Lola M skrev 2020-03-09 17:27:59 följande:
Mitt ex säger att jag ska det för att jag tjänar mer. Sonen bor exakt lika mkt. Jag har letat på FKs hemsida men hittar inget om detta när barnet bor 50/50, att jag ska betala mer eftersom jag tjänar mer.
Det är enbart om det skiljer så enormt mycket att en bor i slott och en i koja, ungefär.
Det handlar inte om att man ska dela 50/50 på kronan, som man kanske gör när man lever tillsammans.
Det handlar om barnets levnadsstandard. Du kan betala mer om du villl vara sjysst eller om barnet har dyra aktiviteter som gör att den "vanliga" summan inte räcker. Men man behöver inte automatiskt göra det bara för att det skiljer i inkomst. Däremot kan ni räkna på saken tillsammans, se vad ni kommer fram till att barnet kostar.
Man räknar dessutom inte på vad man har i inkomst rakt av utan på vad man har kvar. Man ska ju försörja sig själv + barnen de veckor de är hos en + att man har rätt att ha X antal tusen kronor kvar till buffert osv.
Jag vet en person vars ex menade att han borde betala henne för att han bodde i hus och hon i lägenhet. Hon menade att enbart det faktum att hon hade lägenhet, gjorde att barnen hade lägre standard hos henne, men det var inget argument som höll. Barnen tog med sig cyklar, mobil och dator osv, mellan hemmen och hade allt de behövde hela tiden.