Inlägg från: Anonym (tar ansvar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tar ansvar)

Corona , är du rädd?

Anonym (Orolig) skrev 2020-03-12 17:27:53 följande:
    Ja, alla med lungsjukdomar är riskgrupp som tex kol, astma, etc även de med diabetes, hjärt och kärlssjukdom etc är riskgrupp. Samt äldre. Ju äldre desto större risk att dö.

Men nu i italien har man även sett att yngre utan underliggande sjukdom blir rejält dåliga och behöver respirator.

Skillnaden med denna sjukdom gentemot säsongsinfluensa är att Corona smittar MYCKET lättare och är 20 gånger dödligare. Samt att man löper stor risk att få lunginflammation och behöver ligga på intensivvårdsavdelning i flera veckor. Den 20-åriga kinesiska studenten från Wuhan som pluggar i Jönköping (som blev det första svenska fallet), fick vårdas på sjukhus i en hel månad och en dag.

Så tänk på det, detta är INTE säsongsinfluensan utan något mycket värre.

Så håll er hemma, tvätta händerna ofta och håll er friska.
    Tror vi ska vara lite försiktiga med data än så länge. 20 gånger dödligare, det är inte alls säkert, troligtvis är det mindre eftersom det finns många som inte testat sig men varit smittade ändå. Vi vet ju ännu inte.

Var har du läst att yngre blir rejält dåliga i Italien? Jag har också hört nånstans att ingen under 30 dött i Kina.

Smittar MYCKET lättare? Kan du hänvisa till nån sida som säger detta? 
  • Anonym (tar ansvar)
    Det där är i norditalien, och ja där är det illa. Men där är medelåldern mycket högre än i hela Sverige (och äldre är ju riskgruppen) så det han skriver att 1 på 6 blir kritiskt sjuka stämmer ju inte just nu i Sverige. I Sverige är det enligt wikipedia utifrån testade fall endast 0.4 % som är kritiskt sjuka, men det kan så klart ändras. De flesta som blivit smittade hittills i Sverige antar jag dock är personer under 50 eftersom det är de som varit ute och rest mest. Så jag tycker nog man får än så länge ta datan som finns lite försiktigt och inte bli för uppskärrad.
  • Anonym (tar ansvar)
    FDFMGA skrev 2020-03-12 14:48:42 följande:

Däremot blir jag alltmer irriterad på Anders Tegnell och hans förmåga att ständigt vara fel ute med sina gissningar.

Jag är också irriterad och förvånad över att han kan ha haft så fel. Som expert borde man väl kunna dra slutsatsen att vi kommer få en epidemi bara genom att se hur snabbt det spridits i andra länder och det att folk reser så mycket. Har för mig det var en annan svensk som nån vecka tidigare sa att vi redan har en pandemi. 
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-12 22:36:10 följande:
    De intervjudade italiensk sjukhuspersonal på nyheterna tv4 som sat att nu har fler yngre blivit väldigt dåliga...
    Jaha, har det skett en förändring på viruset då? För utifrån över 100000 smittade så har de ju sett att det är främst äldre som blir riktigt dåliga. 
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-12 22:56:51 följande:
    Främst ja....det betyder inte att det är 0 st friska unga som blir allvarligt sjuka av det.
    Så detta var en ung person utan några bakomliggande sjukdomar alls? Var står det om det?
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Kan?) skrev 2020-03-12 22:38:04 följande:

Vi har inte ens saker som räcker... har ingen chans att själva skydda oss.

Att använda mask har jag läst kan skydda en del mot droppsmittan i alla fall.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-12 23:55:33 följande:
    På nyheterna ikväll kl 21
    Minut 37
    https://www.svtplay.se/video/24741398/aktuellt/aktuellt-12-mars-21-00?start=auto
    Om man läser här så säger dem att det inte är någon större risk än vad de trott sen förut. Det händer men är väldigt ovanligt.

https://www.latimes.com/california/story/2020-03-11/covid-19-risk-healthy-young-person

Det händer att någon yngre med bra hälsa dör i vanlig influensa också, men är extremt ovanligt.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-13 01:11:27 följande:
    Ja jag tror det är ovanligt, men självklart är det så att ju fler som smittas desto fler yngre friska kommer också att bli sjuka
    Jo det klart. Men det är lätt att små meningar och uttalanden här och där som "unga dör också av corona" sprider ännu mer rädsla hos folk som inte riktigt skulle behövas. Det låter värre än det egentligen är, även om det är sant.
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-13 10:16:41 följande:

Ni som är noga med handtvätt.

Tvättar ni även era mobiltelefoner när ni kommer hem?

Ni vet väl att mobilerna är långtifrån sterila.

Ibland gör jag det, om jag varit ute bland folk och tagit i massa saker. Men oftast planerar jag så att jag inte tar i mobilen om ska ut och ta i saker som kan ha smitta. På så sätt behövber jag inte tänka på det. Om jag ska äta med händerna så tvättar jag dem noga oavsett. Men jag har å andra sidan bakteriefobi sen förut...
  • Anonym (tar ansvar)
    Anonym (Nojja) skrev 2020-03-14 21:20:43 följande:
    Fast det är ju precis det du är, en känslomässig robot som anser att din morfar är viktigare än 3 miljoner barn. Ett stort problem för samhället att snittpersonen är egoistisk och bara tänker på sig själv och sina närmsta.
    En ganska normal person tänker på sina närmsta i första hand skulle jag säga. Skulle i så fall tycka att den som tänkte på några helt okända framför sin familj vore en känslokall robot . Typ tänka att "det logiska är detta för vi räddar fler", och robotar tänker ju som man vet logiskt. Sen är ju såklart det väldigt bra att tänka på andra än sina närmsta. Både och behövs.
Svar på tråden Corona , är du rädd?