Lola M skrev 2020-03-12 06:25:05 följande:
Tack för bra input! Jag vill inte ens fundera på hur exet prioriterar men jag vill mitt barns bästa och jag hoppas att exet vill det också och att han slutar lägga sig i min ekonomi!
Om han prioriterar sitt barns bästa så betalar han sin del av avgiften för basketen.
Ja det förstår jag att du tycker. Det flesta anser nog att ett fritidsintresse är viktigare än märkeskläder.
Men samtidigt kan du inte bestämma om han köper märkeskläder eller ej eller vad han borde ha råd med.
Det du kan bestämma är vad du själv gör med dina pengar. Och din frågeställning borde ju då vara om du anser det rimligt, med utgångspunkt att du tjänar mer, att du också bidrar med mer. Om du anser det betalar du mer oavsett vad du tycker att exet borde ha råd med.
Om du inte anser att du ska stå för mer gör du inte det, och samma där utan diskussioner om vad han borde ha råd med.
Om han skulle sluta beta.a för basketen får du väl fundera på vad du gör då, har han sagt att han tänker det?
Om det räcker med att du står för basketen som kompensation för din högre inkomst och det förhindrar en konflikt mellan er, är det kanske värt det? Jag tänker att om du väljer att betala mer ska du förstås välja något som är viktigt för dig och som du är rädd kan bli lidande annars, som tex basketen.