Inlägg från: Anonym (Pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pappa)

Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem

Annita skrev 2020-03-08 17:12:08 följande:

Jag låter hård det inser jag men förstår inte hur du kan med att dra PAS-kortet i det här läget faktiskt.

Vad är "PAS-kortet" ?
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (a) skrev 2020-03-08 17:21:03 följande:

Pappan hade fått vårdnaden om han bestämt sig för att finnas på plats i Sverige. Han har själv valt att vara här mindre än halva året, och verkar inte vilja jobba för att få hit nya familjen. Han hade kunnat agera annorlunda från början, innan dottern fanns, men valde själv att försvåra umgänget.

Mamman kan mycket väl vara olämplig, samt aktivt försöka begränsa umgänget. Soc och fosterfamiljen däremot har sannolikt sina skäl för hur de nu agerar.

Vad har socialtjänst och kontaktfamilj för anledning och rättigheter att försöka sudda bort mej från min sons liv?

Om faktureringsunderlag och inkomstkälla räknas som skäl, kan jag förstå hur de socialtjänst och kontaktfamilj agerar.

Min son känner sig lugnast hos mej, sedan mamma och sist kontaktfamiljen. Han har sagt hur många gånger som helst att han inte tycker om kontaktfamiljen.

Jag vill ta ansvar för min son och låta han bo med mej, min nya kvinna och vår dotter. För mej är det ok att han har kontakt med sin mamma.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-03-08 18:33:52 följande:

PAS finns inte.

Begreppet är helt avfärdat av all seriös forskning.

Uppfinnaren av detta begrepp hade högst suspekta och obehagliga motiv.

Enligt den här artikeln förekommer föräldraalienering bland 11-15% av alla skiljsmässor där barn finns med i bilden.

www.theguardian.com/society/2017/nov/17/parental-alienation-divorce-custody-crackdown-cafcass
  • Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2020-03-08 21:28:31 följande:

Ts, vad säger du? Är du beredd att fixa boende och kanske jobb i Sverige så att sonen får det bra med boende hos dig. Senare kan du sen överväg om en flytt utomlands vore bäst för sonen.

Något att satsa på?

Det ser ju ut som att det är det som krävs, vilket är lättare sagt än gjort.
  • Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2020-03-09 08:24:43 följande:
    Så vad tänker du göra. Försöka ge sonen ett bra liv eller låta mamman och soc fortsätta styra?

Acceptera nuvarande situation eller ta ditt pappaansvar?
    om du visste hur mycket jag har fått kämpa redan för att se min son på de tider för umgänge fastställt av tingsrätten. 

Min son grät och nästan spydde imorse på väg till skolan imorse, idag är det tillbaka till jour-kontaktfamiljen som gäller.
     Föräldrarna i den familjen kommer med största sannorlikhet omöjliggöra kommunikation mellan min son när han är med dem. Så nästa gång vi kan kommunicera med varandra blir när han kommer till mej igen om 9 dagar, OM inte mamman+socialtjänsten skapar problem, som som vanligt, när det är dags för överlämning till mej och umgänget blir kortare än vad som är bestämt.

Så här lär det fortsätta, om inte jag lyckas ta över vårdnaden.
  • Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2020-03-09 08:56:06 följande:
    Men gör det då! Annars lär detta fortsätta minst 10 år till. Det är din son det gäller. Du må blivit orättvist behandlad och felaktigt förut och nu men ska du låta det hindra att du försöker ordna  en bra framtiden för din son?
    Det lär bara bli värre, på väg till skolan imorse berättade min son för mej om socialtjänstens planer på att begränsa vårt umgänge till bara en dag i månaden.  Jag har inte sett något dokument som styrker detta. Mamman pratar om någon ny vårdplan, men som vanligt får jag ingen detaljerad information från henne som rör vår son.
  • Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2020-03-09 09:20:23 följande:

Så vad tänker du göra, bråka om lite umgänge eller försöka se till att din son får en bra uppväxt och liv. Så länge du bara tar strid om umgänget kommer grundförutsättningen vara kvar, boendet hos mamman och soc vid sidan om.

Tänker du flytta till Sverige och skaffa bostad och jobb?

Tänker du bosätta dig permanent utomlands och försöka få boendet där till sonen?

Eller har du en annan plan för din son?

Jag har redan boende utomlands och bra liv som jag kan erbjuda min son där. Tanken är att vara i Sverige över sommaren i år med min nya familj så att barnen kan träffa varandra och att känna oss för om permanent boende i Sverige skulle kunna fungera. Det här har jag också berättat för socialtjänsten.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-09 10:02:10 följande:

TS är du beredd att lämna in en stämning beträffande ensam vårdnad till tingsrätten?

Socialtjänsten har inte vårdnadsfrågan i sitt uppdrag utan där handlar det om vård av barnet (dvs. omsorgsförmåga, säkerhet etc)

Som du vet så tar det tid innan målet kommer till MUF och slutligen HUV och då måste du dra igång detta snarast och arbeta på "lösningarna" under tiden

Jag vill tacka dej för den värdefulla informationen du ger!

"TS är du beredd att lämna in en stämning beträffande ensam vårdnad till tingsrätten?"

Ja!

"Socialtjänsten har inte vårdnadsfrågan i sitt uppdrag utan där handlar det om vård av barnet (dvs. omsorgsförmåga, säkerhet etc) "

Jag förstår inte hur socialtjänsten och familjerätten i åratal lyckats sopa alla dessa orosanmälningar från höger och vänster under under mattan med farhågor om allvarlig omsorgsbrist hos modern.

Tingsrätten baserar ju sina beslut på utredningar gjorda av familjerätten. Så utan familjerätten/socialtjänstens godkännande att jag är en bra pappa till min son så känns det chanslöst att försöka stämma om vårdnad i tingsrätten.
  • Anonym (Pappa)
    Kjell2 skrev 2020-03-09 12:40:53 följande:

Så hur ska du ha det, ska du stämma för att få vårdnad eller anser du det vara lönlöst?

Har du ombud som kan hjälpa dig?

Just nu leder dålig mamma och orosanmälningar mot fosterfamilj snarare än dig då du inte har en fast punkt med bostad och jobb i Sverige.

Varför är det så viktigt att ha fast boende och jobb just i Sverige?

Jag har ju det som krävs, fast inte i Sverige. och kan ju erbuda min son ett kanon bra liv utanför landets gränser.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (D) skrev 2020-03-09 18:45:48 följande:

Mamman har ett otryggt boende.

Pappan är utomlands 7 månader om året.

Kanske har soc rätt i att pojken har den stabilaste tillvaron i familjehemmet? 

TS, om du tänker rädda din son från boendet han vantrivs i är det dags att stryka ett streck över det som varit och ta tag i vårdnadsfrågan. Du har fått mängder med tips och det viktigaste av alla är att du skaffar dig ett juridiskt ombud.

Att blockerat ett barn från att prata med sin ena förälder I över ett års tid tycker jag är omänskligt.
Svar på tråden Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem