Inlägg från: Anonym (AoO) |Visa alla inlägg
  • Anonym (AoO)

Öppna vårat förhållande

Prata. Och fortsätt prata. Gå varsamt fram och kasta er inte in i det nya. Låt det ta tid. Gå gärna med i grupper på tex FB där ni kan få kontakt med andra flersamma att lära av och få höra om deras erfarenheter.

Lycka till!

Mvh flersam sedan många år.

• Anonym (AoO)
    Anonym (Swing for fun) skrev 2020-03-11 07:50:48 följande:

För oss handlar inte på något sätt om att vara polyamorösa så det är inte några primära och sekundära relationer det handlar om

Bara för att förtydliga: långt ifrån alla polyamorösa gör hierarkiska relationer (dvs har primär-/sekundärpartners).
  • Anonym (AoO)
    Ascendere skrev 2020-03-11 08:23:19 följande:

Men det är ju helt olika saker..

Ärligt talat låter det lite äckligt att jämföra kärleken till sina barn med kärleken till sina sexpartners... 

Det är principen. Att det finns plats för kärlek för fler än en.

Det blir bara äckligt om man vill göra det äckligt.
  • Anonym (AoO)
    Anonym (Swing for fun) skrev 2020-03-11 08:21:16 följande:

Det vet jag mycket väl. Finns många sätt att ha pollyamorösa relationer på. En bekant har en variant som tilltalar mig men som i dagsläget inte är aktuell. Hon ser sig som flockledare och alfahona och har en lite flock där hon har en relation med alla i flocken men de andra i flocken är strikt monogama i sin relation mot henne.

Ah, ja, många varianter finns det.
  • Anonym (AoO)
    New Dawn skrev 2020-03-11 13:26:47 följande:

Men är det i så fall så att ni inleder NYA(extra)relationer utan sex ?...om nu sex inte måste vara en del av kärlek och relationer... och hur skiljer sig i så fall de relationerna mot vänskapsrelationer?

Asexuella människor är ju kapabla att älska, för att ta ett exempel. De har ju inte bara vänskapliga relationer.

Så klart är ju att vänskap skiljer sig från kärleksförhållanden, oavsett om sex är med i ekvationen.

För mig personligen brukar sex vara en del jag vill ha med, men om jag skulle falla för någon som inte vill ha sex så kan jag ju avstå. Ingen dealbreaker.
  • Anonym (AoO)
    New Dawn skrev 2020-03-11 14:34:42 följande:

Ja, fast nu var det inte riktigt det jag frågade om.

Frågan gällde om man som poly och sexuellt intresserad (dvs inte asexuell) skulle inleda NYA (extra) relationer utan sex.

Ja jag tror att kärleksrelationer ibland kan fungera utan sex, tex hos asexuella (eller med väldigt lågt sexuellt intresse /behov) och hos par där sexet försvunnit med tiden, men kärleken ändå finns.

Tror du verkligen att du velat inleda en kärleksrelation med en ny man trots att han inte vill ha sex med dig, och att det skulle vara långsiktigt hållbart att leva med honom utan sex? (med tanke på att du brukar vilja ha sex)

My bad. Satt på en urtråkig internutbildning och surfade samtidigt... men försökte lyssna med ett halvt öra. (Det är förvånande hur tråkigt deklarationsarbete är... )

Vet du, det jag lärt mig är att kärlek ibland kommer i de mest oväntade personer. Och även om jag älskar sex så får jag ju det i nuvarande relation, så om jag blev förälskad i någon som inte vill ha eller skulle vara oförmögen att ha sex så skulle det inte vara ett hinder. Ärligt talat. Fördel att vara poly där. Relationer kan se olika ut och ändå vara djupa.
  • Anonym (AoO)
    New Dawn skrev 2020-03-11 20:52:24 följande:

Hmm.... Hur löd egentligen ditt svar....Du skriver att det är en fördel att vara poly. Betyder det alltså att det är svårt för dig att ha en monogram relation utan sex.

Frågan återstår, men jag lägger till ordet monogram.

Tror du verkligen att du velat inleda en monogam kärleksrelation med en ny man trots att han inte vill ha sex med dig, och att det skulle vara långsiktigt hållbart att leva med honom utan sex?Jag uppfattade inte att jag fick svar så du måste hjälpa mig att förklara

Jag skulle inte ha ett monogamt förhållande alls. Jag fungerar inte så. Jag försökte alltför länge att pressa in mig i den mallen. Och då/där var sex inte den springande punkten.
  • Anonym (AoO)
    New Dawn skrev 2020-03-11 22:09:27 följande:

Så... Då kommer följdfrågan... Fungerar kärleksrelationer utan sex... Alltså att du har flera kärleksrelationer men utan sex. Dvs alla utan sex?

Har inte provat, så kan omöjligen svara på det.
Svar på tråden Öppna vårat förhållande