Inlägg från: Anonym (op) |Visa alla inlägg
  • Anonym (op)

Corona , är du rädd?

Anonym (xxx) skrev 2020-03-13 16:00:00 följande:
    Du tycker ja, men nu är det ju inte dina barn vi pratar om...
    Jag tycker de flesta barn med normalfungerande föräldrar kan. Om dina barn inte kan det så kanske du borde träna dem mer i att vara självständiga.
  • Anonym (op)

Undervisning på distans hade kunnat fungera också. 

• Anonym (op)
    Anonym (xxx) skrev 2020-03-13 17:01:18 följande:
    Som sagt, det är inte upp till dig vad andra föräldrar tycker att deras barn klarar av eller inte.

Med alla diagnoser som finns, samt de barn som inte har fungerande hem, så skulle det bli närmast en katastrof för dom att vara hemma.

Denna tråd visar verkligen egoismen ute i samhället.

De som är sjuka håller sig hemma, så kan friska gå till jobbet och skolan.
    De tillhör en minoritet, Varför ska majoriteten smittas för att det blir orättvist annars? Man får hitta lösningar för de barnen. Det är egentligen främst faktiskt ett kommunalt ansvar, barn som har det så pass svårt att de inte kan vara hemma i ett par veckor, skulle kanske få en helt annan omsorg av samhället?

Jag är inte ett dugg egoistisk, det är ju tvärtom ur ett större perspektiv som detta är så korkat.

Du smittar innan du känner sjukdomssymptom. Barn visar ofta inte symptom alls, men de smittar ändå.
  • Anonym (op)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-15 11:51:16 följande:
    But in the case of the new coronavirus, according to Zhan, doctors don't think the antibodies patients develop are strong or long-lasting enough to keep them from contracting the disease again.

"Once you have the infection, it could remain dormant and with minimal symptoms, and then you can get an exacerbation if it finds its way into the lungs," Philip Tierno, a professor at the NYU School of Medicine, told Reuters.

www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/wuhan-coronavirus-risk-of-reinfection-2020-2%3famp

Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-15 10:35:42 följande:

Jag börjar bli rädd nu.

Forskare skriver att de som haft Corona i mild form blir inte friska, utan viruset ligger och sover tills man får svagare lungor, då kan den frodas på nytt och då kan lungorna kollapsa.

Som jag förstått det skapar inte sars-virus en lång immunitet, i alla fall inte det förra. Det är därför som så många asitatiska länder reagerar så starkt och tar till så stora åtgärder, de har varit med om sars förut.
  • Anonym (op)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-15 11:51:16 följande:
    But in the case of the new coronavirus, according to Zhan, doctors don't think the antibodies patients develop are strong or long-lasting enough to keep them from contracting the disease again.

"Once you have the infection, it could remain dormant and with minimal symptoms, and then you can get an exacerbation if it finds its way into the lungs," Philip Tierno, a professor at the NYU School of Medicine, told Reuters.

www.google.com/amp/s/www.businessinsider.com/wuhan-coronavirus-risk-of-reinfection-2020-2%3famp

Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-15 10:35:42 följande:

Jag börjar bli rädd nu.

Forskare skriver att de som haft Corona i mild form blir inte friska, utan viruset ligger och sover tills man får svagare lungor, då kan den frodas på nytt och då kan lungorna kollapsa.

Som jag förstått det skapar inte sars-virus en lång immunitet, i alla fall inte det förra. Det är därför som så många asitatiska länder reagerar så starkt och tar till så stora åtgärder, de har varit med om sars förut.
  • Anonym (op)
    Anonym (jösses) skrev 2020-03-15 13:29:42 följande:
    Ja och den här sjuksköterskan som dog kan ju ha haft sars tidigare, vem vet. 
    Vissa får en överreaktion i immunsystemet, lite som en allergisk chock. Kan lika gärna ha varit det som hände. 
  • Anonym (op)
    jeanette02 skrev 2020-03-20 05:39:21 följande:
    Jag tänker ändå att Anders Tegnell och Co gör så gott de kan. Det ändras fort läget, och vi vet först efter allt detta vad som hade varit bäst i alla lägen. Sedan har olika länder lite olika system. Vårdapparaten ser olika ut osv. Det finns dessutom alltid en massa "viktigpettrar" som försöker göra sig ett namn i sådana här tider. Tycker vi alla får ta sitt ansvar, läsa information från seriösa aktörer, skippa kvällspressen, sluta mailbomba skolor all info finns ju på kommunens hemsidor så fort något ändras och genom andra skolinformationssystem, inte störa vården i onödan osv.

Det finns ju så många googleläkare därute, men ändå verkar många inte ens veta hur man tvättar händerna. Märkligt.
    De läkarna jag citerade är dock inte google-läkare. Tegnell har gjort vad han kan för att det inte ska drabba ekonomin för hårt, men den kommer ändå drabbas när enormt många kommer bli sjuka samtidigt. 
  • Anonym (op)
    Anonym (Laughing emoji) skrev 2020-03-22 14:30:55 följande:
    För unga blev det väl sällan mer än en vanlig förkylning eller influensa? Varför så många i behov av sjukvård?
    Det stämmer inte.

Siffrorna vi har i Sverige stämmer väl överrens med flera andra länder.

Men dödligheten är större i äldre grupper. I italien rapporteras dock nu om att fler allvarligt sjuka yngre personer har kommit in senaste veckan. 

Många är i behov av sjukvård eftersom många innevånare smittas samtidigt, så blir det ju också en större andel väldigt sjuka.
  • Anonym (op)
    Anonym (Laughing emoji) skrev 2020-03-30 20:06:03 följande:
    Ok, ledsen kom nu på vad du menade, men tyvärr tror jag inte förbudet kommer hindra de att fortsätta med den illegala handeln.
    Tycker att det borde ha varit helt nedstängt tills att saker lugnar sig åtminstone. Samt att det åtminstone bör finnas inspektioner för vad som säljs på marknaderna.
    Virus uppstår dock inte bara på marknader i Kina. Folk och djur lever så tätt. Det är en optimal miljö. Även om de slutar med just matmarknader (vilket de aldrig kommer att göra) så har virus uppstått i Asien på helt oskyldiga sätt. Folktätheten och artrikedomen och deras nära kontakt är problemet.

Större problem är Kinas politik i förhållande till sjukdomar...
  • Anonym (op)
    Anonym (inte rädd att flyga) skrev 2020-04-02 10:09:46 följande:
    O så mycket "roliga" nyheter, detta virus är verkligen en bundle of joy! Obestämd

I USA har man tentativt konstaterat att viruset även kan ge hjärnskador hos en liten andel patienter. Först försökte man förklara det med läckande ventilatorer och för låg syrgas men i artikeln står det att patienter visade tecken på hjärnförvirring och skador (de tappar ord mm) redan när de kom in akut. 
    /NYT

I London har ett sjukhus nästan fått slut på syrgas, vilket aldrig ska hända. För man kan ju inte koppla upp hur många ventilatorer/CPAP som helst till ett mediassystem, det går liksom inte att få jämnt flöde i hela systemet då, och om detr glappar så får man resultat som ovan- hjärnskaodr hos patienter som inte kan andas själva. Och sen får klart inte lagringstanken tappa tryck heller.
    /Guardian

OH SHIT OH SHIT OH SHIT ! hade jag sagt om det var mitt sjukhus. Nu måste de räkna ut hur många utrustningar som max får kopplas på varje sjukhus och sen får resten av patienterna dö, om amn inte kan få upp fältsängar med oberoende syrgastuber.

I kommentarsfälten ses upprörda kineser som tycker västvärlden är idioter. I USA har de sålt 2 miljoner nya vapen senaste dagarna och tycker allt är Kinas fel. för varje dödsfall i USA kommer deras agitation mot Kina att öka och det finns naturligtvis ett stort politiskt incitament för Trump att skylla det egna fiaskot på Kina. 

Upptrappning av konfliktnivån i världen, nån?

Illa, jag mår illa..Kräks
    Ja, det kan i enstaka fall orsaka infektion i hjärnstammen som jag läst, ska försöka hitta det. Därför vissa faller ihop på gatan i andra länder, plötsligt slutar andas osv.
  • Anonym (op)

Det har en neurologisk påverkan i vissa fall, inte bara respiratorisk.

• Anonym (op)
    Padirac skrev 2020-04-02 15:08:37 följande:
    Ja, precis.

Om vi inte gjorde dessa inskränkningar utan fortsatte som vanligt så skulle majoriteten av covid-19sjuka och vanligt sjuka kanske inte få någon vård alls, med helt andra följder än också en långsträckt och djup lågkonjunktur.
    Blir nog tyvärr så när topparna är som värst i respektive städer att man missar även människor som behöver vård av andra skäl. 
Svar på tråden Corona , är du rädd?