Anonym (Hepp) skrev 2020-03-15 09:34:17 följande:
Ja, det är ett känsligt ämne. Och den som skrev TS var nog väl medveten om det. Antingen har man ett ärligt syfte med sin TS eller så vet man och förväntar sig att tråden ska provocera och skapa en möjlighet att få kasta skit på varann under obestämd tid.
Jag kunde förstå TS till viss del då det fanns liknande trådar sen tidigare och jag har själv bonusföräldrar i min närhet.
Men som ts är skriven så anade jag också att man förmodligen är ute efter att provocera. Se på tråden nu, istället för sympatier och konstruktiv debatt så kastas det skit fram och tillbaks. Folk är otrevliga.
Tråden lever vidare enbart pga av att folk provoceras av varann.
Några av er som verkligen har genuina intentioner att föra en saklig debatt måste känna att klimatet i tråden knappast gynnar er sak.
Jag blir själv provocerad av vilken ton man använder mot varann. Och det är inte bara den här tråden, det finns flera exempel.
Folk är inte så här otrevliga egentligen, bara bakom tangentbordet.
Jag tror faktiskt att folk är så här otrevliga på riktigt. I alla fall okunniga. Det här med att man ska vilja kalla sig för bonusförälder till exempel. Jag är inte ute efter att provocera när jag säger att jag varken vill se mig själv som en bonus eller som en mamma till någon annans barn. Men det väcker ont blod i många människor, för de tycker att man ska vilja vara en bonus, och att man ska vara som en mamma till någon annans barn. Jag tycker att sådan förväntningar är onödiga och att det skapar onödig skada att ha sådana förväntningar.
När jag säger att jag varken vill vara bonus eller mamma till någon annans barn så är en del väldigt snabba med att tolka detta till att man hatar sin partners barn. Detta är väldigt fascinerande. Ingen fråga om vad man menar, det går direkt till att man avskyr barn. Detta innebär att dessa människor redan bär på sin föreställning om att man hatar sin partners barn.
Jag tycker att det är bra att det kommer fram vad dessa människor är beredda att påstå och hur de uttrycker sig mot en grupp som de har sina föreställningar om.
Du säger att trådstarten är provocerande skriven. Det skulle inte kunna vara så att den är skriven ur en känsla av vanmakt?