-
Ja det ligger något i det också, kanske en kombination av båda. Jag tror dock att man måste ha växt upp själv med en narcissistisk förälder för att riktigt förstå vad jag menar.Anonym (Mia) skrev 2020-03-07 19:17:57 följande:Att din son är som ett frimärke på dig är förmodligen på grund av att du bor utomlands. Han vet att du snart försvinner igen. Barn är kloka.
-
I en lägenhet med gångavstånd till skolan.Annita skrev 2020-03-07 19:36:02 följande:Var bor ni när pojken är hos dig?!
Jag tycket det är märkligt att det är så fokuserat på boende och jobb när det känslomässiga våldet min son får ta emot från sin mamma kan vara så brutalt emellanåt. Han är 8 år och pratar fortfarande bäbisspråk många gånger när överämning sker direkt från hans mamma. -
Han är ju som en robot/springpojke för mamman, det tolkar boendestödjaren som "en fin och nära" relation till mamman.Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-07 19:48:16 följande:
Skulle barnet vara som ett frimärke på mamman så läser man ofta att barnet känner stark anknytning och trygghet hos mamman.
Vad som är grunden kan vi inte veta
Som barn lär man sig tidigt vad det innebär att säga nej till en narcissistisk förälder. För er som haft turen att inte ha en sådan förälder och vill veta mer om vad det handlar om, titta gärna på filmen Mommie Dearest från 1981. -
Varför utgår du ifrån att jag inte pratar med min son om sådana saker?Anonym (Y) skrev 2020-03-07 20:28:48 följande:
Det kommer sannolikt inte ske.
-
Långsiktigt är ju målet att ta över heltidsansvaret för min son tillsammans med min nya kvinna. Tilldess att jag funderat ut hur jag ska göra det på bästa sätt vill jag att umgänget reglerat av tingsrätten ska respekteras, vilket min ex fru + socialtjänst sällan gjort hittils.Kjell2 skrev 2020-03-07 21:00:46 följande:
Och hur kan du hjälpa honom långsiktigt när du är mer hos din familj utomlands än i Sverige?
-
Långsiktigt är ju målet att ta över heltidsansvaret för min son tillsammans med min nya kvinna. Tilldess att jag funderat ut hur jag ska göra det på bästa sätt vill jag att umgänget reglerat av tingsrätten ska respekteras, vilket min ex fru + socialtjänst sällan gjort hittils.Kjell2 skrev 2020-03-07 21:00:46 följande:
Och hur kan du hjälpa honom långsiktigt när du är mer hos din familj utomlands än i Sverige?
Jag har hela tiden försökt vara så mycket delaktig I min sons liv det bara går, tyvärr så har min ex fru tillsammans med socialtjänsten och kontaktfamiljen gjort allt de kan för att jag ska vara så lite delaktig som möjligt. Det finns en gräns för Hur mycket man orkar som människa. Hade jag inte haft möjligheten att vara med min familj utomlands i perioder hade jag gett upp att försöka vara delaktig i min sons liv för länge sedan.Anonym (a) skrev 2020-03-07 22:01:58 följande:Är det verkligen så? Eller är du nöjd med att ha det som du har det så länge umgängestiderna fungerar problemfritt? Ditt liv någon annanstans, och träffa sonen när du har tid att vara i Sverige?
Jag ser inte att du har en fungerande plan för något annat.
Jag kommer aldrig glömma vad medlaren, utsedd av tingsrätten i samband med vårdnadstvisten, sa till mej efter jag spelat upp ljudinspelningar för honom där det går att höra hans mammas brutala vredesutbrott, hur hon utsatte vår son för verbal misshandel, hur vå son gråter i telefonen och säger att mamma slog honom, hur hon hotas med att slå sönder hela lägenheten, hur hon fãr vår son att kasta saker på mej, hur får vår son att kalla min nya kvinna för "asienfitta" "höra" mm. :
"Ta på dej ett par gymnastikskor och gå in i skogen och skrik, här får du ingen hjälp" -
Jag har redan ett alternativ utomlands för ett bra liv som jag kan erbjuda, men det skulle innebära en stor omställning för min son, ny skola, nytt språk, nya vänner, kontakten med hans mamma mm.Kjell2 skrev 2020-03-08 08:11:29 följande:
Så du avvaktar med han få bo kvar hos sin mamma?
Du gör inget för att han ska få en bra och trygg uppväxt?
Du fly utomlands men du överger din!
Att starta om från scratch i Sverige mitt i livet är en utmaning, minst sagt. Det är en väldigt stor skillnad att ha ett rättssystem uppbyggt emot en än för en om man som förälder vill skapa ett bra liv för ens barn. -
Mycket bra initiativ, tack så mycket!Anonym (PappaBarn) skrev 2020-03-08 10:22:58 följande:Detta kom i min inkorg och då jag tror att det kan intressera andra delger jag det precis så som det kom.VÅRDNADSTVIST/LVU: SÅ KAN DU VINNA I DOMSTOLENHar du i en vårdnadstvist eller i ett barnomhändertagande, råkat ut för en socialtjänsts barnutredning som du uppfattar motarbetar barnets bästa istället för att skydda det? En utredning du uppfattar som godtycklig, osaklig, partisk och rättsosäker?På vårt möte berättar vi om hur du kan vinna domstolsförhandlingen trots socialtjänstens rättsosäkra utredning som motarbetar ditt barn och dig.BAKGRUNDBarnets bästa ideell förening uppfattar att det tyvärr finns barn som behöver skiljas från sina föräldrar och även från de familjehem de lever i. Men även att det finns barn i vårdnadstvister där socialtjänsten rättsosäkert kommer ställa sig på den förälders sida som använder barnet som slagträ mot den andra föräldern (något många kallar Föräldraalienation). Trots att det är ett övergrepp mot barnets rätt att älska och leva med båda sina föräldrar och även ett övergrepp mot den andra föräldern.Socialtjänsten kan också bidra till att barn omhändertas från föräldrar som de inte alls borde skiljas ifrån. Dessutom, istället för att stödja barn föräldrar som behöver hjälp (som för funktionsnedsättningar) så kan socialtjänsten straffa både barnet och dess föräldrar genom att omhänderta barnen istället.Detta skapar trauman hos barn, föräldrar, mor- och farföräldrar och andra nära, på rättsosäker grund.Många har sett avslöjanden som dessa i media men har svårt att förstå hur det kan komma sig, trots att detta vetenskapligt bekräftas (se t ex www.vetenskapligutredningsmetodik.nu)Varför uppstår detta hemska problem?Hur kan du trots socialtjänstens rättsosäkra utredning se till att ?barnets bästa? vinner i domstolen?Vi berättar hur på vårt möte!MÖTE I MALMÖ FÖR DIG I VÄSTRA OCH SÖDRA SVERIGEVarför inte ta dig till vårt offentliga möte i Malmö för att börja förstå och få verktyg för hur du ska kunna lösa din situation?Undersök möjligheterna till samåkning från Göteborgstrakten eller från Ronneby, till exempel i vår slutna FacebookgruppNär: Lördag 28 marsKlockan: 10:00 ? 13:00Var: ABF Malmö, Spånehusvägen 47 (preliminärt)Kostnad: GratisAgendaDärför kan socialtjänstens utredningar slå åt så olika håll: Barn som lever trygg med sina föräldrar kan skiljas från dem. Barn som borde omhändertas, omhändertas inte.
Med Barnets-bästa-kollen som är baserad på juridik och vetenskap kan du själv granska om socialtjänstens barnutredning är rättssäker eller inteHur socialtjänsten istället för att stödja barn och människor med funktionsnedsättningar, kan stjälpa demSå kan du med Barnets-bästa-kollen påvisa rättsosäkerheten och vinna en domstolsförhandlingTalare: Anna-Magdalena Rubarth, Kathrin Dohse och Erik Philipson, ordförandeAnmäl dig gärna här så att vi har en uppfattning om hur många vi blir: www.facebook.com/events/189196842381403/VAR MED OSS I ALMEDALEN ? KOM!Informera andra och ha kul! Går det? Jajamän. Söndag kväll 28 juni ställer vi upp vårt tält för Almedalsveckan. På dagarna delar vi ut informationsblad och talar med de vimlande besökarna och håller tal i vårt tält. Och har kul. Kul, för att vi känner stödet från varandra och sammansvetsas som gäng (äntligen vänner som förstår vilket helsicke vi alla går igenom). Och på kvällarna har vi gemensamma middagar (som vi lagar själva till självkostnadspris). Där både förbereder och peppar vi oss inför morgondagen. Men även inför hösten. Torsdag morgon 2 juli, fyra dagar senare åker vi hem. Åker hem med en härlig känsla över vad vi tillsammans har utfört och de nya vännerna vi fått. Och med känslan av att nu kommer vi vara ännu starkare i höst. Både som individer och som förening.Så, tag ut semesterdagar, boka själv både resan och boendet (vi har ordnat rabatterat boende, sök rätt på inlägg om det på vår officiella Facebooksida: www.facebook.com/barnets.basta.org/) Kom ihåg att meddela vår kampanjgeneral Kathrin Dohse i Visby så att vi vet att du kommer (kathrin.dohse@barnetsbasta.org). Läs och kom.
För ett par år sedan bad jag socialförvaltningen förklara vad föräldraalienering är och hur de hanterar det. Jag ska leta reda på deras svar och visa det i den här tråden. -
Förlåt mej, men du låter cynisk I mina öron.Kjell2 skrev 2020-03-08 13:24:42 följande:
Så vad tänker du göra för att få bort din son från den hemska mamman och soc konstiga beslut om placering i fosterhem?
Vilka bra alternativ ser du för din son och hur ska han få det bra?
Just nu lägger du fokus på lite umgänge de tillfällen du är i Sverige. Övrig tid låter du honom vara med mamman eller fosterhem. Båda alternativen tycker du är dåliga för honom.
-
Hans mamma är fortfarande hans mamma, vad hon än gjort.Annita skrev 2020-03-08 16:17:45 följande:
Men alienering?! I det här fallet har du ju själv alienerat dig, alldeles frivilligt, genom att flytta utomlands.
Det stod i rättens beslut att du skulle fått vårdnaden om du bara bott i Sverige. Mer eller mindre. Ändå överger du din son flera gånger om året och projicerar alltihop på soc.
Jag tycker förstås det är fel att ditt och pojkens umgänge saboteras. Men du verkar helt sakna insikt i hur dina handlingar har skadat din son. Stackars pojke. Du skulle kunnat se till att han slipper sin uppenbart olämpliga mamma. Eller hur?
"Överger min son"..
"Projicerar på soc"..
"Jag saknar helt insikt I hur jag skadat min son"...
Jag vet inte hur jag ska svara på de på de påståendena.