Dessa frågor är alltid spännande - på något sätt så blir det den som behöver mest hjälp och som inte är orsaken till problemet som blir straffad.
Vi har idag gränskontroll, hårdare regler samt större erfarenhet av att ta emot flyktingar. Det kommer inte komma lika många som förra gången.
Det jag är orolig över är att alla länder verkar hålla på sina gränser och se människor som en siffra (dock ingen nyhet). Världen som den är måste börja samarbeta.
Detta är svårt då vi har ledare i flera länder som bara gör saker för egen vinnings skull. Låt mig gå vidare i den tanken med ett exempel:
Den största frågan världen har idag är klimatet - detta är oberoende om den är sann eller inte då det tar upp så mycket tid, tanke och resurser från oss. Fakta kvarstår dock, isar smälter, bränder sprids etc.
En/flera glaciär/er, i Himalaya, håller just nu på att smälta. Detta ger hela norra indien vatten att använda. Vad händer när detta sinar? Då har 500 miljorner flyktingar från det området.
De ledare idag som inte riktigt verkar vilja samarbeta är (enligt mig) samma som motverkar klimatavtal på olika sätt. Dessa skjuter sig själva, och oss andra, i foten. Tror ni detta som händer nu är problematiakt? Vänta bara tills vi får riktiga problem.
Hur löser vi detta - jo, bara på ETT sätt. Länderna måste samarbeta mer. Helheltssynen måste få råda. Sluta upp med vi/dom polariseringen. Utopi? Kanske. Jag tror dock det går, men vi måste ändra sättet som vi ser saker och ting på. Där har vi det svåra.
Tankar? Säg gärna emot!
SWO