-
Haha oj! Är baseballträ nästa produkt som kommer gå åt?Anonym (Orolig) skrev 2020-03-04 20:28:42 följande:Ja, först var det munskydden som tog slut, nu är det slut på handspriten och på nyheterna har de visat butiker som har haft helt tomt på konserver. Tydligen har även saker som handvevade radioapparater och annat "krigs-krismaterial" också strålande åtgång.
-
Något jag undrar är hur lätt kan man bli smittad av viruset om det finns virus i luften eller om det är en person som har viruset? På TV4 sa de att man behövde ha nära kontakt under lite längre tid för att bli smittad. Stämmer det? T ex om jag sitter på ett tåg och det varit en person med viruset där innan mig som nyst eller hostat några gånger så viruset hamnat i luften och jag kommer in och fångar upp viruset, kommer det göra att jag blir smittad då, eller kräver det snarare en större mängd av viruset?
-
Jo men hur mycket krävs? Om man får i sig en enda droppe med viruset, blir man smittad då, eller kräver det en större mängd? Man har väl ett immunförsvar också som kan ta död på en del. Antar att en droppe inte gör att det är kört, för då skulle väl betydligt fler bli smittade. Om en med viruset nyser inne på Ica och dropparna stannar kvar ett tag så blir väl var och varannan som går där personen varit smittad, ifall det smittar med bara en droppe.Bejje skrev 2020-03-04 23:33:00 följande:Vad jag läst mig till så smittar det i första hand via droppar i luften, d.v.s om någon hostar eller nyser, men mer oroväckande är att studier visar att dessa droppar med virus kan stanna och överleva på ytor i flera dagar.
D.v.s om någon hostar på Ica maxi och det landar på korgen du bär eller kortläsaren du knappar in din kortkod på och du sedan kliar dig i ansiktet, typ ögonen, munnen, ja eller lägger in en snus om man är snusare, då kan det vara kört.
Men oavsett om man är snusare eller inte så verkar det otroligt vanligt att folk på något sätt antingen rör sin egen mun, ögon, näsa eller annat under dygnet som kan få igång smittan. -
Inte säkert, det handlar fortfarande om de som varit utomlands och varit i nära kontakt säger dem.Anonym (Orolig) skrev 2020-03-05 18:28:35 följande:
Många nya Covid-19 smittade upptäckta idag, nu har vi 94 smittade totalt i Sverige säger Expressen och Aftonbladet.
Nu verkar det inte öka i enstaka fall längre, utan antalet ökar snabbare. Stockholm och Göteborg har flest fall i Sverige.
https://kuriren.nu/nyheter/28-nya-virusfall-i-stockholm-ntm13407496.aspx
Varför är det så många som ska ner till Italien just nu undrar jag!?!? Kanske kan vänta med den där Italienresan... -
Än så länge... Det är ju nu man har chans att stoppa spridningen kanske! Ta det inte så himla lättsamt.Anonym (Nojja) skrev 2020-03-05 19:02:18 följande:0,001% av svenskarna har alltså konstaterats smittade. Ve och fasa...stäng landet...
-
Man kunde förhindra att spridningen av SARS 2002 blev så stor. Alla fall i Sverige har varit i samband med folk som varit i Iran, Italien eller Kina och kommit hem, så självklart kan man minska spidningen om man vill. Med vanlig influensa gör man inte det eftersom det finns vaccin som skyddar.hawthorne skrev 2020-03-06 08:30:28 följande:Tror du att man kan stoppa spridningen av en vanlig säsongsinfluensa också?
En hel del minns vinterkräksjukan då den gjorde entré på 1980-90-talet nån gång.
Spridningen var enorm tack vare att den, liksom Corona, var en förstagångsinfektion. Det betyder att vi saknar skydd mot den eftersom vi aldrig haft den innan.
Den dödade också, liksom alla influensor och banala infektioner dör folk av den i komplikationer.
Såhär 30 år senare är vinterkräksjukan inte ett stort problem och den är mycket mildare än den var första gången. Exakt samma är det med Corona.
Men jag tror att fakta inte biter i en sån här tråd. Det finns alltför många faktaresistenta med en egen dold agenda. De vill sprida panik bland människor för att det är så himla roligt...
Fakta är att det här kan bli liknande Spanska sjukan för 100 år sedan, och antalet döda kan bli många miljoner. Man ska ju inte skapa panik hos folk men alla borde göra vad de kan för att minska spridningen. -
Om vi får en stor spridning av viruset så kommer antagligen miljoner dö av det. Det är du inte rädd för?uhsumkat skrev 2020-03-05 19:04:05 följande:
Nej jag är inte rädd för Corona.
Jag är mer rädd för alla de som gör allt för att skapa panik och hysteri kring bland annat Corona.
-
Kom att tänka på att troligtvis kommer Coronaviruset öka antalet germofober med tanke på att det inte finns vaccin på 1 år och det redan informeras om hur man kan undvika få virus på händerna.Anonym (Orolig) skrev 2020-03-06 15:35:17 följande:
Coronaviruset har fått människor att undvika ta i hand, men istället har en ny variant av hälsning uppkommit:The Wuhan shake
Coronavirus-inspired 'Wuhan Shake' replaces handshakes in social media footage
www.fox29.com/news/coronavirus-inspired-wuhan-shake-replaces-handshakes-in-social-media-footage
Den här kanske ni redan sett?
Coronavirus medical staff dance with quarantined patients in Wuhan -
Hälsningen var inte alls dum! Varför inte? Man har ju redan skydd på fötterna, och att hälsa på någon har för mig alltid inneburit att jag fått tvätta händerna efteråt ifall jag ska äta nåt med dem sen.Anonym (Orolig) skrev 2020-03-06 15:35:17 följande:
Coronaviruset har fått människor att undvika ta i hand, men istället har en ny variant av hälsning uppkommit:The Wuhan shake
Coronavirus-inspired 'Wuhan Shake' replaces handshakes in social media footage
www.fox29.com/news/coronavirus-inspired-wuhan-shake-replaces-handshakes-in-social-media-footage
Den här kanske ni redan sett?
Coronavirus medical staff dance with quarantined patients in Wuhan -
Ok efter lite googlande så verkar de hittills säga att det nog inte kommer bli lika illa som Spanska sjukan. Då var det ingen som tog det på allvar och det var en av anledningarna som jag förstått det att den spreds så mycket. Nu har vi ju mer kunskap och förberedelser och folk som blivit informerade om hur man kan minska riskerna för spridning. Men detta är ju värre än vanlig säsongsinfluensa så man ska inte undervärdera virusets farlighet.hawthorne skrev 2020-03-06 16:19:38 följande:Så du menar att det här kan bli nya spanska sjukan?
Och det säger du för att?
Så du menar att världens alla experter har fel?