• Lola M

Underhållsbidrag vid växelvist boende?

Mitt ex tjänar 28.000 kr/månad, jag tjänar 41.500 kr/månad. 

Sonen bor varannan vecka. Hur mycket ska jag betala i underhåll till mitt ex?

Han kräver att jag ska betala mer men kan inte säga ngt om hur mycket. Han har inte varit i kontakt med FK för beslut kring detta. 

• Svar på tråden Underhållsbidrag vid växelvist boende?
  • Lola M

Mitt ex säger att jag ska det för att jag tjänar mer. Sonen bor exakt lika mkt. Jag har letat på FKs hemsida men hittar inget om detta när barnet bor 50/50, att jag ska betala mer eftersom jag tjänar mer.

• Lola M

Ok, tack så mycket!

Kan han kräva att jag betalar mer av barnets kläder, fritidsaktiviteter mm mm då?

• Lola M

Tack för alla svar! Jag har betalat mer, alla kläder & skor, under de åren vi var gifta men då kändes det ok för vi bodde ihop.

Jag får nog boka ett möte med FK för att få detta rätt.

Min upplevelse är att barnet har det likvärdigt hos oss. Exet köper nya märkeskläder och märkesskor varannan månad. Jag ser till att barnet har vad hen behöver hos mig.

• Lola M

Tack för alla svar! Jag har betalat mer, alla kläder & skor, under de åren vi var gifta men då kändes det ok för vi bodde ihop.

Jag får nog boka ett möte med FK för att få detta rätt.

Min upplevelse är att barnet har det likvärdigt hos oss. Exet köper nya märkeskläder och märkesskor varannan månad. Jag ser till att barnet har vad hen behöver hos mig.

• Lola M
    Drottningen1970 skrev 2020-03-09 18:25:13 följande:

Det kan finnas skäl att man får betala underhåll även vid växelvist boende om det finns stora inkomstskillnader för att standarden för barnen ska bli likvärdig hos båda föräldrarna.

Vet du ngt hur stor skillnad det kan röra sig om? Jag har letat på FKs hemsida men hittar inget,
  • Lola M

Tack igen för att ni svarar och ger tips och hänvisningar.

Jag tänker att jag kan be honom om ett beslut på att jag ska betala mer, alltså ett beslut från FK med kostnadsuträkning.

I annat fall får jag väl be honom ta det med jurist men då får han ta den kostnaden tycker jag.

Barnet saknar inget hos exet såvitt jag förstår. Jag bekostade två dyrare semesterresor för mig och barnet 2018 & 2019 medan exet inte gjorde det, jag har inte sagt ngt om det för jag vet att han tjänar mindre.

• Lola M
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-03-09 20:03:37 följande:

Försäkringskassan har ingen befogenhet att bestämma om detta, de ger bara råd. Bara en domstol kan besluta om detta. Semesterresor etc räknas inte som normala omkostnader. För övrigt reser jag med min son flera gånger om året, men med sin pappa har han rest en gång på 11 år, och då är det inte ens pengarna det sitter i. När jag gick till domstol för att få sonens pappa att betala underhåll, gav jag en beräkning på kostnader för sonen, och klargjorde att detta uteslöt naturligtvis semester och åtskilligt annat.
    Tack! Då är det domstol som gäller i sådana fall. På exets initiativ. Jag kommer att fortsätta betala hälften av deltagaravgifter till scouter och andra fritidssysselsättningar och så får exet göra som han vill med det.

Jag har bokat webbmöte med FK bara för att se om de kan ge några råd eller upplysa om hur inkomstskillna som är grunden för att jag ska betala mer.
  • Lola M

Bra tänkt.

Det jag irriterar mig på är att exet köper Nike, Levis, Converse mm som är ganska dyrt och sen kräver att jag ska betala mer... Är det inte rimligt att exet köper billigare kläder och skor för att ha råd med mer?

• Lola M
    sextiotalist skrev 2020-03-10 18:06:52 följande:

Ni ska självklart vara överens om nivån innan inköp

Går inte att prata med exet om detta, han hävdar att det är hans rättighet att jag betalar mer maa skillnaden i inkomst.
  • Lola M
    sextiotalist skrev 2020-03-10 19:03:22 följande:

Det kan han försöka med

Känner mig på ett sätt hemsk men jag vill ha ett beslut på att han har rätt att kräva detta.

Mitt barn saknar inget varken hos mig eller exet men jag känner inte att jag måste köpa Nike eller andra märkeskläder, lägger hellre lite extra pengar på sparande till barnet.
  • Lola M

Hur blir det när exet nu flyttar ihop med sin nya kvinna?

Han kommer förmodligen att få mindre kostnader för boende, mat mm. Jag har ingen ny relation utan bär alla kostnader själv.

• Lola M

Jag har aldrig varit snål när det gäller kläderna utan barnet har fått ha vilka kläder hen vill när exet hämtat. Däremot berättar barnet att pappa köpt Nike och Leviströjor som hen bara får ha hos pappa. Det är så dumt att jag blir trött! Jag har gett barnet kläderna och sen får hen bära dem som hen vill.
    Aktiviteten kostar 500 kr per månad, jag kan tycka att exet har råd att betala 250 kr per månad men det kanske är för mycket pengar att förvänta sig att exet ska ha råd med.

Jag har också köpt vitaminer, krämer till hens allergi mm som får åka med till exet utan att vi har delat på kostnaden, detta gör jag för barnets skull, inte för exet. Jag betalar också barnets mobilabonnemang på 150 kr per månad.

• Lola M
    Kusinen skrev 2020-03-12 06:06:39 följande:

Rent krasst är det så att man inte kan tvinga den andre att betala föreningsaktivitet alls. Jag har träffat på några barn genom åren som bara går på aktivitet varannan vecka för att föräldrarna har olika syn på det hela.Han får prioritera märkeskläder framför en aktivitet om han vill. (Rent generellt precis som som alla föräldrar får prioritera sin ekonomi efter vad de tycker är bäst, om det inte finns en dom på annat).

Jag tycker att du ska sluta grubbla över märkeskläderna och detaljer och vad du tycker att han borde ha råd med. Fundera istället på om du tycker att det är rimligt attdi bidrar med mer. Om du tycker att det är rimligt väljer du ut några områden där du betalar mer (tex telefon) och så gör du det.

Att skapa diskussioner om hur exet prioriterar sin ekonomi tycker jag är onödigt, när det inte handlar om att barnen far illa på grund av det.

Tack för bra input! Jag vill inte ens fundera på hur exet prioriterar men jag vill mitt barns bästa och jag hoppas att exet vill det också och att han slutar lägga sig i min ekonomi!

Om han prioriterar sitt barns bästa så betalar han sin del av avgiften för basketen.
  • Lola M

Tyvärr är det redan en konflikt vad gäller detta.

I januari betalade jag en ny handkontroll till barnets Xbox, vilken kostade 750 kr, jag har köpt nya skor, 750 kr, som barnet naturligtvis använder både hos mig och exet.

Vi delar inte lika på barnbidraget, exet får 750 kr och jag får 500 kr.

Så på ett sätt har jag kanske redan bidragit med mer under årets första månader i alla fall :).

Svar på tråden Underhållsbidrag vid växelvist boende?