• S23

Underhållsbidrag vid växelvist boende?

Som tidigare sagts. Han kan inte kräva att du betalar mer. Hans lön är hans ansvar. Barnet saknar uppenbarligen inget hos pappan som anser att det är fullt rimligt att köpa märkeskläder (som barnet inte efterfrågar?).
    Ni betalar hälften var såtillvida du inte vill betala mer. Att kräva att du ska betala hälften av onödigt dyra märkeskläder är inte heller rimligt. Antingen får han ta den kostnaden själv eller så får han diskutera inköp innan.
    Om det hade varit omvänt. Att DU var den som ansåg att barnet skulle ha märkeskläder och pappan inte hade ekonmin (eller ansåg det rimligt) till detta så hade det varit rimligt att du betalar större del.

Hamnar ni i situationen att barnet vill gå på aktivitet som är omöjligt för pappan att finansiera så kan det ju däremot för barnets skull vara rimligt att du betalar lite mer.

Om du tycker det känns okej så kan du naturligtvis betala mer. Men i min värld är det fullkomligt orimligt.

Att tänka på kan ju dock vara att inte förstöra relationen och samarbetet mer emellan. Hade personer i min omgivning när jag var liten som fick byta kläder och ryggsäck i skolan vid veckobyten, för att inget fick tas med mellan föräldrarna. Ingen rolig situation för någon.

Svar på tråden Underhållsbidrag vid växelvist boende?