Anonym (No More) skrev 2020-03-09 23:37:07 följande:
Till:
SWO
Anonym (Anna Belle)
Anonym (Pappa)
Och alla som är för.
Hur har ni tänkt att det ska funka ?
Att säga att vi Svenskar visst har råd för att vi tex spelar för 3,000:- köper en ny iPhone, köper julklappar mm mm, är ju djävligt skev vinkling.
Hur många av dessa köp görs tex inte på kredit ?
Hur många är inte skuldsatta upp över öronen ?
Hur många av våra pensionärer har knappt råd att äta ordentligt ?
Hur ser våran sjukvård ut ?
Hur många ensamstående föräldrar vänder inte på varje krona ?
Hur ser våran äldreomsorg ut ?
Hur ser resurserna i skolan ut ?
Hur ser resurserna för polisen ut ?
Hur ser resurserna för psykisk ohälsa ut ?
Hur ser samhället ut idag, är du trygg när du eller ditt barn går hem på kvällen ?
Jag kan fortsätta hur länge som helst ! Men ni måste se till verkligheten ! som samhället ser ut idag klarar vi inte av flera flyktingar, vi klarar ju inte av att ta hand om våra egna.
Det finns tex miljoner BARN !! ute i världen som är i akut behov av hjälp, som Abdullah 20 år INTE! är, varför gör ni inget för dessa BARN ?
Visst har många av oss bra ekonomi och skulle kunna avvara en del för att hjälpa en BARNFAMILJ SOM FLYR FRÅN KRIG ! men inte Jamal Abdullah 20 år som vill komma hit för ett bekvämare liv som det tyvärr många gånger handlar om.
Och sen ska resten i samhället fungera.
Sen vet jag inte om ni medvetet blundar för dessa fakta att dem flesta som står på tröskeln för att komma hit INTE är från krigsdrabbade länder, INTE är barn, mammor, familjer, utan är MÄN i 20 års ålder, (fast dom själva säger att dom är 13 år)
Handen på hjärtat!
- Är ni själva villiga att öppna dörren till era hem för att ta emot några 18-22 åringar som visar sig komma från ej krigshärjade länder ? för det är väl lika synd om alla flyktingar ? eller några över huvud taget ?
- Hur mycket skänker ni varje månad till tex organisationer som jobbar för tex barn i utsatta områden, fattigdom mm ?
( Jag skänker 1,000:-/mån till olika barnorganisationer som jobbar världen över och har gjort i över 20 år)
- Vad gör ni konkrete för att hjälpa ? eller menar ni att det är samhällets ansvar ? ett samhälle som inte fungerar som det är idag.
- Eller är ni som dom flesta: det är mycket snack och lite verkstad!
- Hur har ni rent praktiskt tänkt att Svenskarna ev ska ge pengar till flyktingarna som kommer, tex, jag skiter i julklappar till barnen, ska jag gå ut och ge dom till Abdullah 20 år från Afghanistan så han kan köpa en ny iPhone eller ska jag skicka dom till Lövens konto ?
Man kan ju inte bara säga att Svenskarna har råd, det måste ju även funka i verkligheten och hela vägen i samhället.
- Ska vi återigen se alla dessa flyktingboenden växa upp och som vi betalar och ägarna blir miljonärer ?
Och där ska dessa flyktingar sitta och rulla tummarna i väntan på vad ?
Komma in i samhället kanske ni säger ? men alla dom tusentals som fortfarande inte kommit in i samhället efter förra vågen, eller alla arbetslösa, som vi fortfarande inte lyckats med.
Hur tänkte ni där ?
Det handlar om att samhället inte är uppbyggt för att klara av att hantera antalet flyktingar som finns, och inte hur många iPhone eller julklappar vi kan avstå.
Kan vi inte ens ta hand om våra egna som det ser ut idag, hur ska vi då kunna hjälpa andra ?
Tänk om Tänk rätt!
Du har bra tankar - och dessa måste man tänka. Ändrar dock inte att Sverige faktiskt har råd.
Jag har själv gett pengar till olika organisationer under mina levnadsår. Det är bra att göra då mucket akut hjälp går via dessa.
Att Sverige ska ta emot alla (helt öppna gränser) är något som inte kommer fungera. Detta är väl testat. Vi ska/måste ha kontroll vid gränsen. Samtidigt måste vi ha kontroll över själva inkluderingen i samhället - med krav och skyldigheter kantat med röttigheter som morot.
Dock är problemet större än flyktingar. De kriser som finns i Sverige just nu är inte ett resultat av flyktingströmningarna - det är en liten del av det stora.
Sedan är inte detta en fråga om att ta emot ingen alla ta emot alla - Japan testar att ta emot ingen. Idag (och även tidigare) jobbar dessa ihjäl sig (sök upp karoshi). Deras befolkning är gammal ocj de som kan jobba måste då jobba mer. Hur gör vi när vi måste gå upp i timmar för att företagen ska gå runt? Pensionsåldershöjningen var inte så poppis.
Som jag skrivit innan i denna tråd - de små sakerna som folk försöker göra (projekt med bostäder, småjobb, utbildningsplatser etc) funkar en stund. Dock så frånkommer vi inte sjukdomarna, vi stävjar några symptom.
Samhället måste ändras i grunden. Hur vi ser på människor - hur vi ser på länder och resurser. Är det fortfarande en utopi? Kanske - men att bara se flyktingarna som ett problem som vi endast vill ta i genom att skicka pengar till någon annan är tyvärr inte en lösning.
Tips - titta på västsahara. De har levt i flyktingläger i årtionden - är det ett liv?
SWO