Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Corona , är du rädd?

Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-10 14:56:59 följande:

Har för mig det var "måttlig risk" för några dagar sedan, men nu är den alltså mycket hög, baserat på två fall. 

Det borde slå hårt mot biografer och teatrar det här tänker jag, för där är väl en av de värsta platserna man kan vara på för att riskera bli smittad.

Ja, det var måttlig risk för nån dag sen, men nu står det på texttv att antalet bekräftade smittade just nu är 341 i Sverige, och de ser att siffran bara ökar för varje dag och dessutom ser det ut som att Sverige nu har inhemsk smittspridning av detta, och det är nog därför de höjer risken för spridning till mycket hög.

Ja, biografer, teatrar, museum, mässor, konserter etc är ju ställen där många samlas samtidigt. Man kan ju fundera över varför Sverige inte stängde ner finalen av Melodifestivalen tex ? De hade krismöte om det tidigare, men de körde tävlingen ändå, med flera tusen i publiken (trots riskerna med tanke på möjlig smittspridning). Kanske inte så lämpligt i detta läge...

Även resebolag drabbas hårt av detta, som tex SAS och andra flygbolag. Har för mig jag läste FlyMe gick nyligen i konkurs...

Det är ju bara att titta på hur situationen ser ut nu olika länder. I italien, de har nu så hög smittspridning, att de fått sätta HELA landet i karantän.

I både Danmark, Frankrike och andra länder har de redan förbjudit ställen där 1000 människor eller fler samlas. Fler än 100 länder i världen har redan fått bekräftade fall, men eftersom inget vaccin finns, och detta är så smittsamt, så kommer smittan fortsätta tills att något av dessa inträffar:

1. Vi får fram ett vaccin och vaccinerar tillräckligt många (att tillräckligt många blir immuna mot detta).

Eller

2. Majoriteten av människor har fått smittan och tillfrisknat från det (och förhoppningsvis därigenom blivit immuna) och viruset sen inte hittar fler att infektera och försvinner.

Se gärna texttv och krisinformation.se för mer info

Folkhälsomyndigheten hade en presskonferens idag ang Coronaläget i Sverige, vid kl 14, den finns också att se nu i efterhand på svtplay.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-10 16:08:46 följande:

Det är ju lustigt att vi hör inget från de här "det är ju inget farligt, bara som en vanlig förkylning" nu längre.

Ja, så är det. För går de ut och säger, "det är inget farligt, bara som säsongsinfluensan". Sen säger de " nu har toppen på smittspridningen passerats " (trots att det bara är i början). Sen säger de " hamstra inte mat och mediciner, det ser så tråkigt ut och skrämmer bara folk i onödan" Sen bryter smittspridningen ut rejält och då heter det" håll er hemma om ni känner något symptom, besök ingen" etc sen fortsätter spridningen och allmän karantän utlyses (titta på italien) för att försöka sakta ner spridningstakten så mycket som möjligt så att inte sjukhusen blir helt överbelastade.

Om man kan få smittspridningen att inte gå upp som en raket, utan gå långsammare, så finns större chans att sjukvården hinner hjälpa fler.

Alla sanningar genomgår 3 stadier:

1. Först skojar folk om det

2. Sen förnekas det rejält

3. Sen accepteras det som en sanning av majoriteten

Att Covid-19 nu är en pandemi har nu insetts av alla (utom möjligen WHO) (punkt 3).
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-03-10 15:52:37 följande:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJOdm6/undvik-att-besoka-aldre-och-sjuka-i-onodan

Är det något man ska stänga är det skolor tycker jag.

Vara hemma för att man är förkyld?

Då kan de testa alla som är det samt ta bort tramset som karens och sjuklön.

Jobbar med barn så där blir man ju smittad titt som tätt.

Om du misstänker att du smittats av Covid-19, så kan du få Smittbärarpenning från dag1 i väntan på provsvar. Du behöver dock vara i kontakt med en läkare då först.

Det stod om det på texttv för några dagar sen. Kolla med Försäkringskassan eller 1177 för mer info om det.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-03-10 15:52:37 följande:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJOdm6/undvik-att-besoka-aldre-och-sjuka-i-onodan

Är det något man ska stänga är det skolor tycker jag.

Vara hemma för att man är förkyld?

Då kan de testa alla som är det samt ta bort tramset som karens och sjuklön.

Jobbar med barn så där blir man ju smittad titt som tätt.

Om du misstänker att du smittats av Covid-19, så kan du få Smittbärarpenning från dag1 i väntan på provsvar. Du behöver dock vara i kontakt med en läkare då först.

Det stod om det på texttv för några dagar sen. Kolla med Försäkringskassan eller 1177 för mer info om det.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Laughing emoji) skrev 2020-03-10 17:02:03 följande:

Så det kommer bara gå runt och runt en lång tid tills det dör ut? Men va händer med alla flygbolag och annat som kan drabbas av detta? Det måste bli mycket varsel och indragningar i spåren av Corona?  

Jag oroar mig mest för att inte kunna träffa min familj eftersom jag bor i ett annat land. Här talas det rätt lite om corona och vi är inte särskilt drabbade ännu. Fast om det fortsätter så här får nog inte svenskar resa hit. 

Ja, eftersom detta är ett nytt virus som ingen av oss sett tidigare, ingen är immun, och det är väldigt mycket mer smittsamt än vanligt säsongsinfluensa. R0 dvs hur lätt något smittar är 1.0 för säsongsinfluensa. Medan Covid-19 har ett R0 på 3 eller 4 eller högre (har sett siffror på upp till 8) så kan alla få det, så det kommer bara fortsätta och fortsätta tills det inte hittar fler att smitta.

R0 står för hur många personer varje smittad person sprider smittan vidare till.

Ja, väldigt många företag kommer drabbas av neddragningar och vissa företag kommer gå i konkurs.

Inte bara resebolag, utan alla olika sorters företag från bilföretag, elektronikbranchen (får inga leveranser från utlandet) resturanger, klädbutiker och annat.

Dels eftersom de inte kommer kunna få leveranser, och inte heller kommer få kunder om människor måste sitta inlåsta i karantän hemma. Det är bara att kolla hur mycket börsen gått ner de senaste 14 dagarna.

Svenska regeringen kommer nu att satsa pengar på bland annat korttidsjobb som företag kan använda sig av istället för att varsla, och också satsa mer pengar på vården.

Men största problemet nu, är att detta berör inte ett enskilt land, utan hela världen samtidigt, och vissa saker kommer ta slut (som vi redan sett munskydd och handsprit ta slut) eftersom hela världen efterfrågar det på en enormt mycket högre nivå än tidigare. Kina tillverkar väldigt mycket munskydd men deras fabriker står stilla. Så endast mer pengar hjälper inte om inga skyddutrustning går att köpa in för sjukhusen.

Indien tillverkar väldigt mycket av världens läkemedel som receptfria värktabletter, olika sorters antibiotika etc . Tabletterna tillverkas i Indien men verksamma ämnena kommer från Kina (vilket står stilla). Nu har det lett till att indien gått ut och sagt att de inför exportstopp på 26 olika sorters mediciner. De kommer inte sälja mediciner till andra länder eftersom de behöver medicinerna själva. Dvs mediciner som Apoteken i Europa och andra länder inte kommer kunna få tag på tex paracetamol som finns i Alvedon.

Ja, många länder har redan stängt sina gränser, och andra länder kommer göra det, i ett desperat försök att minska smittspridningen. Men tyvärr finns smittan redan i över 100 länder så det är försent att stoppa det nu. Åtminstone innan vi har ett fungerande vaccin.

Jag hoppas att forskarna lyckas få fram ett fungerande vaccin. Tyvärr kommer många nu dö pgr av att detta nya djurvirus kom ut från Kina. Redan över 4000 döda nu enligt offenliga siffror.

Så tvätta händerna ofta, undvik sjuka människor och försök håll dig frisk !
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-10 17:30:24 följande:

Hur är det med de rika skolorna som stängde i Danderyd och Estelles skola? Har de öppnat igen eller har fortsatt stängt?

Enligt mitti.se så har flera av skolorna som stängde förra veckan, nu städat över helgen, och öppnat igen denna veckan. Namnen på skolorna finns med i artikeln om du vill veta vilka det gäller. Jag googlade på "Campus Manilla stängd" så hittade jag artikeln.
  • Anonym (Orolig)

Ja, detta är allvarligt nu, och allvarligare ser det ut att bli...vi får väl se om de i Sverige kommer börja stänga ner större arrangemang framöver ? Eller förbjuda stora folksamlingar?

Varannan svensk är orolig för coronaviruset läste jag på texttv förra veckan. Det är ju begripligt och naturligt att man oroar sig för något nytt som en pandemi...

Bara knasigt att myndigheterna ger så olika budskap kan jag tycka, MSB säger i ena meningen att folk inte ska handla på sig matkonserver, för att i nästa andetag säga att det är viktigt att man är förberedd inför en kris genom att ha tex mat och vevradio hemma.....

Då blir ju folk bara ännu mer fundersamma när de säger så, eller hur?

Hörde nyss att i Stockholm ska de sluta smittspåra där nu, och istället koncentrera sig på de mest sjuka.

Har ni gjort några förändringar i ert liv pgr av Coronaviruset?

Har ni sett några som börjat använda munskydd utanför vården nu i Sverige? tex i tunnelbanan i Stockholm?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Sur) skrev 2020-03-10 21:34:49 följande:

Har ni uppmärksammat att man på Apotea bara kan inhandla 3 paracetamol paket?

Det som stör mig mest är att jag har svårt att på nätet finna oralt paracetamol till barn. Det första jag gör imorgon är att besöka apoteket för att inhandla det och suppar( dom det dock inte verkar vara brist på).

Undrar hur det är med vuxen suppar... kanske är det man ska satsa på att handla på sig

Alvedon 500mg suppar för vuxna är tyvärr slut på Apotea, har varit det i flera dagar nu. Kolla på ditt lokala Apotek om det finns där.
  • Anonym (Orolig)
    Anonymm20 skrev 2020-03-10 23:25:28 följande:

Alvedom hjälper ändå inte mot Corona, varken tabletter, supp eller brus.

Alvedon är febernedsättande och lindrar huvudvärk, flera av de redan drabbade av Corona har vittnat om hög feber och mycket huvudvärk. Så på detta sätt kan Alvedon hjälpa till att lindra symptomen, om man får Corona och ligger hemma med mycket huvudvärk till exempel.
  • Anonym (Orolig)
    För de som vill hålla koll på smittläget i världen, här står också
    antalet smittade i Sverige, uppdateras flera gånger dagligen.

www.worldometers.info/coronavirus/

Med anledning av Coronaviruset har Försäkringskassan fått frågor om reglerna för smittbärarpenning, reseersättning, sjukpenning och ersättning för vab.

Smittbärarpenning
    www.forsakringskassan.se/privatpers/coronaviruset-det-har-galler

Här samlar Folkhälsomyndigheten frågor och svar om sjukdomen covid-19:

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

Myndigheterna om det nya coronaviruset
    Risken för smittspridning av coronaviruset i Sverige bedöms som mycket hög. Folkhälsomyndigheten uppmanar människor med symtom att begränsa sociala kontakter för att inte smitta andra. Här hittar du information från ansvariga myndigheter om viruset, smittspridning och hanteringen av utbrottet.
    www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset

OVANLIGA INFEKTIONER
    Covid-19 ? coronavirus
    Covid-19 är en infektionssjukdom som orsakas av ett virus.
    Sjukdomen påminner om influensa, med feber och hosta.

www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/infektioner/ovanliga-infektioner/covid-19-coronavirus/

Så tvättar du händerna

Många sjukdomar kan spridas genom kontakt med händer. Genom att tvätta händerna kan du undvika att själv bli sjuk och att smitta andra om du redan är sjuk. Tvätta händerna med tvål i cirka 30 sekunder för att de ska bli ordentligt rena. Tänk på det här när du tvättar händerna:

www.1177.se/Stockholm/liv--halsa/sunda-vanor/sa-har-tvattar-du-handerna/
Svar på tråden Corona , är du rädd?