Anonym (My Corona) skrev 2020-03-15 08:03:58 följande:
UD har precis avrådit från att resa till ALLA länder på hela jordklotet. Man gör det med motiveringen att man inte kan veta var nästa utbrott dyker upp. Det "måste skickas en tydlig signal att det inte är lämpligt att resa".
Det kommer att ta tid att försäkra sig om att vart och ett av alla dessa länder är säkra, utifrån de kriterier UD nu satt upp. Jag kan inte se det hända under de närmaste 3-4 månaderna.
Man kan absolut åka ändå, det är inte förbjudet, men även utan avrådan är nu alla parter helt överens om att man SKA inte resa. Och DET läget tror inte jag kommer att ändras på någon månad.
Det positiva förstås, OM allt är löst till juni, då kommer resorna att vara skitbilliga då så då kan du boka en resa.
UDs avrådan är väl främst utifrån att andra länder plötsligt stänger gränser, beslutat om karantän, etc i syfte att sprida smitta. Så uppfattar jag i vart fall: ?Vi står nu inför en situation där omvärldsläget ändras mycket snabbt. Länder inför olika åtgärder med kort varsel för att begränsa smittspridning, det handlar om exempelvis inrese- och karantänsbestämmelser.? Det är en risk att svenskar inte kan komma hem om de reser utomlands. Jag tror dock inte dessa åtgärder kommer hålla i sig i flera månader. Många länder är beroende av turism. När det har gått någon månad tror jag begränsningarna hävs för att nyttoeffekten är för liten i förhållande till priset. Men vi får se. Går det inte så går det inte men om jag skulle boka av min resa skulle jag och min sambo bli av med över 50 000 kr. Kan inte heller vara säker på att samma resa kan bokas senare. Kan heller inte göra den vid annat tillfälle. Det är liksom inte en generisk charterresa. Så det finns inte på kartan att jag skulle boka av utifall att.