Anonym (Inga) skrev 2020-03-20 09:49:00 följande:
Du tar upp känsliga ämnen: barnuppfostran, moderskap, styvmoderskap. Det väcker mycket känslor hos andra. Det är tabu att som kvinna ha negativa åsikter om sin mans barnuppfostran eller om styvbarnen. Om barn över huvud taget, egna och andras. Som Karin skriver så leder det direkt till att omgivningen tror att man HATAR barnen. Varför det blir så svartvitt vet jag inte. Kanske beror det på föreställningen om den Goda modern och den Elaka Styvhäxan. Eller för att vi är primala varelser som mest ser till vår egen flock och gärna positionerar oss när vi upplever flocken som hotad. Jag tror att vissa som skriver härinne känner sig just det: som hotade. Men frågan är varför det är så? Varför känner dom sig hotade av att vi styvmammor diskuterar?
Jag tror att man ska prata om det. Nu är mitt barn såpass litet o jag kommer ställas inför egna utmaningar o det är inte det att jag är nån gestapo som är sträng. Tvärtom. Men jag kan säga vart jag tycker att min man har gjort så in i bomben fel. Han lever efter mantrat att huvudsaken att de har roligt o skit i allt annat! Jag har varit mer på sambon att han ska hålla reda på sina barn om de vart ute o dragit på stan under nätterna. Nåt kan hända? Här har han släppt för huvudsaken att hans barn har kul o gör det dem vill. Däremot så kan de skrika att de inte orkar ta bussen hem från skolan mitt på ljusa dagen, då åker han från jobbet o kör hem dem.
Samma med dagliga rutiner. Han kan be de tömma diskmaskinen o då har de 9 av 10 gånger skrikit nej o då släpper han det. I nästa mening så frågar de honom om han kan swisha pengar o skjutsa de till affären. Ja absolut säger han då. Det här har varit mantrat, allt handlar om att ge utan att begära nån form av motprestation.
Sen är de otroligt ouppfostrade och tror att de är hela världens barn så att det är pinsamt. Vi var o skulle äta middag hemma hos några vänner till min man. Då är hans stora barn så upprörd o snäser åt vännerna att denne svälter ihjäl o blir middagen aldrig klar snart? Hur löser min man det här? Säger han åt sitt barn på skarpen att vi är gäster o så säger man inte? Nej utan han börjar hetsa på värdparet o hjälper till med bestyren i köket för att skynda på så att maten kommer på bordet fortare än kvickt så att hans stora fågelunge blir nöjd.
Det är katastrofalt uselt och det han inte fattar är att tack vare hans extrema curling så har han nu fört fram några världsmedborgare som kommer att fortsätta göra bort sig ute i stora vida världen.