Inlägg från: Anonym (Inga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Ess skrev 2020-03-09 08:36:37 följande:

Det är lika med att gå in i tråd på tråd och bara märka ord och dra tråden helt ot.

Känner man att man inte har de problemen så kan man bara hoppa över att svara i tråden, eller komma med ett råd till ts.

Tack, exakt därför startade jag tråden: för att dom styvmammor som upplever problem och hamnar i kläm mellan man, ex och styvbarn ska kunna ventilera. Inte för dom styvmammor som lever i en fungerande familj. Eller för övrigt kreti och pleti som kommer och ska vara åsiktsmaskiner utan att själva ha varit styvmammor.
  • Anonym (Inga)
    Ess skrev 2020-03-09 14:20:52 följande:

Problemen börjar oftast inte förrän det blir konkurrens om tid och engagemang från föräldern, vilket inte brukar inträffa förrän de gemensamma barnen kommit.

Då hamnar plötsligt särkullarna i skymundan, jämfört med tidigare då de var ensamma primadonnor på scenen och föräldern hade alltid i världen att lägga på dem. 

Plus en på detta. Hade det varit liknande problem före man skaffade gemensamma barn så hade det inte blivit några gemensamma barn.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Dd) skrev 2020-03-08 07:56:40 följande:

Vadå uppror. Vad ska du åstadkomma, någon slags gemensam lagändring....

Vad vill du ändra på?

Hur vill du ha ditt liv?

Varför skaffade du barn in i denna soppa?

Du kan skilja dig.

Jag vill åstadkomma en nyansering i bilden av den Elaka styvmodern. Jag vill att styvmödrar ska kunna prata öppet om att dom hamnar i kläm i den nya familjekonstellationen utan att folk dömer en som Styvhäxa eller säger att det bara är att skilja sig. Jag vill att det ska vara allmän kännedom för dom barnlösa kvinnor som träffar män med barn att dessa svårigheter som jag nämner i trådstarten kan förekomma. Jag vill att det ska vara till allmän kännedom att styvmödrar som är nyförlösta oftare får förlossningsdepression än nyblivna mödrar i kärnfamiljer. Att det är mer stressande att leva som styvmamma till ett styvbarn än som biologisk mamma till ett barn med Adhd, enligt forskning. Jag vill att detta ska bli allmän kunskap för att kunna informera andra kvinnor om riskerna med att skaffa barn med en man som redan har barn. Och jag vill att vi ska kunna diskutera dessa problem öppet för alla inblandades skull utan att det blir snack om Elaka styvhäxor direkt. Det skulle både barn, bonusbarn, styvmammor, män och ex tjäna på i längden. Det är ett styvmamma-uppror!
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-09 15:41:01 följande:

Men är inte allt det där redan allmän kunskap? Vem som helst kan väl förstå att det är jobbigare och stressigare att pussla ihop en bonusfamilj än en kärnfamilj? Att det är lättare att komma i kläm om man är "den nya" som inte vågar ta plats? Att det finns risker med att skaffa barn med någon som redan har barn sen innan?

Vad hade du själv för bild av bonusfamiljer innan du blev en del av en? Liksom, vad trodde du skulle hända?

Nej, det är inte allmän kunskap. För det första så är fenomenet med varannan vecka-pappor relativt nytt. Innan dess tog många pappor endast varannan helg med barnen och mamman blev huvudansvarig för barnen efter skilsmässan. Forskningen som visar att styvmammor är mer stressade än mammor med barn som har Adhd presenteras 2020. Fortfarande så är kunskapen om ombildade familjer låg. Den kulturella föreställningen om den Elaka styvmodern lever också kvar sedan tiden då styvmamman ofta kom in i familjen och gifte sig med en änkling. Dvs förväntades ta en mamma-roll. Det gör att många styvmammor idag håller tyst om problem hemma. Det vill jag ändra på. Min egen bild av bonusfamiljslivet var att min man skulle vara samma pappa till sina första barn som till sina yngre barn. Att jag skulle vara mer som en vuxen vän till styvbarnen än en gratis piga, kokerska, lektant och förälder som inte ens behöver bli hälsad på.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-09 17:54:45 följande:

För att det är ju uppenbart. Klart det är stressigare med bonusfamiljer just för att det är fler människor inblandade. I en kärnfamilj behöver du först (i de flesta fall) bara få det att fungera med din partner. Eventuella barn kommer in i en naturlig roll i familjen. Alla vet var dom står. I en bonusfamilj måste du inte bara ta hänsyn till din partner, utan även hans/hennes barn, eventuellt dina egna, särkullen/särkullarnas andre förälder etc etc. och alla måste kunna samarbeta på någon nivå. Kombinera det med att bonusbarnen just är barn och inte kan hantera sina känslor på bästa sätt än. Det kanske fortfarande är jobbigt att mamma och pappa inte bor ihop, känns som att man blir ersatt av förälderns nya etc. Lägg till nåt nytt gemensamt barn på det. Hur kan man inte tro att det är jobbigare än en kärnfamilj?

Går man in i en bonusfamilj vet man t.ex. att man (troligtvis) kommer vara låst i den staden familjen bor i, åtminstone tills alla barn är myndiga, förutsatt såklart att särkullarna har två närvarande föräldrar. Vet inte hur många trådar jag läst här om ledsna bonusmorsor som otrivs och vill flytta, men kan inte för att partnerns ex såklart inte låter honom flytta till en annan stad med barnen och han kan inte lämna dem. Självklart finns det bonusfamiljer som fungerar, på samma sätt som det finns kärnfamiljer som inte gör det. Det är lika uppenbart som att det är uppenbart att bonusfamiljer kommer mer fler utmaningar än kärnfamiljer. Fler personer ska fungera ihop och det är fler som man måste ta hänsyn till från början. 

Du generaliserar grovt. Min tråd vänder sig till de styvmammor som upplever problem i sina familjekonstellationer, vilket inte alla gör. Att man är låst till en viss stad stämmer inte, i mitt fall var det tvärtom så att min man flyttade till min stad för familjebildning. Återigen, du generaliserar. Att på förhand veta hur ens erfarenheter som styvmamma kommer att bli är omöjligt. Det är som att förutsäga ett äktenskaps utveckling med hundra procents säkerhet. Sluta kapa tråden din dumma åsiktsmaskin för du vet inte vad du pratar om. Jag vänder mig till andra styvmammor, hur svårt ska det vara att förstå?
  • Anonym (Inga)

Kan ni som inte själva är styvmammor sluta kapa tråden? Jag vänder mig till andra styvmammor för att ventilera problem i styvfamiljen, inget annat. Ni som inte är styvmammor har inte en susning.

• Anonym (Inga)
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-09 18:21:34 följande:

Jag tror inte att det främst är dessa problem som ts syftar på, utan att bonusbarnen curlas och ursäktas in absurdum. Jag har läst flera trådar om barn som tillåts bete sig illa mot bonusföräldern utan att föräldrarna sätter ner foten, om att föräldern är mycket strängare mot de gemensamma barnen än mot de barn han har sen tidigare, att bonusbarnen behandlas som om de var mycket yngre än vad de är av föräldrarna osv. 

Tack, äntligen någon som tar upp något som är relevant för tråden. Det är precis det här jag vill belysa. Det beror enligt mig på den nya vågen pappor som lever varannan vecka med olika kullar med barn.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-09 16:54:40 följande:

Konstigt att detta med att man borde vetat vad man gav sig in på bara gäller styvföräldrar. Det är inte särskilt många som skriver till föräldrar som beklagar sig över att de har olika slags problem med sina barn att de borde ha vetat vad de gav sig in på när de skaffade barn.

Plus en på denna.
  • Anonym (Inga)
    Ess skrev 2020-03-09 16:50:11 följande:

Nej det är inte allmän kunskap, det förväntas att den nya ska ge upp sitt och ägna sig åt partnerns barn, men inte ha något att säga till om.

Jag är en person som inte backar för konflikter, jag skulle aldrig acceptera att va något slags dörrmatta som alla andra kom före och aldrig fick ha en åsikt. Jag satte tvärstopp när maken prioriterade sina större barn över de gemensamma i början. Han trodde det skulle fungera som tidigare i stort sett, att jag skötte mitt och han passade upp särkullarna. Men han blev snabbt varse om att jag inte tolererade det, utan dumpade halva ansvaret i knät på honom. Sen var det slut med skjutsandet osv. Sömnbristen gjorde sitt till också, så han orkade helt enkelt inte att agera betjänt åt dem längre. 

Ska man genomdriva en förändring får man inte va rädd för sura miner och man måste ha en vilja av stål och inte vika.

Får jag fråga hur många särkullarna var och hur många gemensamma barn ni skaffade? Och hur du stod ut under småbarnstiden? Det är svårt att leva i ständig konflikt.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-09 18:31:37 följande:

Haha, "din dumma åsiktsmaskin"? Roligaste jag har hört på länge! Skulle det vara ett försök till en förolämpning? Är det så du pratar med människor som inte stryker dig medhårs?

Ja det är det :)
Svar på tråden Styvmamma-upproret