Inlägg från: Anonym (Karin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karin)

Styvmamma-upproret

Anonym (123) skrev 2020-03-14 17:54:54 följande:

Varför ska jag läsa 50 sidor av gnäll från kvinnor som inte lyckats i sina tidigare förhållanden och nu är sura över att deras nya killar har barn med andra kvinnor?

Vad ska jag lära mig av er? Kasta skit? För att jag sa att man inte kan skapa upprop för allt?

Typ upprop för kvinnors rättigheter, dödsfall på arbetsplats, människor som är utförsäkrade... absolut. För bonusmammor och inte tycker om en annan familjs konstellation? Nej.

Varför ska någon lyssna på DITT gnäll?! Varför klaga över att läsa 50 sidor när du inte ens lagt energi på att läsa hela trådstarten? Varför lägger du energi på att svara överhuvudtaget? Det står dig fritt att start upprop för de saker du värnar om. Med din inställning om att du inte har nåt att lära så kommer du aldrig att lära dig nåt.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Hepp) skrev 2020-03-15 01:16:15 följande:
    Ni har tjafsat i över 50 sidor i den här tråden utan att komma nån vart. Ingen reder ut något i sådana här trådar, ingen tar åt sig av några argument, ingen lär sig något. Bara en massa tomma inlägg som andra vänder och vrider på för att kunna kontra med något vasst men ingen bryr sig utan fortsätter att hacka tillbaks. Runt, runt i en cirkel, i evighet.

Tråden för så småningom. Nån startar en liknande tråd igen och så går det ytterligare 50 sidor av tomt tjafs mellan medlemmar. Om tråden inte dör så kan jag komma tillbaka om 50 sidor igen och ni sitter och gnäller om exakt samma saker fortfarande.
    Du ser ju också att det lockar till sig exakt samma ilskna människor också. Den här nya som dök upp på slutet är ju inte heller nåt nytt under solen. Ändå är det så fascinerande att de återuppstår, samma gamla föreställningar som dyker upp, om och om och om och om och om igen. De här människorna finns överallt, de är dina kollegor, jobbar inom vården, eller vart du minst anar, finns de. Som tror att de vet och vill diktera hur andra ska och bör göra, och som inte för allt i världen tror att det finns något att lära sig. Vilken kategori du själv är i vet jag inte. Du skriver i alla fall inte långa inlägg om hur du minsann har växt upp och vilken familj du minsann har idag, eller om vilka ämnen man minsann borde skriva om. Du verkar inte ha någon ambition att tysta ned någon. 

Det är ett tabu-belagt ämne. Det är svårt för de som befinner sig i det att prata om det. Och de blir tystade.

Att det startas liknande trådar om och om igen beror helt enkelt på att kvinnor råkar illa ut, år efter år, kvinna efter kvinna, som så småningom inser att de inte varit så ensamma om det som de från början trodde. 

Har du något förslag på vad man ska göra i stället? Eller har du bara åsikten att det är ett meningslöst ämne att prata om? 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Hepp) skrev 2020-03-14 23:47:55 följande:
    Det låter mer som om männen går vidare och träffar er som skriver i tråden. Vet inte om det är bättre. Ni är några i tråden inte gör reklam för bonusmammor.
    Vad menar du med "göra reklam för"? Tycker du att syftet med tråden borde vara att "göra reklam för" något? 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Hepp) skrev 2020-03-15 09:34:17 följande:
    Ja, det är ett känsligt ämne. Och den som skrev TS var nog väl medveten om det. Antingen har man ett ärligt syfte med sin TS eller så vet man och förväntar sig att tråden ska provocera och skapa en möjlighet att få kasta skit på varann under obestämd tid.

Jag kunde förstå TS till viss del då det fanns liknande trådar sen tidigare och jag har själv bonusföräldrar i min närhet.

Men som ts är skriven så anade jag också att man förmodligen är ute efter att provocera. Se på tråden nu, istället för sympatier och konstruktiv debatt så kastas det skit fram och tillbaks. Folk är otrevliga.

Tråden lever vidare enbart pga av att folk provoceras av varann.

Några av er som verkligen har genuina intentioner att föra en saklig debatt måste känna att klimatet i tråden knappast gynnar er sak.

Jag blir själv provocerad av vilken ton man använder mot varann. Och det är inte bara den här tråden, det finns flera exempel.

Folk är inte så här otrevliga egentligen, bara bakom tangentbordet.
    Jag tror faktiskt att folk är så här otrevliga på riktigt. I alla fall okunniga. Det här med att man ska vilja kalla sig för bonusförälder till exempel. Jag är inte ute efter att provocera när jag säger att jag varken vill se mig själv som en bonus eller som en mamma till någon annans barn. Men det väcker ont blod i många människor, för de tycker att man ska vilja vara en bonus, och  att man ska vara som en mamma till någon annans barn. Jag tycker att sådan förväntningar är onödiga och att det skapar onödig skada att ha sådana förväntningar. 

När jag säger att jag varken vill vara bonus eller mamma till någon annans barn så är en del väldigt snabba med att tolka detta till att man hatar sin partners barn. Detta är väldigt fascinerande. Ingen fråga om vad man menar, det går direkt till att man avskyr barn. Detta innebär att dessa människor redan bär på sin föreställning om att man hatar sin partners barn. 

Jag tycker att det är bra att det kommer fram vad dessa människor är beredda att påstå och hur de uttrycker sig mot en grupp som de har sina föreställningar om.

Du säger att trådstarten är provocerande skriven. Det skulle inte kunna vara så att den är skriven ur en känsla av vanmakt? 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (123) skrev 2020-03-15 10:25:16 följande:
    Nej röker inte heller. Mycket hitte på från dig idag.

Men jag har aldrig sagt att någon måste skriva eller bemöta mig på ett visst sätt.

Om det inte passar mig, vet du vad man kan göra då? Stänga ner sidan? Lägga ner telefonen. Tar en sekund. Men jag blir inte lika upprörd tror jag som du blir, du väljer själv i vilken ton du läser mina inlägg med i huvudet. Kanske inte alls är så ilskt som du vill få det att verka som.

Ja alltså nu har vi ju gjort det hela mitt liv, även i vuxen ålder och varför skulle mina föräldrar göra något de inte tyckte va så himla trevligt. Man kan ha en öppen och fin dialog och det har vi alltid haft. Klart att alla inte alltid har varit psykotiskt lyckliga hela tiden men vem är det.

Vi har alla en god relation även till de nya människorna i mina föräldrars liv.

Ingen av dem har känt ett behov för ett upprop.

Och Ne mina föräldrar är inte swingens... jätte konstig humor.
    Jag tror inte hon syftade på att du röker. Du borde lugna ned dig lite och ta dig tid att förstå vad som verkligen avses. Jag tror hon menar att du skulle kunna gå ihop och uppröras över amning och rökning, med tanke på att du just nu ingår i gruppen ammande kvinnor, det borde ligga dig närmare till hands att uppröras över något som faktiskt ligger närmare dig själv. Med tanke på att du själv lever i kärnfamilj och uppenbarligen inte har haft de problem som tråden avser. 

(V) får rätta mig om jag har tolkat henne fel.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Hepp) skrev 2020-03-15 10:56:34 följande:
    Nu representerar ju inte familjeliv verkligheten. De som skriver här är ju oftast de som upplever problem och i den här tråden är det väl 5-6 stycken i alla fall. Kanske nån mer. 
    Men visst, med familjeliv som referens så håller jag med. 

Jag har bonusfamiljer i min omgivning, både nära och mer avlägset, som inte återspeglar det som beskrivs här. Det betyder ju ingenting egentligen, alla förstår ju att det finns bonusfamiljer som fungerar. 
    De som skriver, ja. Men som jag har sagt tidigare, om det leder till att en enda kvinna LÄSER det här och förstår att hon inte är ensam, då är jag nöjd. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (123) skrev 2020-03-15 11:10:20 följande:
    Jag har ingen aning om vad människan ifråga syftade på, inlägget innan dess så sa hen att jag skulle sluta dricka rödvin... så antog bara att hen fortsatte i samma spår.

Men kan absolut stämma att personen ifråga mena det du just skriver,

Men för att jag ammar så ska jag bara vara i amningstrådar?

Känns tråkigt att bara få kommentera på det du själv pysslar med eller är drabbad av för tillfället...

Nej men även om jag inte lever i den typen av förhållande så kan man väl ändå ha åsikter?

Man kan väl inte skriva ett inlägg här och förvänta sig att alla som svarar har exakt samma problem och tycker att TS är ett geni med 100% rätt i allt.

Andra kommer också kommentera och det är ok. Om man inte tycker det är ok, så får man börja skriva dagbok istället.
    Men du är ju inte särskilt trevlig själv, så vad förväntar du dig? Jag tycker det verkar som att du blir provocerad för att du blir bemött med samma som du ger. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (123) skrev 2020-03-15 11:43:08 följande:
    Modern hjälte.

Alla fattar väl att det finns fler som delar de känslor man känner över något.
    Gör alla verkligen det? Jag gjorde inte det och en röd tråd i de berättelser jag har hört är just att man känt sig väldigt ensam. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Hepp) skrev 2020-03-15 11:23:10 följande:
    Okunniga möjligen men den här otrevliga tonen upplever jag inte i samma utsträckning utanför internet. 

Vad man ska kallas, bonusförälder eller styvförälder är väl ganska oväsentligt? Bonus är väl ganska nytt och låter kanske varmare än styvförälder.
    Det är väl ett sätt för barnen att enkelt benämna sin nya familjemedlem. 

Så länge du och pappan förstår varann (att han förstår att du inte vill vara bonus eller mamma) och fortfarande vill ha ett liv ihop så är väl det upp till er. Personligen hade jag aldrig flyttat ihop eller skapat familj med någon som inte velat vara en del av mina barns liv. Särbo hade förmodligen fungerat bra.  

Innan den här tråden skapades fanns det ytterligare nån eller några trådar som handlade om samma sak i stort sett. Det var lika otrevligt och gräligt i de trådarna också. Attityden på familjeliv är generellt sett ganska dålig. Då ploppar den här tråden upp och förklarar att bonusar ska sätta stopp. Visst, jag blev nyfiken på hur man ska göra det och varför men tråden blev snarare som bensin på brasan. Enda anledningen till att den fortsätter är ju för att folk verkar njuta av att hacka på varann. TS inkluderad. 

Jag har mött precis det jag möter på nätet i verkligheten. Tonen är inte densamma men åsikterna och föreställningarna om att man hatar barn ifall man så bara nämnder att det finns problem. Att tonen inte finns där i verkligheten är för att de håller fasaden uppe i verkligheten men ger den full frihet på nätet.

Vad man kallas är väl fullt väsentligt, men inte en diskussion vi behöver ha i den här tråden. Jag blir däremot trött på att vissa envisas med att kalla en för bonusmamma, och därmed också vill säga att jag ska minsann inte kalla mig för bonusmamma för att jag varken är en bonus eller en mamma, och då säger jag att nej, jag brukar inte heller kalla mig för bonusmamma. Då blir det väsentligt. 

Och nej, det är inte ett sätt för barnen att enkelt benämna sin nya familjemedlem. Jag skulle vilja gå in på hur mycket fel det fanns där i en och samma mening men jag lämnar den diskussionen tills vidare. 

Du säger att personligen hade du aldrig flyttat ihop eller skapat familj med någon som inte velat vara en del av mina barns liv. Där har du redan skapat dina förväntningar på hur du tycker att det ska se ut när en man och kvinna skapar ett liv ihop när den ena har barn. "Vara en del av mina barns liv", vad betyder det? Att vara med på dina barns aktiviteter? Att lämna och hämta? Att natta? Vilken föreställning har du av hur det "ska" vara? Dessutom säger du "någon som INTE vill velat vara en del av mina barns liv". Vad innebär det? När tolkar du att någon INTE vill vara en del av dina barns liv? Kommer du att bli provocerad ifall din partner inte vill hänga med på ditt barns aktiviteter? Kommer du att bli stött ifall din partner hellre ägnar sig åt sina intressen den veckan ditt barn bor hos er? Det går att läsa in så mycket och ingenting i den lilla mening du yttrade där.

Den där njutningen du beskriver. Jag har sett den i många år. Jag har sett kvinnor som ängsligt startar en tråd om problem de har i styvfamiljen och som direkt lockar till sig folk som verkar njuta av att tala om att hon borde flytta, att hon inte ska komma där och förstöra deras familj, till och med de som tycker att hon ska göra abort ifall hon är gravid. Det finns folk som njuter av att ge sig på "styvmammor". Vad kommer det sig, tror du? 

• Anonym (Karin)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-15 12:36:35 följande:
    Det var precis min avsikt med att starta Ts. Om en enda kvinna läser detta och förstår att hon inte är ensam så är det en seger. Att ha problem i sin styvfamilj som styvmamma är så tabubelagt att många kvinnor håller fasaden utåt till och med för sina närmsta. Det har tagit mig tre år att våga börja prata om våra problem med mina egna närmsta släktingar och vänner. Tre år! För att jag har varit så rädd att dom ska tro att jag är en elak styvhäxa, som flera i tråden direkt verkar dra slutsatser om. Vanligtvis så berättar jag om allt flr mina närmsta. Men mina erfarenheter som styvmamma har jag inte kunnat prata om. Är det inte märkligt?
    Det är väldigt märkligt men tyvärr inte ovanligt. Med en del är det ju bara så att de har bestämt sig redan innan för hur de tror att det är och det tar ganska mycket energi att få dom att förstå hur fast de är i sina egna föreställningar innan man kan ta steget vidare att faktiskt berätta om sina egna problem. 
Svar på tråden Styvmamma-upproret