Inlägg från: Anonym (tar ansvar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tar ansvar)

Corona , är du rädd?

Anonym (Nojja) skrev 2020-03-15 10:30:58 följande:
    Du anser det alltså rationellt att minska risken för 1 äldre person att få Corona och därmed riskerar att bli svårt sjuk/dö istället för att garanterat rädda 1000 barn ifrån att dö av svält? Tror det är ungefär den kostnaden vi pratar om nu. Aldrig tidigare har vi använt så mycket pengar för att rädda så få. Varje dag dör ca 10 000 barn enbart av svält, men det är klart att det är viktigare att din sjuke morfar får leva något är till.
    Hur skulle du agera om du kunde rädda livet på din bästa vän eller din mamma eller pappa men det kostade alla dina besparingar. Men dessa besparningar kunde du skänka till en välgörenhetsorganisation som enligt deras statistik kan rädda livet på 100 barn i ett annat land. Vilket skulle du välja att göra?

Använder du alla dina besparingar till barn i nöd i stället för att ha dem själv eller ge till dina barn? På tal om egoistiskt tänkande, som jag skrev ovan anser är ganska normalt. 
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Sur) skrev 2020-03-18 20:44:17 följande:

TAgit till mig av mycket uppdateringar idag från diverse håll. Denna vecka verkat ganska ?lugn? i media. Däremot lite lite mer ?uppdateringar? från skola förskola o andra instanser som hör till vardagen. Känns som det drar ihop sig nu.

Drar ihop sig till vad menar du?
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Sur) skrev 2020-03-19 08:02:32 följande:
    Ja till att vi är där vissa andra europeiska länder är. Det har låtit ? ta hand om hygienen, hamstra inte, håll er hemma om minsta sjuka?.

Snart blir det fullblås med fält tälten, nedstängd grundskola, uppsamling av förskolor, vårdcentraler som stänger igen eller kraftigt drar ner på verksamhet.

Var hos läkaren i veckan han skriver sina sista remisser sen är det stop i väntan på utvecklingen.

Kris o beredskaps bilarna har kört kring i stan o haft inventeringar av material o lokaler för upprättande av tillfälliga vårdinrättningar.
    Nej det känns inte bra det här. Dessutom är det lite här och där folk och arrangörer av olika tillställningar som ligger på nivån "är du sjuk stanna hemma, annars är du välkommen", trots att det är fler än  50. Det har jag märkt i både Göteborg och i mindre städer. Om inte alla tar detta på största allvar under några veckor/månader så kommer nog väldigt många bli smittade här.

Sen tänker jag på alla företag och branscher som är beroende av fysiska kunder. Ju mer utdraget det här blir desto värre går det väl för dem och många lär väl hamna i konkurs med hög arbetslöshet som följd.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Sur) skrev 2020-03-19 12:30:45 följande:

Samtidigt blir jag arg när jag läser om folk som uttalar sig knasigt på bloggar o som uppenbarligen inte är intresserade av att förhålla sig realistisk logiskt o vaksamt till situationen. Dom verkar inte förstått den verkliga oron som pågår för alla som har någon slags insikt.

Nej det är det som är skrämmande alla de som inte vill inse allvaret i detta, och inte kan inse att just nu är det "ganska lugnt" men ser man på utvecklingen så kommer det bli mycket värre. De borde läsa på om vad alla experter och intellektuella mediaprofiler skriver om detta och att alla tar det seriöst.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-19 13:50:07 följande:

I Storbrittanien har forskarna räknat ut att vi måste hålla hela världen i karantän nu i 12-18 månader, tills vi har ett fungerande vaccin. Gör vi inte det, så kommer miljontals med människor att dö. De hade räknat ut att håller vi karantänen så kommer ändå 20.000 människor att dö enbart i Storbrittanien. Men släpper vi på karantänen(nedstängningen) så kommer 250.000 att dö enbart i Storbrittanien.

Har du länk till artikeln?
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-19 14:57:34 följande:
    Googla på "Varningen: Risk för isolering i över ett år" så hittar du den. Flera har skrivit om detta. Ursprungliga källan är en rapport från Imperial College.
    Ja det är ju så det är, typ isolering fram tills ett vaccin kommit. Men hur blir det med alla som inte får sin inkomst pga att folk inte använder deras tjänster? Flyg, bussar, bio, teatrar, kafeer, restuaranger och andra uteställen etc... Det känns som det kommer bli en stor kris detta?!
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Nej.) skrev 2020-03-20 10:45:26 följande:

Nej, jag är inte rädd. Jag reser runt i hela Sverige i jobbet och åker kollektivt, flyger etc. Är ganska övertygad om att jag kommer bli smittad men är inte rädd för att dö eller blir allvarligt sjuk.

Har du inte förstått allvaret i detta ännu?
  • Anonym (tar ansvar)
    Liberté skrev 2020-03-20 14:03:14 följande:

Inte det minsta rädd eller orolig, blir jag sjuk så blir jag det.

Senaste 2 år åren har jag varit i två krigszoner där malaria varit ett ständigt hot och Corona har ingenting att komma med mot den sjukdomen..

Bryr mig ytterst lite.

Så du bryr dig inte att miljoner kanske kommer dö av detta och att miljoner kommer bli arbetslösa och tvingas sätta sina företag i konkurs, en sjukvård som totalt kollapsar. Folk måste verkligen samarbeta för att inte sprida det ännu mer. Det handlar inte bara om dig som individ, att du kanske inte kommer bli så sjuk av det.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Nej.) skrev 2020-03-20 14:57:07 följande:
    Det blir konsekvenser för andra oavsett hur vi gör.
    Det enda vi kan göra nu för att förhindra det är att sluta sprida viruset och smitta ner folk. 
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Nej.) skrev 2020-03-20 14:56:23 följande:
    Japp. Räknas som samhällsviktigt. Blir stora konsekvenser om vi lägger ner.
    Men du kan väl ändå ha ett ansvarsfullt tänk genom att försöka bry dig om att inte bli smittad och riskera sprida smittan vidare?
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Nej.) skrev 2020-03-20 17:14:39 följande:
    Självklart. Har jag påstått att jag inte bryr mig om andra? Jag har alltid tvättat händerna och använt handsprit. Får jag symptom stannar jag inne. Men så länge jag är symptomfri jobbar jag.
    Du skrev inget om det. Däremot skrev du "Är ganska övertygad om att jag kommer bli smittad men är inte rädd för att dö eller blir allvarligt sjuk." Så det kan man lätt tolka som att du inte är så försiktig om du är ÖVERTYGAD om att du kommer bli smittad och att du inte är rädd själv för att bli sjuk och dö. Du nämnde inget om att du är rädd för att andra ska bli sjuka eller att du är rädd för att smitta andra. Man tolkar det lätt som att du inte bryr dig när du bara nämner att du själv inte är rädd för din egen skull.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Nej.) skrev 2020-03-20 17:14:39 följande:
    Självklart. Har jag påstått att jag inte bryr mig om andra? Jag har alltid tvättat händerna och använt handsprit. Får jag symptom stannar jag inne. Men så länge jag är symptomfri jobbar jag.
    Men det är bra att du bryr dig!
  • Anonym (tar ansvar)
    Liberté skrev 2020-03-20 14:03:14 följande:

Inte det minsta rädd eller orolig, blir jag sjuk så blir jag det.

Senaste 2 år åren har jag varit i två krigszoner där malaria varit ett ständigt hot och Corona har ingenting att komma med mot den sjukdomen..

Bryr mig ytterst lite.

När viruset når de fattigaste länderna som inte alls är lika utrustade som t ex Italien är med sin sjukvård, då kanske du börjar bry dig?
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Nej.) skrev 2020-03-20 18:12:59 följande:
    Ingen har brytt sig om de fattiga länderna och svälten där innan, varför bryr dom sig nu?
    Det är väl många som bryr sig om det. Men rent allmänt brukar det ju fungera så att man bryr sig om de som bor närmast en själv. Men jag syftade på dig för du pratade om att du varit i krig och i malariadrababde områden, så DU kanske skulle börja bry dig mer om det här viruset då, och inse att alla länder nog kommer bli drabbade, och speciellt de länder som redan har det tufft.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Omtanke) skrev 2020-03-22 05:51:20 följande:

53personer vårdas på intensiven i sverige. 9 av dessa är mellan 29 och 40 år. 20 stycken är mellan 50 och 63.

I italien har över 700 dött på ett dygn. Många av dem unga.

Vi följer i italiens fotspår.

Detta är allvarligare än vad svenskar vill tro. Myndigheterna vet detta men gör ditt bästa för att vi ej ska drabbas av kollektiv panik och börja plundra och härja.

Vi måste ta det på största allvar för att skydda de som är i riskgrupper. Men sprid inte skrämselinlägg! Jag har hittat den artikeln (https://www.mabra.com/unga-intensivvard-corona/och där står också följande angånde unga på intensiven. 

"
    Trots det stora antalet svårt sjuka personer under 65  menar statsepidemiolog Anders Tegnell att det inte går att dra några slutsatser från detta.

? På sikt kommer det definitivt inte vara hälften av intensivvårdspatienterna som är under 65 säger han, enligt SVT.

Han menar att det stora antalet unga smittade kan komma från de svenskar som blev sjuka efter resor till Italien, som sedan fört viruset vidare i sina umgängeskretsar.

Anestesiläkare Johnny Hillgren, ordförande för intensivvårdsregistret, menar också att det är för tidigt för att dra några slutsatser.

? Vi ser att både medelåldern och medianåldern är 62 år. Så vi har lite yngre patienter än det man sett till exempel i Italien, säger han."

• Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Omtanke) skrev 2020-03-22 12:12:37 följande:
    Anders tidigare siande har inte direkt fallit väl ut.
    Nej men det här kan du väl ändå räkna ut med egen tankekraft eller? 
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (inte rädd att flyga) skrev 2020-03-22 13:22:06 följande:
    Nu vet dom varför vår åldersfördelning avviker i Sverige.

Det är unga som varit och åkt skidor i Italien och Österrike och smittat oproportionerligt många i sin egen åldersgrupp, det ändrar inte helhetsbilden av hur viruset slår.
    Det var ju det jag skrev ovan!
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-27 22:29:30 följande:
    Vadå många förespråkar ren diktatur? Vad får du det ifrån? Bara för att folk vill att regeringen ska slå hårdare mott smittspridning så betyder de tine att de vill ha diktatur! 
    Precis! Har hört andra säga samma sak, att vi kommer riskera bli en diktatur om vi inför hårdare regler. Det krävs nog lite mer för att en diktatur ska träda i kraft.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Nej.) skrev 2020-03-30 16:33:29 följande:
    Håller helt med, det är jag också mest orolig för. Och hatet. Jag reser i jobbet och har fått en hel del skit för det.
    Hade man tagit det här på allvar från första början så hade vi kanske klarat oss ganska bra. En nedsstängning av hela samhället redan vid de första fallen. Men nej, vi har experter som påstod att peaken var nådd vid 137 konstaterade fall ungefär. Och vi har fortfarande dessa experter som säger att vi ska ha öppet gym, cafeer, skidanläggningar och ha öppna gränser så folk kan sprida viruset vidare. 
Svar på tråden Corona , är du rädd?