Styvmamma-upproret
Anonym (Hepp) skrev 2020-03-12 02:01:33 följande:
Nu är ju det här Internet och och många kan ta i lite väl bakom tangentbordet och överdriva en smula.Men när du säger "vääääldigt många pappor", är det din upplevelse från familjeliv, din nära omgivning eller nåt annat?
Anledningen till att jag frågar är att jag själv inte uppmärksammat problematiken, det beror nog främst på att jag har för få i min närhet som är bonusföräldrar.
Ang. bonusbarn och offerkoftor så blev jag osäker på vart maskrosbarn kom in i bilden.
Att du inte har uppmärksammat problematiken är nog helt säkert som du säger för att du helt enkelt inte har haft anledning att komma i kontakt med problematiken. Till skillnad från dig så har jag haft anledning att komma i kontakt med problematiken.
När jag själv stötte på problem kände jag mig väldigt ensam. Det fanns ingen att prata med. Jag försökte få hjälp på bvc och mvc men de hänvisade mig vidare.
Idag, efter alla år, har jag haft kontakt med flera som haft liknande problem som jag. Det är intressant hur många gemensamma punkter man har och djupt tragiskt hur många som har drabbats av depression.
En annan sak jag har märkt är att kvinnor har svårt att berätta vad de upplever. Det finns olika anledningar till det. En är att en del människor är snabba med att döma. Du säger att det är jobbigt att leva ihop med någon som har barn sen tidigare, och vips tolkas det som att du hatar hans barn. Jag tror du kan skrolla upp bara i den här tråden och se om du kan hitta liknande det jag beskriver.
För att man ska kunna höra talas om problem måste man lyssna och de som har problemen måste våga berätta.