Inlägg från: Mortiscia80
|
-
-
Nu är det ju tydligen så att du faktiskt ska betala lite mer än maken eftersom han tjänar mindre... Det var därför jag länkade till FK:s uträkning vad ni vardera borde betala.
-
Ja jag lusläste inte, men det blir iaf skillnad på ca en tusenlapp beroende på om barnet bor mer hos den ena, men jag räknade då bostadskostnad 0:- så det är verkligen viktigt att det blir rätt siffror.Calanthe skrev 2020-03-09 18:22:09 följande:Fast den uträkningen du länkar till gäller om barnet bor mer hos den ena. Nu är det ju inte så. Det står ganska tydligt att uträkningen inte ska användas om barnet bor lika mycket hos båda...
Hittade detta, men det ger inte konkreta siffror heller: https://www.viforaldrar.se/foralder/underhallsbidrag/
Bor barnet ungefär lika mycket hos båda föräldrarna behöver i regel ingen förälder betala underhåll till den andra. Undantaget kan vara om den ena föräldern tjänar betydligt mer än den andra. Då kan man komma överens om den föräldern ska betala mer för barnet. -
10 000:- ÄR betydligt mer, verkligen. Jag kan t ex jämföra med då jag var yngre och det skulle motsvara ca två månaders inkomst för mig, så levde jag väldigt länge. Men som påpekats tidigare så handlar det om vad man har kvar efter sina egna levnadsomkostnader, och det är väldigt individuellt. Personligen skulle jag vänta in att ts ex själv gick till F-kassan och bad om någon slags jämkning, då lär han inte vara lika pigg på att driva igenom frågan.Calanthe skrev 2020-03-09 19:25:28 följande:Ja, det är klart att det finns undantag. Men, det handlar då om en betydande skillnad som väsentligt påverkar barnets levnadsstandard. Jag har svårt att se att ungefär 10000 är betydligt mer.