg från: Anonym (Frun) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frun)

Öppna vårat förhållande

Ska börja med att säga att vi har ett väldigt bra förhållande och att öppna upp förhållandet bottnar inte i att vi har det dåligt på något sätt. Snarare tvärt om, att öppna förhållandet skulle kunna göra vårat förhållande ännu bättre.

Innan jag och maken blev ett par berättade han att han va poly, han kan älska och leva med fler än en person samtidigt. Men han har aldrig fått leva ut det pga de tjejer han varit tillsammans med inte delat hans uppfattning. Jag va inte emot det och jag kan se mig ha ett öppet förhållande. Sedan dess har vi inte pratat om det för vi har haft det så bra tillsammans.

Nu skulle jag kunna tänka mig öppna upp för fler relationer, ser ingen nackdel i att vi bägge får möjligheten att leva våra liv fullt ut som vi skulle må bra av. Har en liten oroande tanke att han inte vågat ta upp det här igen och känner sig hindrad. Vilket jag inte vill att han känner, jag är så trygg i våran relation att han kan få träffa andra.

Ni som har erfarenhet av det här, hur har ni tagit upp diskussionen? Finns det fallgropar och vad kan vara bra att tänka på?

• Svar på tråden Öppna vårat förhållande
  • Anonym (Frun)
    Anonym (Kol) skrev 2020-03-11 07:18:07 följande:

Är det mest sex med andra ni vill komma åt? Eller handlar det om parallella relationer? Hur är er sexuella relation idag? Bara nyfiken på motivet och hur ni tänker. Jag har funderat på en swingerrelation där vi tillsammans har sex med andra par. Skulle vi dra det ett steg längre där vi ingår i relationer med andra så tror jag att risken är för stor att man utvecklar känslor på annat håll. Jag känner mig själv och den nya personen skulle nog bli mer intressant och känslor skulle komma. Otillgänglighet, lite förbjudet och att känna sig extra åtrådd är saker jag går igång extra mycket på. Den gamla partnern skulle hamna för mycket i skuggan av den nye. Men att däremot att fantisera tillsammans om sex och ha gruppsex känns mindre riskabelt känslomässigt.

För min del handlar det i första hand om sex. Vi har bra sex, flera ggr i veckan så det är inte bristen på sex som gör att jag vill. Maken å andra sidan kan se sig ha en kärleksrelation till. Och varför inte egentligen? Känner han sig låst och olycklig i det monogama så blir ju jag olycklig på ett vis oxå.

Han menar att han har utrymme för kärlek till flera och jag förstår konceptet även om jag inte själv har lust att ha en till. Man kan ju älska flera barn som varför inte flera partners?
  • Anonym (Frun)
    Ascendere skrev 2020-03-11 08:23:19 följande:

Men det är ju helt olika saker..

Ärligt talat låter det lite äckligt att jämföra kärleken till sina barn med kärleken till sina sexpartners... 

Jo det är inte samma det vet jag, dåligt exempel. Men det handlar likväl inte om bara sexpartners. Kärleken är större än sex och jag ser inget konstigt i att man kan ha känslor och älska flera samtidigt. Det finns ju egentligen inget rätt eller fel i frågan, alla gör som man själv vill men samtidigt förväntas man i största allmänhet vara monogam i dagens samhälle.

Skulle maken träffa någon som han vill ha ett förhållande med så skulle jag va med på det. Varför ska jag hindra han i det när det bara skulle göra han olycklig i våran relation och förmodligen slutar det med att vi skiljer oss för att jag inte tillåter han vara den han är. Tror inte alls våran kärlek skulle bli mindre av att han har möjlighet att ha känslor för någon annan samtidigt. Tvärtom.
  • Anonym (Frun)
    Kråkungen skrev 2020-03-11 10:02:11 följande:

Tycker att du har ett otroligt sunt och inlyssnande sätt att resonera :) 

Vad gäller din ursprungliga fråga kan jag bara säga som andra redan har sagt: PRATA med varandra. Lyssna, prata, var beredd på att bromsa om det känns jobbigt osv. Med tanke på att det var din man som ville detta till en början, och med tanke på din förmåga att se saker från olika perspektiv tänker jag att ni har jättegoda förutsättningar att lyckas :) 

Tack! Något ska man väl vara bra på här i världen .

Jag tror faktiskt att det kan fungera, annars hade jag aldrig ens övervägt det. Känner mig trygg i våran relation och jag ser inte hur det skulle kunna skada våran relation om han får känna sig fri att vara precis så som han är. Hans lycka blir till min lycka i slutändan.
  • Anonym (Frun)

Oj vilken diskussion det blev :).

Iaf så känner jag så här; sex är inte livsviktigt i en relation. Av olika anledningar kan man ju ha ett förhållande utan att ha sex. Att träffa någon som är asexuell eller av andra anledningar inte kan ha sex är inget hinder i min värld iaf. Monogam eller poly spelar ingen roll här. Jag känner att sex och kärlek är olika saker och har alltid gjort sen jag va tonåring. Jag kan ha en kärleksrelation utan sex lika väl som en sexuellrelation utan kärlek. Jag behöver inte ha kärleken för att ha grymt sex och jag kan ha kärleksrelationer som är underbara även utan sex. Här ingår inte vänskap, jag känner inte samma sak för en vän som för en jag är kär i.

Jag kan ju tycka det är underligt att dessa två "måste" hänga ihop för att man ska kunna ha en bra och sund relation. Varför då egentligen? Alla är olika men inom kärleken så förväntas vi ha sex för att det ska kunna vara sunt och långvarigt. Tycker det är rätt knäppt..

Under en period tappade jag och maken sexet pga sjukdom hos han och jag skulle säga att dessa månader utan sex var bättre än när vi hade sex. Och då va jag den som "blev utan" pga hans operation. Jag kröp ju inte på väggarna för det och grunden till det var kommunikation.

• Anonym (Frun)
    Kråkungen skrev 2020-03-12 13:07:53 följande:

Jag håller fullständigt med dig, från början till slut - det är exakt så här jag känner också (med undantag för det du säger om att vänskap inte ingår i kärlek; där känner jag som sagt lite annorlunda - jag ser det mer som en skillnad i grad snarare än i art). 

Äh vart fel, vänner kan man ju absolut vara inom kärleken. Menade att jag känner inte samma sak för en vän som för en jag är kär i som jag inte har sex med. Någon ville ju lixom ha det till att har man inte sex med människan man är kär i så är man bara vänner. Eller typ nåt sånt så ville poängtera att jag har olika känslor för vän och pojkvän.
Svar på tråden Öppna vårat förhållande