Styvmamma-upproret
Eller så var det inte dina förslag de ogillade utan din nedlåtande inledning.
Eller så var det inte dina förslag de ogillade utan din nedlåtande inledning.
Känner du inte dig lite tjatig nu?
Hur ska pappan förhindra exet att hjärntvätta barnen att hata pappas nya som är ett vanligt problem för styvmammor? Får man kalla henne häxex då..?
Ja, det är ju ett alternativ som låter bra på pappret men sen är det inte alltid lätt att genomföra i verkligheten. Men visst, jag håller med, så borde man göra. Men säg att mamman bokat en resa till Miami, Orlando, Disneyland. Skulle du sätta ned foten då? Om dina barn verkligen har längtat efter att åka dit?
Det är ett moraliskt dilemma med. Man vet att exet gör det för att jävlas, men vill man verkligen hindra barnen från att resa, speciellt om man själv inte har råd att erbjuda något likvärdigt.
Vi diskuterade faktiskt saken när det kom upp första gången. Hans första reaktion var att blåsa på exet och hindra resan. Jag ansåg att det iofs var fel gjort av henne, MEN annars skulle de bara sitta här i sina rum hela lovet. Så jag tyckte att han skulle fråga barnen vad de själva ville, och de ville ju självklart åka.
Det var en häftig resa de skulle på och hade de inte velat åka med så hade jag gärna åkt i deras ställe, tror dock inte exet och hennes man uppskattat att få bjuda mig på en resa....
Det är inte helt ovanligt att helsyskon blir svartsjuka på yngre. Förstår inte varför pappan hamnar i lojalitetskonflikt när det gäller halvsyskon.
Jag tror att i grunden handlar det mest om att föräldrarna har ett uselt eller inget samarbete alls. Inte ovanligt att den ena föräldern då står och hejar på sitt barn att det ska välja bort den andra. Då hamnar den föräldern i ett läge där det är vidöppet för utpressning.
Fast alla barnen är ju fortfarande lika mycket hans. Jag tycker att det är konstigt hur man kan hamna i lojalitetskonflikt och särbehandla sina egna barn.
Komiskt att du försvarar pappan när du tjatar dig hes om att man inte ska skuldbelägga barnen och exet utan lägga ansvaret på pappan i varenda inlägg..
Det kanske är så att det helt enkelt inte fungerar att köra runt de stora när arbetsbördan i hemmet ökar. Då får de avstå, samåka med andra eller ta sig dit för egen maskin.
Nu är det ju snarare du som vill missförstå för det var ju inte riktigt att skjutsa barnen till hockey vi pratade om.
Inlägget jag svarade på handlade om en pappor som blev hispiga och inte ens vågar visa glädje över sitt yngsta barn av lojalitetskonflikt.
Dina svar på mina inlägg om det var att det inte är något konstigt att han har det och ?så vad ska han göra då?? Som att det inte fanns några alternativ.