Rudbeckius skrev 2020-03-19 08:28:25 följande:
Jag och sambon reagerade med. Sambon menade att jag skulle reagerat likadant om mitt ex blev med barn och jag funderade noga.
Det skulle jag inte, jag skulle bli glad för exets skull och hoppas att det gjorde att hon kom över all konstig långsint onödig bitterhet och kunde bete sig mer vuxet mot våra barn och mig. Den här känslomässiga gränslösheten och bristen på förståelse är en sorts pandemi det också-
Har man sådan bitterhet och sorg som den virriga och härliga singelmamman i Dejta, jag då har man inte alla kommit över sitt ex. Det är ett känsomässigt eget job at tgöra - att släppa relationen, komma ihåg det som var fint, att kunna samverka i nutid respektfylld och kunna ha överseende med den jobbiga skilsmässan i det förflutna. För allas skull. Det man måste leva med är ju nån sorts sorg över att man gemensamt misslyckades så illa att rasera en trygg familj.
Jag tycker det är bra att man fick se den reaktionen, jag tycker inte det är orimligt att känna en sorg när exet skaffar barn. Jag tror att separationen kan se ut så, en sorg för varje steg, en sorg när en flyttar ut, en sorg när den ena träffar en annan, ett steg vidare, en sorg när exet flyttar ihop med någon annan. Har man två barn ihop så tänker man kanske omedvetet på nåt sätt att ens ex ändå ska tycka att det räcker så och inte vill göra livet mer komplicerat. Jag får erkänna att jag har inte sett alla avsnitt, det var det här avsnittet som fångade mig, men exet träffar ju en barnlös tjej, men tjejen har svårt att få barn, jag vet inte hur huvudkaraktären ser på det, men när hon då visar sig vara gravid, jag tänker att det är det yttersta steget.
Vad kan man tänka sig att hon går igenom? Att känna att exet har ersatt henne fullkomligt? Att det där med att ha barn var i alla fall det som var unikt för dom, nu är det inte det längre? Nu kommer han att ha det med henne också? Vad kan man tänka sig?