Inlägg från: Anonym (Karin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karin)

Styvmamma-upproret

Rudbeckius skrev 2020-03-17 12:00:27 följande:
    Semestrar oh ja. Och högtider. Men jag klarar mer av att jämka ihop med olika aktiva andra idéer - det jag hade svårast för i gamla kärnfamiljen var just den negativa passiviteten.

Kanske är bonusfamiljer och kärnfamiljer inte så olika trots allt.
    Du nämnde en sak tidigare som jag kände igen mig i, orkar inte leta upp inlägget, men att ha olika sätt att ta tillvara mat, olika sätt att ta hand om prylar. När jag träffade min man hade han barn men inte jag. Det blir en känsla av flera mot en i när de har sitt sätt och jag har mitt. Hade det bara varit jag och min man så hade vi skavt mot varandra med våra respektive rutiner, haft småbråk om hur man bör göra, men när han och hans barn hade sina rutiner så var det svårare att gå emot och ändra när det är flera mot en. 

Det kan väl i så fall vara en skillnad?
  • Anonym (Karin)
    Rudbeckius skrev 2020-03-17 13:48:07 följande:

Japp, små vardagsvanor är svåra att ändra. Hos oss har bonusarna en förkärlek att öppna nya ostar, smörpaket, brödpåsar osv... jag blir plötsligt farsan som har ansvar för att äta upp deras bortglömda mat...

Många små irritationer blir en stor å. Jag tröttnade på att hålla efter att mat slängdes i onödan. Samma bröd men var det tre bröd kvar i gamla påsen och en ny oöppnad bredvid, gissa vilken påse fjortonåringen tog ifrån? Inte ett ord har jag hört ifrån pappan till det barnet om hur man resonerar kring mat.

Samma med ost och bordsmargarin.
  • Anonym (Karin)
    Rudbeckius skrev 2020-03-17 14:21:24 följande:
    Men jag väljer mina strider, det är rätt få saker jag tar upp. Däremot brukar jag slugt ha några på lager när det behövs...

Klassiker... min sambo har rätt mycket bli på sina barn, hon tjatar om de har skor och gammal gympapåse framme i hallen osv... 

... gnatar hon plötsligt över att jag har lagt en tidning kvar på köksbordet sedan imorse så säger jag att jag genast ska ta bord den men sedan ber jag att få visa hennes tre pappershögar som legat på bänkar i köket i veckor...det tar fraktiskt skruv rätt bra. Med skämt och beredskap så man kan ge svar på tal kommer man långt.

Imorogn kommer städning 5 timmar så jag behöver mobilisera familjen nu så att saker plockas bort hjälpligt så städning kan ske proffsigt imorgon.

Det skulle becka igen helt här om vi inte hade städning varannan vecka...
    Jag tog de tre skivorna från äldsta påsen och bytte plats så att tonåringen fick äta upp äldsta först i alla fall. Tonåringen var den som åt mest bröd så det var inte mer än rätt
  • Anonym (Karin)
    Ess skrev 2020-03-17 17:17:50 följande:
    Man kan säga att vi lever som en kärnfamilj sen de slutade komma. Men egentligen började det redan efter andra barnet, för då gick det inte att lägga upp allt efter deras umgänge längre utan de fick liksom rätta sig efter oss. 
    Det var rätt skönt när man kunde bjuda hem dem på middag och sen åkte de hem efteråt, man slapp den känslan av gäster som stannar för länge.

En sak som blev mycket bättre efter andra barnet var hur jag upplevde andras bemötande, att när vi bara hade ett så kallades det för sladdis, rätt irriterande eftersom det var mitt första och ingen sladdis alls. Likadant hette det att det var snällt av maken att skaffa ett barn till.... 
    Efter andra barnet så blev vi sedda som en familj, och slapp de i mitt tycke urbota korkade kommentarerna.
    Det där är ju nåt vi gärna kunde komma in på, ventilera dessa kommentarer. Det jag idag minns av min första graviditet är den eviga frågan ifrån andra om vad styvbarnet tycker om att få ett syskon. Ibland är man bara för tålmodig för idag när jag tänker tillbaka så önskar jag att jag hade sagt ifrån mer, att jag inte hade svarat så snällt på den där frågan. Det var mitt första barn men det blev så mycket fokus på vad mitt barn skulle vara för hans tidigare barn. 

När barnet var fött var det likadant, när vi träffade svärföräldrarna, de glömde att det var mitt första barn. 
  • Anonym (Karin)
    LukeStairwalker skrev 2020-03-17 21:41:47 följande:
    Tror du att de glömde? För dom var det ju en sladdis, de hade barnbarn sen tidigare? Dina föräldrar kallade väl inte barnet sladdis?
    Det var inte jag som pratade om att andra snackade om det var en sladdis. Var vänlig och blanda inte ihop våra respektive berättelser som om det bara är en som skriver. I alla fall inte när du försöker gå till attack mot en av oss. 
  • Anonym (Karin)
    LukeStairwalker skrev 2020-03-18 09:17:46 följande:
    Jag tänkte mest på att du skrev att dina svärföräldrar glömde att ditt barn var ditt första. Det gjorde inte Ess. Jag tog för givet att du menade att dina svärföräldrar också kallade ditt barn för sladdis. Vilket är en helt naturlig sak att göra i deras fall.

Ingen attack, bara en fråga i all nyfikenhet.   
    Varför tar du en sån sak för givet? Nej, det kallade inte mitt barn för sladdis. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-18 09:52:21 följande:

Det andra kan lära sig är kanske att undvika en partner med barn om man själv inte har några sedan innan.

Man har ju bara ett liv och då är det korkat att sätta sig själv som nummer 3-4 i prioriteringen från början. Man sätter ju sitt barn i en jobbig sits i styvfamiljen och nekar sitt barn chansen att uppleva en välfungerande kärnfamilj.

Jag kan förstå sorgen. När jag var nygift och vi väntade vårt första barn så var allt magiskt. Min make la 110% fokus på mig och vår mage. Han tog till och med ledigt sista månaden för att bara skämma bort mig. Vi var båda lika förväntansfulla. Vi var också lediga samtidigt ett halvår med bebisen och den tiden var vi i en isolerad bubbla. Att få första barnet är en tid som inte kommer tillbaka. Andra barnet är självklar speciellt det också men man kan inte gå in i en bubbla och mkt går på rutin. Om ens partner redan upplevt förstabarnsmagin så står man nog rätt själv och får kanske en sorg och bitterhet. Samtidigt så är det ju omöjligt för partnern att låtsas vara förstagångsförälder. Han har ju redan upplevt det en gång och kan ju inte fejka känslor. I en kärnfamilj som får andra barnet så brukar man turas om att ta bebis eller större barn så ingen blir bortglömd. En ens nya tjej vägrar sköta om en större barn så blir det ju snett. Då blir det ingen tid för pappa och bebisen. Det går helt enkelt inte att låtsas att bebisen är familjen första barn!

Men kommer aldrig bli en kärnfamilj och känslorna blir aldrig samma som i en kärnfamilj. När man skaffar en man med barn så får man nog vara beredd på att ens barn blir barn nummer 2-3? Mannen har gjort detta förut och är redan förälder! Han har redan klappat första magen, varit orolig vid första förlossningen och haft bebisbubblan med sitt ex. En bra pappa sätter alltid alla sina barn före en ny flickvän.

Det handlar väl inte om att låtsas, det handlar om att visa respekt. Du fick ju respekt av din omgivning när du blev förälder för första gången. Det är ju lite konstigt att inte alla förstagångsföräldrar förtjänar samma respekt. 

Jag tycker det handlar om okunskap. Jag har till och med fått höra att jag ju redan hade "tränat" på att vara förälder eftersom min man redan hade ett barn. Eller att det inte var lika jobbigt för mig eftersom min man redan hade barn. För mig var det precis tvärtom, det var väldigt påfrestande att förhålla sig till att han redan hade ett barn. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-18 10:50:05 följande:
    Det är nog något som bara vi som fått första barnet med en förstågångsförälder förstår. Det är speciellt. När man inte har barn så vet man inte vad man kan förvänta sig. Därför kan man inte greppa vad man går miste om. Bonusmammorna förstår att mannen inte känner likadant/upplever samma men förstår inte varför. Då är det lätt att anklaga bonusbarn eller exfrun. Känslan av ilska förstärks nog när man börjar ana att exfrun upplevt något med ens sambo som man aldrig kan matcha.

Du verkar ha prioriterat sunt. Både dina barn och ditt ex vann på din prioritering.
    Det du inte förstår är att du inte hade något ex eller tidigare barn som kunde påverka ert hemmaliv. Du beskriver även väldigt träffande den där bebisbubblan som är så viktig att få vara i. Det är bra att du lyfter fram det för en del tycker att det är bara är ett fånigt ord, det är inte alla som inser att de har fått vara i den där bebisbubblan. Det är bra att du själv inser hur bra du har haft det. 

Det är bra att du lyfter fram alla fördelar du själv har haft i och med att du skaffade barn med någon som inte hade barn sen tidigare.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-18 11:31:11 följande:
    Precis, det går inte att dra alla styvfamiljer över en kam. I den här tråden så diskuterar vi som har upplevt problem, av naturliga skäl vill vi utbyta erfarenheter. Självklart finns det många styvfamiljer som inte har upplevt dessa problem.
    Ja, det är väl oftast de som inte har upplevt så stora problem som får komma till tals. Om det finns en artikel i en tidning om någon som lever bonusliv så är det ju knappast de allra svåraste känslorna som kommer fram. Det som brukar komma fram är det som är lite lagom jobbigt som man kan ha en lite lagom avvägd intervju kring, och bara om de kan visa upp att de är en lagom lyckad bonusfamilj. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Vilken dålig pappa!) skrev 2020-03-18 11:18:40 följande:
    Jag hänger i denna tråden så jag tycker fenomenet bonusfamiljer är intressant. Jag jobbar med barn med problemskapande beteende och mer än 9 av 10 barn som jag möter i jobbet lever i bonusfamiljer.

Du och din sambo verkar inte lyckliga. Du nöjer dig med något som du och ert barn omöjligtvis kan vara lyckliga i.
    Jag läste i en annan tråd, en lärare tror jag att det var, som tyckte sig kunna se på ett barn om det hade skilda föräldrar. Denna person sa att det märktes på att de hade andra förväntningar om att det gick att rucka på regler på ett helt annat sätt än andra barn. Har inte den exakta ordalydelsen men det var ungefär så hen uttryckte sig. Jag håller med om att det är intressant, det skulle vara intressant att höra vad du tycker dig se. 
Svar på tråden Styvmamma-upproret