Socialtjänsten har placerat min 8 åriga son i ett jourhem
Jag låter hård det inser jag men förstår inte hur du kan med att dra PAS-kortet i det här läget faktiskt.
Jag låter hård det inser jag men förstår inte hur du kan med att dra PAS-kortet i det här läget faktiskt.
Pappan hade fått vårdnaden om han bestämt sig för att finnas på plats i Sverige. Han har själv valt att vara här mindre än halva året, och verkar inte vilja jobba för att få hit nya familjen. Han hade kunnat agera annorlunda från början, innan dottern fanns, men valde själv att försvåra umgänget.
Mamman kan mycket väl vara olämplig, samt aktivt försöka begränsa umgänget. Soc och fosterfamiljen däremot har sannolikt sina skäl för hur de nu agerar.
PAS finns inte.
Begreppet är helt avfärdat av all seriös forskning.
Uppfinnaren av detta begrepp hade högst suspekta och obehagliga motiv.
Ts, vad säger du? Är du beredd att fixa boende och kanske jobb i Sverige så att sonen får det bra med boende hos dig. Senare kan du sen överväg om en flytt utomlands vore bäst för sonen.
Något att satsa på?
Så vad tänker du göra, bråka om lite umgänge eller försöka se till att din son får en bra uppväxt och liv. Så länge du bara tar strid om umgänget kommer grundförutsättningen vara kvar, boendet hos mamman och soc vid sidan om.
Tänker du flytta till Sverige och skaffa bostad och jobb?
Tänker du bosätta dig permanent utomlands och försöka få boendet där till sonen?
Eller har du en annan plan för din son?
TS är du beredd att lämna in en stämning beträffande ensam vårdnad till tingsrätten?
Socialtjänsten har inte vårdnadsfrågan i sitt uppdrag utan där handlar det om vård av barnet (dvs. omsorgsförmåga, säkerhet etc)
Som du vet så tar det tid innan målet kommer till MUF och slutligen HUV och då måste du dra igång detta snarast och arbeta på "lösningarna" under tiden
Så hur ska du ha det, ska du stämma för att få vårdnad eller anser du det vara lönlöst?
Har du ombud som kan hjälpa dig?
Just nu leder dålig mamma och orosanmälningar mot fosterfamilj snarare än dig då du inte har en fast punkt med bostad och jobb i Sverige.
Mamman har ett otryggt boende.
Pappan är utomlands 7 månader om året.
Kanske har soc rätt i att pojken har den stabilaste tillvaron i familjehemmet?
TS, om du tänker rädda din son från boendet han vantrivs i är det dags att stryka ett streck över det som varit och ta tag i vårdnadsfrågan. Du har fått mängder med tips och det viktigaste av alla är att du skaffar dig ett juridiskt ombud.