Inlägg från: Anonym (Bekymrad mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bekymrad mamma)

Min man vägrar samverka efter skilsmässan.

Näe, ingen är religiös alls, men det liknar en sorts sluten sekt där mamma och omvärlden ska hållas borta. 

lazlo09 skrev 2020-03-09 14:24:19 följande:

Det låter som religion eller annat liknande vansinne är inblandat här...

Ja, anledningen är ju känd.  Stora flickan säger att pappa mår dåligt och att han berättar att jag inte bryr mig om småsyskonen längre, att jag bra bryr mig om min nya familj. Att jag inte betalar för sådant han köpet till barnen (jag betalar ju underhåll, men det förstår inte barnen). Barnen hör om at tjag publicerat bilder på FB förra sommaren och de gillar de inte. Osv.

Vad är det för ansledning som du tror? Har de en hemlig anledning som jag inte kan känna till? pappan som hatar mig skulle väl säge den då? Eller menar du att de har en hemlig anledning som de inte ens vill säga till pappa? Han skulle väl gärna vilja hör anya negativa saker om mig.

Handlar dina tankar om dig och din mamma? Vad hjälper det mig? Menar du att jag döjer att jag är kriminell eller något sådant? Men inte ens då tar barn så mycket avstånd från en älskad förälder. Jag förstår inte vart du vill komma. Tror du mig inte? Är det för smärtsamt? Kan du förtydliga, du döljer vad du menar?

Anonymm20 skrev 2020-03-09 15:46:41 följande:
    Det finns troligen en anledning till att de inte vill ha med dig att göra. Eftersom de är stora nog att välja själv så är det nog inte pappan som manipulerar utan de som faktiskt medvetet valt bort dig.

Tänkt på hur jobbigt det är för barnen när du hela tiden försöker ta kontakt trots att de tydligt sagt nej och tom blockerat dig.

Ja det är jobbigt för dem men de ser ju inte mina kontaktförsök oftast för de blockerar ju allting, precis som deras pappa? Vill du att jag ska glömma mina barn? Eller bara försvinna ur deras liv? Vad är ditt råd? Det är förbryllande oempatiskt.

Anonymm20 skrev 2020-03-09 15:46:41 följande:
    Det finns troligen en anledning till att de inte vill ha med dig att göra. Eftersom de är stora nog att välja själv så är det nog inte pappan som manipulerar utan de som faktiskt medvetet valt bort dig.

Tänkt på hur jobbigt det är för barnen när du hela tiden försöker ta kontakt trots att de tydligt sagt nej och tom blockerat dig.
    Anonym (ppp) skrev 2020-03-09 15:45:06 följande:
    4 år är tyvärr inget som går att reparera nu. Du får vänta och hoppas att barnen vill umgås mer med dig den dagen de är vuxna och inte bor hos pappa längre och kan skapa en vuxenrelation till dig. 
    Som du säger, du väntade för länge och du kan inte skylla det på någon annan. 

Blir mest lite konfunderad över att du skriver en tråd här nu? Och att du skriver att åren gick fort - det köper jag faktiskt inte. Att du väntade ett halvår efter skilsmässan kan man kanske förstå, för man hoppas saker ska lösa sig , men inte sjutton väntar man i 4 år? 
    Hur mycket tid la du på din nya man tex? 

Du kunde kontaktat jurist när ni hade skilt er, så fort som du insåg att pappan inte tänkte följa umgängesuppgörelsen. Klart juristerna nu säger att de inte kan göra något när det handlar om tonåringar. 

Menar inte att vara elak mot dig men du förstår väl hur det verkar, att du nu vill försöka göra något?
    Jag har aldrig glömt barnen, inte ens en dag. Jag hade kontakt med Socialen och jurist men de sa att det nog skulle ordna sig. Pappan sa till Socialen att han skulle samverka och barnen sa när de var ensamma med socialtanten att de gärna var med mamma och bodde hos mamma men inte visste hur det skulle gå till. Då blev pappa rasande på barn, mig och socialtanten. Socialen la ner ärendet.

Så jag har aldrig sluta tkämpa. Skickat brev som kommer tillbaka oöppande. Ringt varje vecka, inget svar. Gråtit och längtat. Är det jag som ska ha skulden för detta verkligen? Eller mina barn somfar så illa? 

Finns det inte en vuxen ansvarig här som helt och hållet beter sig mycket mycket illa? Och som ska ha skuld, inte jag eller barnen?

Och vad gör jag nu? Det är hemstk otäckt att acceptera att barnen misshandlas psykiskt och tillsammans med sin pappa ska låtsas att deras älskade mamma och hennes släkt är liksom döda, fast de lever och längtar...

Jag har ju försökt göra något klokt och vänligt i alla nu, ända sedan skilsmässan då jag var naturligt ledsen. Och nu är ju alltid nu. Det är ju dräför jag frågar i tråden om nu, det är ju alltid där man är, eller hur?

Anonym (ppp) skrev 2020-03-09 15:45:06 följande:
    4 år är tyvärr inget som går att reparera nu. Du får vänta och hoppas att barnen vill umgås mer med dig den dagen de är vuxna och inte bor hos pappa längre och kan skapa en vuxenrelation till dig. 
    Som du säger, du väntade för länge och du kan inte skylla det på någon annan. 

Blir mest lite konfunderad över att du skriver en tråd här nu? Och att du skriver att åren gick fort - det köper jag faktiskt inte. Att du väntade ett halvår efter skilsmässan kan man kanske förstå, för man hoppas saker ska lösa sig , men inte sjutton väntar man i 4 år? 
    Hur mycket tid la du på din nya man tex? 

Du kunde kontaktat jurist när ni hade skilt er, så fort som du insåg att pappan inte tänkte följa umgängesuppgörelsen. Klart juristerna nu säger att de inte kan göra något när det handlar om tonåringar. 

Menar inte att vara elak mot dig men du förstår väl hur det verkar, att du nu vill försöka göra något?

Det är nog vanlig svartsjuka, ånger och oförmåga att bearbete och gå vidare hos pappan. Hämnd med barnen som vapen. Helt onödigt och så otäckt.

lazlo09 skrev 2020-03-09 14:24:19 följande:

Det låter som religion eller annat liknande vansinne är inblandat här...

AnnaSthlm skrev 2020-03-09 16:11:59 följande:

Hela ditt resonemang bygger på att du är övertygad om att dina barn älskar dig och att din exman är den onda föräldern som hindrar er från att återförenas.

Det som faktiskt har hänt är att dina barn har blockat dig och inte vill ha kontakt med dig. De har tagit avstånd från dig och de är inte spädbarn.

Du skriver att barn inte tar avstånd från en älskad förälder. Nu har de tagit avstånd. De har blockat dig, allihopa. Kan det vara så att du är en älskad förälder endast i din egen bild av verkligheten?

Du skriver att du inte kan glömma bort dina barn. Vad gjorde du under dessa fyra år?

Anledningen till att dina barn har valt bort att ha kontakt med dig finns precis framför dig, men du vill gärna tro något annat.

De har inte blockat mig allihopa. Läs tråden. Ja, jag var älskad kramig mamma sedan de föddes. Jag hade kontakt med dem i samband med skilsmässan och jag har försökt vara förälder åt dem de senaste fyra åren. Jag har gemensam vårdnad. Jag har inte glömt bort dem en enda dag under fyra år, vad får dig att tro det?

De är inte spädbarn, så klart, vad menar du? Att de inte kan påverkas av en vuxen?

Jag är en älskad förälder i min stora flickas ögon och hon säger att småsyskonen inte får prata om mig. Jag är en bra bonusmamma och min släkt vet att jag är en bra person. Menar du att jag är galen?

Så din tolkning av tråden är att jag är galet ont och inte förstår anledningen till att jag är bortmobbad fast anledningen är mitt framför mina ögon? Vilken anledning, vem vet det? Den skulle väl den hatfyllda pappan säga då? Vet du?

Mina barn ser du som kloka goda barn som också inte kan ta fel? De är egentligen helt vuxna i dina ögon?

Tycker du pappan har något eget ansvar? Har han alltså inget att göra med barnen och hur han samverkar med mig? För han har rätt I allt och jag har fel.

Du behöver utveckla och tala tydligt. Vill du slå på mig som ligger? Jag tror du har rejält fel om du tror att pappan, jag eller barnen är onda/goda. Vi är nog helt vanliga människor som varit med om en vanlig skilsmässa.
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-09 16:36:03 följande:

Har du pratat med barnen direkt?

Åkt till deras skola och talat med dem? Vad säger barnen vid utvecklingssamtal och liknande (info om detta ska gå ut till båda vårdnadshavare) så du måste veta när det är utvecklingssamtal. Vad säger barnens lärare om hur barnen mår?

Jag vill gärna prata med dem direkt, jag är ju mamma, men de blockerar ju på riktigt. Jag kanske lyckas träffa dem 5 minter per år och då är det rätt ledsamt kan jag säga. Spänt och sorgligt. Och en bevakande jätteilken men sammanbiten pappa i närheten.

Jag har pratat med läraren. Hon beklaga roch tycker att det är sorgligt. Hon säger att hon kanske borde orosanmäla men hon vet ju att Socialen inte gör nåt och det skadar hennes relation med eleven och pappan blir arg.

Jag har varit med på några utvecklingssamtal efter att rektor ingripit. Oftast ändrar papan tiden och han informerar självklart inte...

Så skolan är ingne väg. Skolkurator har försökt prata med barnen men de vågar inte prata med henne. Förstås.

Jag ägnade mig helt åt barnen när de var hos mig i början varannan vecka.
    Vi hade det väldigt bra på våra veckor, även om de var sorgsna och stela när de kom på måndagarna.

Nja, allt dejtande var alltid på de veckor då jag inte hade barn. Så det var fel av mig, menar du? För att jag dejtade, hittade ny kärlek efter ett år och flyttade ihop många år efteråt så ska det vara OK att mobba ut den andre föräldern eller frysa ut sin mamma 99,5 procent. Det tycker jag verkar väldigt hårt. 

Jag tror nog mycket väl att jag kan coacha barnen igenom detta om jag får träffa dem. Just det är nog anlednngen till att jag inte längtre får det.

Det ligger inget mera bakom. Min nya man har inget med detta att göra, han har knappt träffat barnen förutom min stora flicka som han är en vänlig bonuspappa för.

Vad är det som du menar inte har skrivits här? Vad skulle det vara? Du antyder, och behöver vara klarare. Du misstänker att jag gjort vadå?

Jag skrev fel om att det varit exakt fyra år helt utan barn, jag kan göra en tabell om det behövs över de tre barnens umgänge, men jag hinner inte det nu. Är det väldigt viktigt, så kan jag göra det?

Anonym (Elsie) skrev 2020-03-09 16:33:49 följande:
    Som jag skrev har man självklart rätt att träffa någon annan efter en skilsmässa, men det kanske inte är vad man bör prioritera om man börjar få en dålig relation till sina barn.

Uppenbarligen lyckades du inte coacha barnen genom detta, och oavsett om det beror på pappan, din nya eller dig som barnen har tagit avstånd, så måste det ligga ganska mycket mer bakom än vad du skriver här.

Om du verkligen hade en bra relation med barnen innan du och ditt ex gick isär, så har jag svårt att se hur det kan ske att en förälder inte träffar sina barn på 4 år.

Vad hände egentligen direkt efter skilsmässan? Du hade dem varannan vecka skriver du, men om det är 4 år sen ni skiljdes och 4 år sedan du träffade barnen, kan du ju inte haft dem alls hos dig. Hur kommer det sig?

Skriv nu inte bara att det beror på pappans ord, något mer måste det vara.

Varför spelar pappan - hans ord och betydelse ingen roll för det som skett? Berätta gärna hur det ligger till. Det blir så konstigt med vaga antydningar.

Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2020-03-09 16:52:44 följande:

Jag ägnade mig helt åt barnen när de var hos mig i början varannan vecka.
    Vi hade det väldigt bra på våra veckor, även om de var sorgsna och stela när de kom på måndagarna.

Nja, allt dejtande var alltid på de veckor då jag inte hade barn. Så det var fel av mig, menar du? För att jag dejtade, hittade ny kärlek efter ett år och flyttade ihop många år efteråt så ska det vara OK att mobba ut den andre föräldern eller frysa ut sin mamma 99,5 procent. Det tycker jag verkar väldigt hårt. 

Jag tror nog mycket väl att jag kan coacha barnen igenom detta om jag får träffa dem. Just det är nog anlednngen till att jag inte längtre får det.

Det ligger inget mera bakom. Min nya man har inget med detta att göra, han har knappt träffat barnen förutom min stora flicka som han är en vänlig bonuspappa för.

Vad är det som du menar inte har skrivits här? Vad skulle det vara? Du antyder, och behöver vara klarare. Du misstänker att jag gjort vadå?

Jag skrev fel om att det varit exakt fyra år helt utan barn, jag kan göra en tabell om det behövs över de tre barnens umgänge, men jag hinner inte det nu. Är det väldigt viktigt, så kan jag göra det?

p
Svar på tråden Min man vägrar samverka efter skilsmässan.