Inlägg från: Anonym (%) |Visa alla inlägg
  • Anonym (%)

Ny flyktingvåg på väg dags att öppna våra hjärtan igen?

89% svarar att det inte är dags att öppna våra hjärtan igen.

89%!
    Vissa försöker påstå att nästan alla hatar SD. Men 89% håller på SD:s linje.
    Så skrikmåsarna i tråden kan läsa omröstningen och skippa sitt struntprat. Ni lurar nämligen ingen (eller ja, ni lyckas i vart fall inte lura 89%).

• Anonym (%)
    SWO skrev 2020-03-13 13:25:47 följande:
    Länka gärna!

Här är en undersökning:

www.expressen.se/nyheter/majoriteten-ta-emot-annu-farre-flyktingar/

Lite annan info:

www.hemhyra.se/nyheter/lista-sa-manga-nyanlanda-ska-kommunerna-ta-emot-2020/

SWO
    Du skriver i en tråd som börjar med en omröstning.
    Behöver jag länka åt dig för att du ska klara av att hitta trådstarten???
    Du borde kanske inte skriva i tråden innan du läst trådstarten?
  • Anonym (%)
    IngGaard skrev 2020-04-08 08:24:09 följande:

Som journalist har jag god koll på agendan och hur människorna ska styras,

Ett för mig häpnadsväckande uttalande!!!
    Är du verkligen en journalist i ett demokratiskt land och har du fått någon som helst journalistisk utbildning? Är du i så fall utbildad i ett demokratiskt land eller i en diktatur?

Som (vad..?)  har jag god koll på agendan och hur människorna ska styras,

Byt ut ordet journalist mot något annat så kan man få väldigt intressanta/skrämmande associationer...
    Om man sätter in ordet "Sverigedemokrat" i stället för journalist, vad händer då?
    Eller "USA:s president"?

Eller:
    "Som partiledare Jiang Zemin har jag god koll på agendan och hur människor ska styras"
    Om man sätter att sådant uttalande i samband med och i relation till ditt uttalande så häpnar man, minst sagt.

Sedan framkommer en skrämmande undran, tänk om du och ditt uttalande är representativt för dagens journalister i Sverige...
  • Anonym (%)
    Anonym (positivt) skrev 2020-04-08 14:14:21 följande:

Det är klart att Sverige kan ta emot fler. 

Nej, det är faktiskt belagt på seriöst sätt och visat på flera olika sätt att vi inte har förmåga att ta emot fler.

Sveriges välfärdssystem är nu redan belastat och utnyttjat till 100%. Det är tom överbelastat.
    Det finns inte längre några lediga resurser och inga ekonomiska resurser inom välfärden som är lediga och inte redan är utnyttjade till fullo.
    Det var ett faktum redan innan corona-krisen.

Ur ett humanistiskt perspektiv, och alla perspektiv, så vill vi i Sverige generellt hjälpa krigsflyktingar och människor i nöd, och många vill dessutom hjälpa en hel del som inte ens är krigsflyktingar och inte befinner sig i nöd.
    Men nu är den enda möjligheten att hjälpa andra människor på alla andra sätt än att ta in och ta hand om fler i vårt land.
    Först är vi ur ett humanistiskt perspektiv, och ur alla perspektiv, skyldiga att ta hand om nuvarande befolkning och att ta hand om de samhällsproblem som vi har dragit på oss.
    Först sedan detta är ordnat till 100%, vilket kommer ta flera decennier, så kan vi möjligen överväga att ta emot fler in i vårt land.

Fram till dess får vi jobba aktivt för att förmå andra länder, vår gemensamma union EU och andra, att ta om möjligt ta motsvarande ansvar som Sverige redan har gjort.
    Vi har tagit ett helt oproportionerligt stort ansvar och vi har valt att dra på oss sådana problem som andra länder har sluppit, tack var att vi har fixat det.
    Vi har s a s brutit mot vår gemensamma union när vi på eget bevåg har tagit ett större ansvar än det gemensamma och solidariska inom vår gemensamma union.
    Det är egentligen fel.
    För att göra rätt måste vi nu aktivt sträva efter att ställa tillrätta denna sneda fördelning.
    Dessutom kan vårt bidrag t ex vara att hjälpa på plats och att aktivt hjälpa i närområdet. 
    I den mån vi har förmåga att hjälpa fler, t ex hjälpa på plats, så måste vi absolut hjälpa fler kvinnor och barn, för att rätta till våra tidigare misstag där Sverige tidigare tyvärr har medvetet valt att prioritera väldigt många unga friska män på bekostnad av hjälp till kvinnor och barn.
  • Anonym (%)
    IngGaard skrev 2020-04-09 06:23:38 följande:
    Självklart är jag utbildad i Sverige och jag arbetar som journalist i Eskilstuna, som ligger i Sverige. Media har så stor makt över läsare och lyssnare att vi inte kan låta bli att nudga dem i rätt riktning "står det i tidningen måste det vara sant". Spelar ingen roll vad vi säger, vi påverkar männikor ändå, så varför inte påverka dem i rätt riktning? Agendan diskuteras livligt intern och kreativa hjärnor resonerar fram direktiven som centralt delas ut till alla godkänd media, på redaktionerna kan de justera något, men vi sätter hoppet till de kreativa hjärnorna i samhället.
    Jag vill inte byta ut ordet journalist, jag vill ta mitt yrke på allvar och förändra den orättvist fördelade välden rättvist.
    Om du har någon utbildning överhuvudtaget och om du står för demokrati så kanske du kan svara på vem var Jian Zemin och vad tycker du om honom?

"Som partiledare Jiang Zemin har jag god koll på agendan och hur människor ska styras"
    Om man sätter att sådant uttalande i samband med och i relation till ditt uttalande så häpnar man, minst sagt.

Menar du att du som person och du som yrkesutövande journalist står över demokratiska värderingar?
    Om man läser det du skriver så menar du att du och dina kollegor står över, har rätt till större makt, har rätt att bestämma över demokratiskt valda personer och över demokratiskt fattade beslut?
  • Anonym (%)
    IngGaard skrev 2020-04-10 08:53:38 följande:
    Vi står inte över demokratin, vi är en del av den. Människan tenderar vara rebell och rättvis i början av livet men med växande egendom kommer egoismen och från den gruppen kommer mest gnäll på vår bransch. Vi bestämmer inte över demokratiskt valda makthavare men de är inte dummare än att använda sina kontakter i media för att driva sin politik, de övriga politikerna granskar vi. De demokratiskt fattade besluten kan vi bara kommentera och argumentera om, det innebär att vi kan ge välformulerade argument mot eller för argumenten.
    Nu ärdet så här att ideologiska grupper och aktivister har kapat branscher, beslutande organisationer och partier i Sverige och vårat mål är att avveckla nationalstaten, dela ut vårat överflöd till de fattiga. Se dig omkring med de glasögonen så förstår du att jag är helt sanningsenlig mot dig, inga beslut som fattas idag gynnar nationen Sverige.
    Ibland är ironi i textform svår att förstå.
    Men detta måste väl ändå vara ironi i textform?
    Dock får jag erkänna att jag nog inte har förstånd tillräckligt att förstå denna typ av ironi men det är ju också allmänt känt att ironi i textform väldigt ofta missförstås.

Om allt detta nu inte bara ska föreställa någon typ av skämt, parodi, komik och ironi så är det fortfarande ofattbart för mig att någon som kallar sig journalist, och alltså ska föreställas vara en person med åtminstone något mått av utbildning, anser sig stå över de demokratiska grunderna och stå över demokratiskt valda politiker. Dessutom uttrycker att maktgruppen journalister, och/eller media, kan utse sig själva vara av större betydelse än demokratin och utnämner sig själva ha ett högre värde än demokratiska val.

Ofattbart och i så fall mycket skrämmande och skadligt för de lagrar som demokratin vilar på.
  • Anonym (%)
    Padirac skrev 2020-04-13 14:36:11 följande:
    Har du belägg för att journalister är partiska i sin rapportering?  

Undersökningar eller exempel är lämpligt som belägg.
    Den som i tråden utger sig för att vara journalist skrev, citat:

Som journalist har jag god koll på agendan och hur människorna ska styras,

Visst klarar även du Padirac se att detta uttalande absolut inte kan anses stå för att den s k journalisten skulle ens ha en önskan eller strävan att vara opartisk i sin rapportering?

Ett solklart exempel som är både lämpligt och mycket talande som belägg!

Hur skulle du reagera om någon uttalade följande
    Exempel: "-Som partiledare för SD har jag god koll på agendan och hur människor ska styras" 

Jag vågar vara övertygad att både du Padirac, liksom den s k journalisten i tråden, fullständigt skulle gå i spinn om den partiledaren gjorde ett sådant flagrant uttalande.
  • Anonym (%)
    Padirac skrev 2020-04-14 13:59:18 följande:
    Nu är ett inlägg på FL från någon som inte på något sätt övertygande utger sig för att vara journalist varken ett exempel eller ett belägg för någonting annat än 'hittepå'  - det är jag därmot inte övertygad om att du kan se
    Det är sannerligen ett belägg för en av de saker som står i tråden,
    detta är en sanning som är oomkullrunkelig. Skrattande
Svar på tråden Ny flyktingvåg på väg dags att öppna våra hjärtan igen?