• AndreaBD

Hjälten Jimmie Åkesson tar tag i problem, åker själv till Grekland, informera flyktingar att inte komma till Sverige!!

Anonym (Världen förändras, så även jag) skrev 2020-03-09 17:28:24 följande:
    Jag tycker att han i den viktigaste frågan har varit mera ärlig än någon annan partiledare.
    Men du får självfallet tycka vad du vill.

Om du har lyckats blunda för de eskalerande samhällsproblemen så blir jag häpen.
    Jag tror att du slirar lite på sanningen här eller att du har fallit platt för PK-maffians enträgna försök att dölja och förneka samhällsproblemen.
    Kom inte och påstå du inte hört och märkt av problemen i välfärdssystemet? Eller problemen med den extremt höga arbetslösheten, det extremt stora bidragsberoendet, bland utrikes födda och bland invandrare i följande generationer?

Jag förstår inte hur du tänker om du menar att vi ska vara nöjda och glada åt våra samhällsproblem så länge det finns länder som har det lika eller ännu värre?

Jag har aldrig hört SD eller JÅ påstå att alla problem beror på invandrarna utan snarare på den misslyckade integrationspolitiken. Jag skrev tydligt i mitt tidigare inlägg så har jag inte något emot människorna invandrarna men jag tycker att det är Sveriges förda politik som är ansvarig för samhällsproblemen.
    Det är det jag menar... extremt hög arbetslöshet???  Jag kollade...

https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/arbetsloshet/arbetsloshet---internationell-jamforelse/

Jag är visserligen lite förvånad att vi ligger högre än Tyskland, Storbritannien och andra. Ändå har Frankrike, Spanien och Italien högre. Och man får också tänka på att Sverige har ganska lite befolkning. Tyskland t.ex. har 10 gånger så mycket folk. Om vi får in en halv miljon flyktingar som inte genast kan börja jobba, så märks det förstås i statistiken. Men vanliga svenskar brukar inte ha svårt att få jobb! Jag har själv jobbat några år i Tyskland och det var svårare och tuffare där att försöka få jobb. Det är visserligen många år sedan...

Bidragsberoende är svårare att jämföra med andra länder, eftersom de har så olika system. Jag har hittat siffror på Tyskland av 6,3 miljoner som lever på socialbidrag/arbetslöshetsersättning där. Och om befolkningen är 100 miljoner så är det ju procent. Då har vi dock inte fått med sjukpensionärer och liknande. På Sverige hittar jag siffran 13,3 %. Visst, det är dubbelt så mycket, men som sagt, allt var inte med i den tyska siffran och även där höjer ju ganska många flyktingar ordentligt som man tar in samtidigt. Dessutom står det också att siffran är mycket högre på landsbyggden än i stan. Så där handlar det ju också om folk som absolut vill bo kvar i t.ex. Norrland. 
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2020-03-09 18:42:55 följande:

När det gäller arbetslöshet är det viktigt att betänka att den svenska sysselsättningsgraden är så mycket högre än i andra länder (hur stor andel av befolkningen som är sysselsatt) här ligger Sverige i världstoppen och i EU har Sverige högst sysselsättningsgrad av alla länder.

SD vill att kvinnor ska kunna stanna hemma och sköta barn mot betalning något som skulle försämra sysselsättningsgraden och troligtvis också försämra integrationen (Kvinnor i utanförskapsområden var överrepresenterade när alliansen hade sitt vårdnadsbidrag)

Och framför allt så säger det inte mycket om landets ekonomi, om man har många arbetslösa, om det saknas lägenheter eller om många lever på bidrag. Det spelar inte särskilt stor roll för ett land om det har 5 % eller 10 % eller 15 % arbetslöshet. 

Sverige har en jättebra ekonomi, det finns inga stora problem alls. Det är bara något som SD försöker tuta i folk. Om Sverige skulle ha problem, så skulle vi ha en hög inflation, och det har vi inte. Och vi skulle ha hög ränta - räntorna är rekordlåga. 
  • AndreaBD
    Anonym (Världen förändras, så även jag) skrev 2020-03-09 23:46:02 följande:
    Nä, du har fel. Eller du döljer och förnekar i stället för att berätta hela sanningen.
    En mycket snabb googling ger flera tydliga exempel att du och andra försöker dölja sanningen: 

Ett exempel: SCB. Arbetskraftsundersökningarna, AKU: 
    gapet mellan inrikes och utrikes födda är fortsatt mycket stort. Och många av jobben är bidragsjobb.

SCB har sammanställt statistiken för sysselsättningen under sista kvartalet 2018 (Arbetskraftsundersökningarna, AKU). Den visar att det fortsatt råder skyhög arbetslöshet bland utrikes födda, detta trots högkonjunktur.

Arbetslöshet bland invandrare har minskat något, men det är till stor del genom subventioner och bidrag. Normalt borde denna typ av bidragsanställning vara liten under högkonjunktur men i gruppen utlandsfödda uppgår bidragsjobben till hela 40 procent.

Utlandsföddas arbetslöshet är fortsatt 19 procent, och 37 procent bland växande gruppen förgymnasialt utbildade utomeuropeiska.

Ett annat exempel: Ekonomifakta 2020-02-18, Isabelle Galte Schermer: Arbetslösheten bland utrikes födda är väsentligt högre än bland inrikes födda.
    Arbetslösheten bland personer födda i Afrika och i Asien (dit man räknar t ex Afganistan) är omkring 5-6 ggr högre än för inrikes födda.
    Arbetslösheten är alltså mer än den femdubbla mot för inrikes födda! Detta trots att de allra flesta utrikes födda som räknas som icke arbetslösa är i s k "åtgärd". De skulle alltså räknas som arbetslösa om de inte hade konstjorda skattefinansierade sysselsättningar! Av dessa är det alltså i verkligheten en mycket liten minoritet som har ett riktigt arbete och enligt sakkunniga bedömare kommer det så att vara under mycket lång tid, sannolikt i flera generationer.

Ännu ett exempel:
    Stockholms Handelskammare: I de utsatta områdena är det endast drygt 62 procent som förvärvsarbetar. I åldersgruppen 18-25 år är det endast 47% som arbetar. Alltså mindre än hälften.
    Kvinnor har ännu lägre siffror vilket beror på att de ofta inte ens söker jobb. Det medför också att arbetslöshets-statistiken blir kraftigt missvisande eftersom de som inte söker jobb saknas helt i statistiken. Att kvinnorna inte arbetar är anmärkningsvärt då de i genomsnitt har högre utbildningsnivå än männen.

Alla som inte arbetar måste försörjas av de få som faktiskt arbetar, antingen direkt eller via skatten.
    Vem ska betala???
    Du har ju inte ens koll på att det jag skrev om inte är samma sak som det du skrev om. Du jämför alltså äpplen med päron. Jag tog ju siffror för hela befolkningen, INTE bara för utlandsfödda. Det är ganska självklart att de har svårare att få jobb, så det är ganska naivt att tro att man måste bevisa det.
  • AndreaBD
    Anonym (Världen förändras, så även jag) skrev 2020-03-10 00:09:38 följande:
    Du citerade mitt inlägg men jag har aldrig pratat om Sveriges arbetslöshet för hela befolkningen.
    Jag pratar om vår misslyckade integrationspolitik och om våra stora och växande samhällsproblem.
    Det har ingenting att göra med hela befolkningen!

Läs igen vad jag skrev och framförallt om du citerar mig är det ju bra om du svarar på det jag skrev i det inlägg som du citerar.
    Okej, jag läste inte igenom hela tråden, det är ju ändå ganska många sidor. Samtidigt förstår jag då ännu mindre varför det skulle vara ett stort samhällsproblem. Det skulle det kunna vara OM även svenskarna hade svårt att få jobb och/eller OM  det skulle ruinera Sveriges ekonomi att betala bidrag för alla dessa invandrare (då de har så svårt att få jobb). Så är dock inte fallet. Det är inga höga siffror - de som får bidrag. Sverige har råd med det.

Och det är just det som är så lömskt med SDs propaganda. De får det att se ut som om vi är  nära en en katastrof och i själva verket har Sverige inte problem med ekonomin och vanliga svenskar har inte svårt att få jobb. Att det sedan är ett problem att gäng av unga invandrarkillar driver runt, inte har något vettigt att göra och blir kriminella - det håller jag med om. 
  • AndreaBD
    jarllo skrev 2020-03-10 08:15:42 följande:
    Sprängningarna beror på vi har släppt in väldigt mycket kriminella
    Sexuella brott löses med fler poliser vilket SD vill
    Som om sossarna inte vill det. De håller ju på för fullt med att det blir fler poliser. 
  • AndreaBD
    jarllo skrev 2020-03-10 01:50:34 följande:

Så ni röstar inte på sd för dom är rasister?
    Det är bara en liten klick som är rasister!
    Mer parten är svenska men som är trött på detta vi kan inte fortsätta på samma linje!

Du misstar dig. Det är bara en liten klick som VISAR att de är rasister, som är för korkade för att dölja det. 

Man behöver bara jämföra det som Jimmy Åkesson själv har sagt i början och det han säger nu. Har han slutat vara rasist? Knappast. 
  • AndreaBD
    jarllo skrev 2020-03-10 09:11:03 följande:
    Ja men skillnaden dom vill miska invadringen!
    Vi kan inte fortsätta så här sverige går under
    Alla brott har fördubblats
    Bostäder finns inte
    Gamlingar får flytta på sig
    Alla invadrare sälljer knark
    Åkesson gör EXAKT som Hitler gjorde! Det är så 
    likt att det inte är sant. Mina föräldrar har växt upp
    i Tyskland under Nazisttiden och jag har hört mycket 
    av morföräldrarna också. De skrämdes också med
    att landet skulle gå under, att allt skulle gå åt skogen
    om de inte röstade på Nazisterna. Resultatet var andra
    världskriget med minst 55 miljoner döda + folkmord
    på 6 miljoner judar. 

Fördubblade brott är ingenting mot det (även om man så klart måste ta itu med det). Nivån var ju låg
    innan. Den är nu uppe i det som jag har varit van vid ifrån
    Tyskland. Och Tyskland tar ju också väldigt många invandrare
    och det går alldeles utmärkt  - i alla fall för ekonomin och allmänt. 
    Problem med rasism och viss kriminalitet har de också, men man
    löser det också sakta men säkert. Tyskland har mer än en miljon turkar,
    numera är det andra och tredje generation - bland de alla möjliga 
    välutbildade läkare och advokater och chefer på stora koncerner, och
    en hel del politiker (som är helt lojala till Tyskland och som säger ifrån
    om Turkiets diktator Erdogan tycker att de ska hålla med honom).

Och att bostäder inte finns har inte ett dugg med invandring att göra. Det har 
    varit så minst sen 50-talet. 
  • AndreaBD
    jarllo skrev 2020-03-10 09:20:51 följande:
    Han är inte rasist han säger sanningen och det är sanningen som ska fram!
    Han ÄR rasist, och du har också sagt rasistiska saker här, nämligen att alla invandrare säljer droger.  Det kan man räkna som rasistisk. Jag är själv invandrare, jag säljer inga droger.
  • AndreaBD
    jarllo skrev 2020-03-10 09:39:52 följande:
    Och du tror det ska hända igen?
    Har inte Frankrike främlingsfientliga partier eller italien, grekland?
    Det håller på att gå åt skogen!

Det är bara unga män som kommer in och skapar krig!
    Det måste ändras.
    Sverige är fullt vi har fullt i fängelset polisen kryper på knäna 
    Går det åt skogen i dessa länder då? I Frankrike har folk som LePenn målat upp skräckscenarion redan för 30 år sedan. Inget av detta har hänt än. De har ju haft mycket invandring redan då. Numera tar ingen LePenn på allvar, däremot försöker hans dotter - precis som JÅ - på ett mer "städat" sätt. 

Grekland HAR en kris, men de har knappt haft någon invandring, så det är inte därför. Italien har varken många invandrare eller särskilda problem, förutom det gamla vanliga med maffia och korruption. 

Att det bara är unga män kan bero på att det är farligt för kvinnor och barn att fly. Men varför skulle de skapa krig? De flyr ju ifrån krig. Självklart ska man sålla ut alla som inte har asylskäl. Det är ju oftast de som begår brotten. Men det löser inte SD lättare heller. Om det vore så enkelt så hade man redan löst det. Det beror inte på ovilja.

Så ni som tror på att SD kommer att lösa det, skulle bara bli besvikna. SD kan t.ex. aldrig tvinga ett annat land att ta tillbaka sina medborgare. Och Åkesson skulle vara kapabel till att starta ett krig! Om han redan gör olagliga saker i Turkiet. Han kom inte på idén att kolla först om han gör något olagligt? Vad ska han göra näst? Hypotetiskt nu: Om han skulle bli statsminister och han får för sig att skicka tillbaka alla Nordafrikaner till sina hemländer, flyga dit dem och dumpa dem på flygplatsen - vad händer då???  Diplomatiska förvecklingar i bästa fall, krig i värsta fall! 
  • AndreaBD
    jarllo skrev 2020-03-10 11:05:37 följande:
    Okej en som inte säljer droger  jag lägger till dig.
    Fortfarande helt felaktig bild, det är bara några få som säljer droger. Dvs de flesta är ju skötsamma. 
Svar på tråden Hjälten Jimmie Åkesson tar tag i problem, åker själv till Grekland, informera flyktingar att inte komma till Sverige!!