Inlägg från: Anonym (Karin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karin)

Styvmamma-upproret

Anonym (Hepp) skrev 2020-03-12 02:01:33 följande:
    Nu är ju det här Internet och och många kan ta i lite väl bakom tangentbordet och överdriva en smula.

Men när du säger "vääääldigt många pappor", är det din upplevelse från familjeliv, din nära omgivning eller nåt annat?

Anledningen till att jag frågar är att jag själv inte uppmärksammat problematiken, det beror nog främst på att jag har för få i min närhet som är bonusföräldrar.

Ang. bonusbarn och offerkoftor så blev jag osäker på vart maskrosbarn kom in i bilden.
    Jag vet inte om jag delar Vs beskrivning helt igenom men det jag har märkt, genom alla år som jag har läst på familjeliv, och genom personlig kontakt, är att det är vanligt. Hur vanligt är ju svårt att säga eftersom det inte bedrivs sådan forskning på det.

Att du inte har uppmärksammat problematiken är nog helt säkert som du säger för att du helt enkelt inte har haft anledning att komma i kontakt med problematiken. Till skillnad från dig så har jag haft anledning att komma i kontakt med problematiken.

När jag själv stötte på problem kände jag mig väldigt ensam. Det fanns ingen att prata med. Jag försökte få hjälp på bvc och mvc men de hänvisade mig vidare. 

Idag, efter alla år, har jag haft kontakt med flera som haft liknande problem som jag. Det är intressant hur många gemensamma punkter man har och djupt tragiskt hur många som har drabbats av depression. 

En annan sak jag har märkt är att kvinnor har svårt att berätta vad de upplever. Det finns olika anledningar till det. En är att en del människor är snabba med att döma. Du säger att det är jobbigt att leva ihop med någon som har barn sen tidigare, och vips tolkas det som att du hatar hans barn. Jag tror du kan skrolla upp bara i den här tråden och se om du kan hitta liknande det jag beskriver. 

För att man ska kunna höra talas om problem måste man lyssna och de som har problemen måste våga berätta.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-12 00:05:39 följande:
    Sån problematik och svartsjuka kan uppstå i kärnfamiljer också, svartsjuka och lite oro ifall en bebis ska ta för mycket tid. Känslor och fula sådana får man ha kring och det är fullt normalt, problemet är inte styvmamman i det här utan föräldrarna som jag ser det. Förstorar man upp såna fullt normala saker och känslor (vilket väääääldigt många pappor och ex verkar vilja göra) och gör en stor grej av det så tror jag att deras barn märker av att där kom reaktionen, då är det lätt att fortsätta i samma spår.

Jag har vänner som är uppvuxna i hem där föräldrar missbrukat droger eller som har förlorat föräldrar i väldigt ung ålder, men där hittar man inte typerna som gärna dra på sig nån offerkofta. Offerkoftan åker däremot ofta på hos människor som har råd att se sig själva som just offer, kanske kan många bonusbarn placeras där för riktiga maskrosbarn har inget utrymme till att utmåla sig själva som just det.

Nu lät jag tjurig och hård men bjuder på den.
    Din historia är väldigt intressant. Jag har hört andra berätta liknande saker, hur fungerar bra ända fram till att nyheten om bebisens ankomst sprider sig. 

Din beskrivning av en man som betedde sig som om han var otrogen mot sin tidigare familj var också intressant. Där satte du ord på en känsla jag själv hade.

Jag tror överhuvudtaget att de här männen har svårt att hantera den där rollen där de är mittemellan. Kände du att du kunde prata med honom om det? Jag menar, när du hade en liten bebis att ta hand om, sömnbrist, och omställningen, vad hände när du försökte prata med honom om det? 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-12 08:11:50 följande:
    Mina argument höll rakt igenom men han och hans föredetta käkade hycklerisoppa till frukost, lunch o middag! Bör tillägga att även fast jag vet att hans ex var den som egentligen var mest galen av svartsjuka över att vi skulle få barn ihop så är det honom jag höll och håller som ansvarig. Hennes beteende kunde inte jag påverka.

Han var själv bonuspappa en gång i tiden och det bonusbarnet var litet när han fick sitt första barn med samma ex som drog igång detta. Jag frågade honom om det. Blev ditt bonusbarn svartsjuk när gemensamma bebisen kom? Oooooh ja, denne bet sin mamma när hon höll i bebisen osv osv. Vad gjorde ni åt det då? Inget utan det är fullt normalt att barn reagerar sa han då. Jaså den situationen var tydligen fullt normal. Samma människor som nu skulle dra igång krismöte efter krismöte nu när den nya kvinnan skulle få en bebis.

Jag kunde aldrig prata med honom om det för när jag tog mig igenom den värsta delen i min depression och trasade sönder hans motsägelsefulla argument en efter en så bemötte han det med gaslighting och härskarteknik.
    Det här är ju oerhört komplext för den du har som du kan påverka är din man, men han i sin tur ska bolla med dig och med sitt ex, och där står du helt maktlös men är ändå den som får ta smällen i slutändan. 

Depression och hantera en man som gör allt för att få dig att hålla tyst, man är inte som starkast då precis. Sökte du hjälp utanför hemmet? 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-12 09:44:16 följande:
    Jag fick hjälp utanför hemmet men den var för min egen hälsa. Vi sökte aldrig hjälp ihop eftersom han aldrig tog på sig nån som helst skuld utan la hela på mig.

Sen kan jag inte skriva så mycket mer om hur det har gått efter det med risk för att nån outar mig.

Det positiva är däremot att jag och hans ex har varit dem som har fixat och sett till så att våra barn har en fin syskonrelation idag. Även fast vi inte är så kontenta med varann alla gånger så har det åtminstone kommit nåt fint ur den här härvan.
    Nej, av hänsyn till alla inblandade så väljer man att inte ge ut för mycket detaljer. Det förstår jag. 

Jag vill ju i alla fall hävda att om mvc och bvc hade följt upp kvinnor som ska få sitt första barn med en man som har barn sen tidigare, så skulle mycket ha kunnat lindrats. Du hade kunnat få hjälp att sätta dina egna gränser. Blivit förberedd på vad som kan hända, hur andra kan reagera. Han kunde ha fått samtal om hur tänka med att fördela sina prioriteringar, om sina egna eventuella skuldkänslor och hur hantera dom. Var och en för sig och båda två tillsammans.  

När jag berättade för min barnmorska om hur hans ex hade betett sig så var ju inte det första gången hon hade hört om ett ex som betedde sig konstigt. Hon blev inte ett dugg förvånad, det hade hon hört så många gånger förut, det är något som händer med exen när det ska komma ett barn. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (V) skrev 2020-03-12 14:41:55 följande:
    Jag pratade inte så mycket på BVC och MVC för jag vågade inte.

Jag var rädd över att få höra där att du vet vad du gav dig in på så det är rätt åt dig, ligg där och gråt tillsammans med din bebis du. Fattar du att jag var så sjuk o nere att jag faktiskt tänkte så i min deprimerade paranoida hjärna?
    Ja, jag förstår faktiskt det. Det krävs att man är frisk och stark för att orka vara sjuk. Mår man dåligt så är det tyvärr såna negativa tankar som upprepas. Det där du nämner, "du visste vad du gav dig in på", det är ju en av de saker som brukar kastas på "styvmammor". Har du tänkt på vad det kom sig att du tänkte så? Jag funderar på om det var något du snappat upp att andra människor tänker.
  • Anonym (Karin)
    Ess skrev 2020-03-12 17:02:02 följande:
    Jo men inte lika mycket som de kan med föräldrar med samarbetsproblem, som inte kan prata med varann. 

Jag tror inte de blivit lika curlade som särkullarna om vi skilt oss, för jag misstänker att någon i min närhet tagit mig i örat om jag sjunkit lika lågt och burit mig så illa åt som makens ex. 
    De har dessutom en annan personlighet än särkullarna, som tur är. Jag gillar ju inte deras personlighet.
    Rätta mig om jag har fel men var det inte så att hon gjorde så gott hon kunde för att hindra honom från att ha barnen på umgänge? 
  • Anonym (Karin)
    Ess skrev 2020-03-12 17:59:33 följande:
    Jo det stämmer, jag tror hon bråkat om allt som bara går att bråka om och lite till. typ det klassiska att vägra lämna barnen, att inte va hemma trots klubbat umgängesavtal, kommit med förtäckta hot om att anmäla honom för övergrepp. Fast det gjorde hon inte, barnen var för stora och hade inte ljugit om en sådan sak. Stämde honom på högre underhåll för att hon satt sig i ett större dyrare boende än hon behövde, och han var inte höginkomsttagare utan arbetslös. De skrattade åt henne i tingsrätten, så absurt var det.
    Tur vi inte träffades när han var nyskild, för då hade jag vänt i dörren. De hade nog varit skilda i ca 8 år när vi träffades, och ändå så hade hon inte gett upp att bråka. Men det värsta hade dragit över i alla fall.
    Ja, jag tänkte på det förut när du blev anklagad för att ha hindrat din make från umgänge med sina barn. Jag vill minnas att hon hindrade att ge honom information, så att han till exempel inte fick möjlighet att vara med på utvecklingssamtal.
  • Anonym (Karin)
    Tappadstekspade skrev 2020-03-12 18:51:47 följande:
    Nej, det blir inte bra att pappa lever singel resten av livet för att ungarna vägrar unna honom kärlek och lycka. Du har nog noll kunskap om det mänskliga psyket. Pappan som tvingas ge upp sitt livs kärlek kommer känna bitterhet mot barnen. Så funkar det mänskliga psyket. Ingen erkänner det öppet att man kan känna bitterhet mot sina barn. Och han ska inte behöva ge upp sin reproduktionsförmåga för att han gjorde misstaget att skaffa barn med någon han inte kunde leva ett familjeliv med. Han vill givetvis göra ett nytt försök, han vill ja familjen och kvinnan han drömt om och ungarna ska inte få förstöra det. Jag fattar inte varför du svarar. Frågan var inte till bittra, hatiska ex som går bananer när pappan till barnen går vidare med en ny familj.
    Det du nämner här är ju faktiskt en väldigt väsentlig del av en människas liv, att träffa och leva med vuxen kärlek i sitt liv. Vem vill ge upp sin reproduktionsförmåga? Om det nu är det man känner och vill.

Problemet är inte att vilja ha vuxen kärlek i sitt liv. Ett problem är när mannen, eller kvinnan, tror att de kan återskapa den förlorade kärnfamiljen och ställer förväntningar och krav därefter. Eller när de tror att de kan fortsätta sitt liv som vanligt med sitt tidigare barn medan han överlämnar arbetet med de gemensamma barnen på kvinnan. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 20:15:58 följande:
    Hur såg relationen mellan pappan och första kullen ut tidigare? Hur hade han jobbat för att uppfostra dem till att vara bra personer? Det är ju lite sent att förvänta sig att barnens personligheter skall förändras om de under alla år tidigare formats till egoistiska typer.

Ja, vad kan pappan göra efter att ha varit med och uppfostrat barn som beter sig på det här sättet? Se till att han kan ha umgänget med sina äldre barn utan att den nya kvinnan och deras gemensamma barn far illa. Han har fortfarande ansvar för alla sina barn.
    De här barnen är alltså uppfostrade av egoistiska typer? 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-12 22:00:07 följande:
    Svarar dig mot bättre vetande eftersom du alltid blir så kränkt när jag inte bara duttar med dig och säger att du har rätt att skylla motgångar i livet på barn och partnerns ex. Men eftersom du fortsätter att rikta frågor till mig så får du väl någon kick av det ändå.

Föräldrarna behöver väl inte vara egoister. Om de tex vant barnen vid att alltid få som de vill kommer ju barnen att fortsätta att bete sig så även när pappan vill att de skall glädjas över det lilla barnet som han och hans nya partner väntar.

Eller, vad tror du själv? Har de äldre barnen vuxit upp i ett vacuum där deras föräldrar inte haft möjlighet att påverka dem alls?
    Det intressanta är att när någon faktiskt ber dig om en lösning på problemet så gör du inget annat än att upprepa ditt mantra om att pappan har ansvar för alla sina barn. Plus att du började prata om egoistiska föräldrar. Var du nu fick det ifrån. Nu vill du tydligen snurra dig ur att du tog upp de egoistiska föräldrarna.  

Tappadstekspade frågade inte dig om orsaken. Hon frågade dig om lösningen. Du upprepar ett mantra: "pappan har ansvar för alla barnen". Tappadstekspade får svara för sig själv men jag tvivlar på att hon ser att du har levererat en lösning. 

Vidare tycker jag att din slutledning haltar. Föräldrarna behöver inte vara egoister om barnen är vana vid att alltid få som de vill. Vill du snurra in dig ytterligare i dina resonemang så varsågod men gör det inte för min skull. För min del får du gärna avstå. 

Det är som sagt Tappadstekspade som bad dig att ge en lösning, inte jag. 
Svar på tråden Styvmamma-upproret