Rudbeckius skrev 2020-03-17 10:21:37 följande:
Visst hoppas man som sambo i bonusfamilj ha gemensam framtid, men man har ju just olika barn och man vill inte att de ska förfördelas jämfört med hur det varit utan bonusfamilj, och det krånglar till sig när man har olika ekonomi. Bara att flytta ihop är ju ekonomiskt fördelaktigt för alla...
Vanor är spännande med, hur får man göra med sina egna pengar i en halvt separerad ekonomi.... visst får man köpa dyra kläder och så men det är verkligen olika - halva familjen är reatorskar på
Ellos.se och den andra köper kläder på ordinarie pris i boutiquer..
Det gäller ju bilar och sånt också..
Bonusbarnen skrattar lite snällt åt sin mamma - de skojar att hon valde fattig men fin kille för att hon ville ha min status... är inte helt bekväm med det, men det säjer en del..
Jag valde nog sambo för att jag blev så kär och såg en stabil trygg familjebildning. Men hade nog inte haft något emot att fortsätta vara särbo ett tag till.
Du sitter ändå i sitsen att du har separerat med barn en gång och sedan träffat en ny med barn. Ni är jämlika där. Jag har drabbats på samma sättsom dig trots att jag har gått in i relationen som barnlös. Min sambo ville att vi skulle dela allt till hälften i början trots att han hade barn sedan tidigare men inte jag. Jag gick med på det första året. När vi sedan fick gemensamt barn ville jag ha gemensam ekonomi. Men det ville inte han, kanske för att han tjänar mer än mig och ville behålla pengarna själv och kunna slösa på sina barn som han ville. Han curlar sina äldsta rejält, som jag har nämnt tidigare i tråden. Han är överhuvud taget mycket för mitt och ditt gällande ekonomin. Jag misstänker att han har blivit lite cynisk efter sin första separation. Men för mig så har det skadat min kärlek till honom. I nuläget så betalar han det mesta eftersom han tjänar mer och då lägger han så många procent mer. Så på det sättet är det rättvist. Men vi har inget gemensamt sparande till vårt hus eller gemensamt sparande till semestrar, det klarar han inte. Han kan itne bidra mer än mig av någon anledning. Det sårar mig mycket. Vi har ändå en familj ihop och gemensamt barn.