• sextiotalist

Underhållsbidrag vid växelvist boende?

Tips

Räkna på vad för kostnader barnet har. Inte mat och husrum. Utan dyrare kläder, ftitidskostnader etc. Inte heller semesterkostnader.

Sedan kan du t.ex ta 2/3 av dessa kostnader. För hur som helst ska barnet försörjas efter förmåga och du kan bidra med att bidra med det där extra för barnet och även så får den andra föräldern lite mer att röra sig med.

Om du gör detta och han fortfarande vill stämma dig, så misstänker jag att den stämningen faller platt.

• sextiotalist
    Lola M skrev 2020-03-10 18:00:06 följande:

Bra tänkt.

Det jag irriterar mig på är att exet köper Nike, Levis, Converse mm som är ganska dyrt och sen kräver att jag ska betala mer... Är det inte rimligt att exet köper billigare kläder och skor för att ha råd med mer?

Ni ska självklart vara överens om nivån innan inköp
  • sextiotalist
    Lola M skrev 2020-03-10 18:59:13 följande:

Går inte att prata med exet om detta, han hävdar att det är hans rättighet att jag betalar mer maa skillnaden i inkomst.

Det kan han försöka med
  • sextiotalist
    Lola M skrev 2020-03-10 19:27:35 följande:

Känner mig på ett sätt hemsk men jag vill ha ett beslut på att han har rätt att kräva detta.

Mitt barn saknar inget varken hos mig eller exet men jag känner inte att jag måste köpa Nike eller andra märkeskläder, lägger hellre lite extra pengar på sparande till barnet.

Låt honom driva detta helt själv. Ge honom ett skriftligt erbjudande att du tar t.ex 2/3 av kostnaderna för aktiviteter, 2/3 för dyrare baskläder som ni gemensamt kommit överens om.

Är han inte nöjd med detta så får han driva detta själv till tingsrätten.
  • sextiotalist
    Lola M skrev 2020-03-12 07:33:47 följande:

Tyvärr är det redan en konflikt vad gäller detta.

I januari betalade jag en ny handkontroll till barnets Xbox, vilken kostade 750 kr, jag har köpt nya skor, 750 kr, som barnet naturligtvis använder både hos mig och exet.

Vi delar inte lika på barnbidraget, exet får 750 kr och jag får 500 kr.

Så på ett sätt har jag kanske redan bidragit med mer under årets första månader i alla fall :).

Upprepar, låt ditt ex driva frågan rättsligt om han vill ha svart på vitt.

Troligen kommer en vettig jurist få honom att inse att det du tar ansvar ekonomiskt för idag räcker mer än väl för att kompensera er inkomstskillnad.

Så nästa gång han tjatar så lämnar du över bollen till honom.
Svar på tråden Underhållsbidrag vid växelvist boende?