Anonym (Y) skrev 2020-03-06 23:58:27 följande:
Du verkar inte vilja lyssna på vad de säger till dig. Jag har förstått att en del av problemet ligger i att du flera gånger per år spenderar månader i rad i ett annat land långt borta.
Jag tror också att det ska mycket till för att att en person ska bryta sin professionalism på det sättet.
Vad skulle du göra om de så att de vill att pojken bor hos dig men att det innebar att du inte får ta med honom ut ur landet och att du inte kunde spendera så lång tid borta för att allt ska kunna stabilisera sig?
Varför måste min son absolut vara i Sverige?
Lyssna på vad de säger?
Handläggaren ändrar ju sig hela tiden och lyssnar ju inte på ett ord jag säger. Och skulle det vara något hon finner intressant så vrider hon till det så det står härliga till.
Exempel:
I höstas var min son mycket orolig över att hans umgänge med mej blivit ändrat av socialtjänsten och att han inte fick vara med mej när jag hämtade honom i skolan. För att lugna ner honom gick vi tillsammans till socialkontoret, vi väntade ett par timmar på att träffa handläggaren, hon förlarade då att det är tingsrätten som bestämmer om umgänge, socialtjänsten lägger sig inte umgänget sa hon. Så då blev min son lugn och följde med mej hem efter det.
För 2 veckor sedan hände någonting liknande igen, min son var mycket orolig över att några "ändringar" skulle ha skett och att han inte fick träffa mej. Så jag kontaktade tingsrätten och socialtjänsten, ingen av dem kunde se att några ändringar skulle ha ägt rum. På fredagen kom min sons mamma till skolan och skulle hämta vår son, hon ställde till med kalabalik, både min son och jag blev skraja, hon hotades och ringde polisen för att ta med sig vår son hem till sig medan jag och min son gick in på lärarexpeditionen för att söka lugn och ro medan vi väntade på klarhet. Polisen kom till skolan, rektor, och personal ringde socialtjänst och efter mycket om och men sa polisen till min son att det är ok att han är med mej i helgen. Vilken lättnad!
I tisdags denna vecka, dagen innan överlämning till mej får jag ett email från handläggaren från socialtjänsten:
Kan du ringa mig på 0xxx. Har glömt min jobbmobil. Jag behöver informera dig om att din son är placerad i jourhem hos X, att vi behöver prata med dig. Umgänget kommer inte bli som vanligt denna helg. Din son behöver landa i lugn och ro. Kan vi ses imorgon kl 13.30? Mvh
Jag försöker ringa handläggaren flera gånger, inget svar. och emailar henne istället:
Jag såg ditt email just nu och provade att ringa dej utan att komma fram.
Jag vet inte hur många gånger som min son sagt till mej att han inte vill vara hos sin fosterfamilj. Han trivs inte där, barnen bråkar mycket säger han. Han har bett mej att berätta det för socialtjänsten.
Av vilken anledning har ni tänkt hindra min son från att träffa mej imorgon?
Vänliga hälsningar
Dagen efter, onsdag denna vecka, hämtar jag min son i skolan enl. tidigare beslut från tingsrätten, min son är som vanligt mycket glad att se mej men orolig över "ändringen" som jag forftarande inte har fått någon klarhet i vad det handlar om. Skolpersonalen säger att de fått information om att jag inte får hämta min son, men kan inte visa några dokument som anger orsaken varför.
Så jag säger till dem, "Vad konstigt, jag trodde skolan inte lade sig i familjeanlägenheter" och tog min son och gick.
"Skolan lägger sig inte i familjeanlägenheter", det var det svar jag fick från rektorn när jag tidigare berättat för henne att mamman ständigt hindrar umgänget mellan mej och min son och undrade om skolan kunde hjälpa på något sätt så att umgänget blir av eftersom socialtjänsten inte gör ett dugg för att komma tillrätta med problemet.
Väl hemma med min son får jag följande email från handläggaren:
Hej
Jag kan inte se att du ringt men det kanske är din telefon. Din son är placerad och planeringen är att han ska få landa och ha lugn och ro, att det varit ganska mycket kring er föräldrar som gjort honom orolig. Din son har uttryckt oro att han aldrig vet var du planerar att ni ska bo. Det är bra om du kan tänka dig att avstå umgänge denna gång, att ni kan träffas dagtid men att han sedan får återgå till jourhemmet för att sova. Du kom inte på tiden, det hade varit bra. Mvh
Jag svarar handläggaren:
Hej,
Min son var mycket orolig under förra umgänget med mej om att några "ändringar" har hänt. Så jag ringde tingsrätten och kollade med dem, men inget nytt beslut från dem. Så då gick jag till socialtjänsten, de kunde inte se att min sons umgänge med mej skulle ha ändrats heller. Jag lämnade meddelande till dej att du skulle höra av dej till mej, vilket du aldrig gjorde förrän igår.
I höstas var min son också orolig över att socialtjänsten skulle ha minskat hans umgänge med mej, och då tog du dej tid att träffa min son och mej, och du förklarade att det är tingsrätten som beslutar om umgänge, inte socialtjänsten. Men nu vill du plötsligt förstöra umgänget mot både min sons min egen vilja?
Efter tingsrättens dom från 2017 anser jag att socialtjänsten inte ha lyft ett finger för att se till att dommen fullföljs. Min sons mamma har fritt kunna sabotera umgänget på ett eller annat sätt snarare som regel än undantag.
Urklipp från Dom 2017
"Umgänge
Pappan är en viktig person i sonens liv och det är mycket angeläget att sonen har god relation till honom. För att säkerställa detta och också för att i möjligaste mån motverka de risker som finns för sonen när mamman blir ensam vårdnadshavare, är det bäst för sonen att ha ett omfattande umgänge med sin pappa. Sonen ska därför ha rätt till umgänge med pappan i den omfattning denne begärt, d.v.s. från eftermiddagen onsdagar i jämna veckor till närmast följande måndag morgon. Hämtning och lämning ska ske på sonens förskola och senare i hans skola."
Min son säger till mej om och om igen att han inte vill vara hos kontaktfamiljen. Vänligen lyssna på honom, ta hans vilja på allvar! Han står inte ut med allt bråk där säger han.
Jag har pratat med min son om oron han känner för var vi ska bo någonstans. Oron han känner för att vara med kontaktfamiljen är "100%" mycket värre än att vara med mej säger han.
Vänliga hälsningar
Handläggaren svarar:
Hej igen. Jag tänker att du visst är en viktig person för sin son men att omständigheterna vid beslutet och nu är olika. Jag vet att du inte har någonstans att bo, att sonen är stressad över detta. Han har varit en del i era konflikter och svårigheter så länge att han tagit skada av det. Sonen är placerad och hade behövt ta det lugnt i jourfamiljen. Nu blir det uppbrott och vad jag fått information om är att du involverar honom i vad du tycker om föräldrarna i kontaktfamiljen. Detta är heller inget som sonen ska ta del av. Min förhoppning är att du lämnar honom i jourhemmet, att vi kan ses imorgon och göra en bättre plan. Det är sonens behov som är det viktiga, inte dina i första hand. Mvh
jag svarar:
Så här brukar min son sitta i timmar, varje dag när han är hos mej.
Du vet att vi inte har någonstans att bo skriver du, vad ser det här ut som då?
Image (bild på min son sittandes kolugn i mitt knä tagen i lägenheten där vi bor)
"Lungt i jourfamiljen" . Min son är mycket känslig för bråk och det är mycket bråkande i jourfamiljen enligt honom. Han tar skada av det. Titta igen på bilden ovan, ser min son lugn eller stressad ut hos mej?
Konflikterna mellan min sons mamma och mej beror uteslutande på mammans konstanta umgängessabotage och hemskheter hon utsätter vår son för. Detta vrider socialtjänsten till "konflikt mellan föräldrarna".
"Vad jag tycker om föräldrarna i kontaktfamiljen" Jag känner inte dem, vi har ju knappt träffats. Däremot så har de hindrat min son från att kommunicera med mej i över ett års tid nu.
Jag hörde att min son spydde efter överlämning till mamman sist. Så jag frågade honom varför, han sa att han var orolig för "förändringen" och att mamma skulle bli arg.
Vad skulle bli bättre plan menar du?
Jag upprepar, min son trivs inte hos kontaktfamiljen/jourfamiljen.
Rektorn på skolan säger att jag nu inte får visstas på skolans område längre för att hämta/lämna min son. Något dokument som förklarar varför har jag inte fått se, rektorn och personalen hänvisar till socialtjänsten.
Jag kontaktade skolans jurist igår för att få klarhet i saken och väntar fortfarande på svar. Handläggaren på socialtjänsten har fortfarande inte hört av sig sedan hon la på luren i örat på mej igår.
Får det verkligen gå till så här?