-
Min kompis blev ju smittad utan att ha umgåtts med någon uppenbart sjuk, utan utlandsresa och utan att ha umgåtts med någon som varit utomlands. trligtvis på jobbet eller t-banan. eftersom han inte gjort nåt annat. Så gissar det smittar som förkylning ungefär.Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-12 14:01:30 följande:Jag har inte fått klarhet i hur lätt det är att bli smittad av det? T ex räcker det med att någon pratar med en som är smittad? I så fall lär väl hela jordens befolkning bli smittade till slut. Eller måste man nysa och hosta för att få ut viruset i större mängder?
-
Nej, det vet han förstås inte. Men jag skrev "utan att ha umgåtts med någon uppenbart sjuk."Anonym (xxx) skrev 2020-03-12 16:32:07 följande:Hur vet han att de på tunnelbanan inte varit utomlands?
-
Astma är ju tydligen en riskgrupp. Hur många har inte det i Sverige.FDFMGA skrev 2020-03-12 14:48:42 följande:
Nej, finns ju inget egentligt skäl att vara rädd om man inte tillhör riskgrupperna eller har någon anhörig som gör det.
Däremot blir jag alltmer irriterad på Anders Tegnell och hans förmåga att ständigt vara fel ute med sina gissningar.
-
På vilket sätt menar du att vårdpersonalen inte kommer att stanna hemma nu? Kan de inte bli smittade av sina barn hemma?Anonym (xxx) skrev 2020-03-13 10:16:06 följande:Och ändå tycker vissa att det inte gör något om personalen på sjukhusen minskar...
Skrämmande att folk inte förstår vad det innebär om man skulle stänga alla skolor och förskolor. -
Mina ungdomar är helt inne på det. Nu tillhör vi alla riskgrupper, men unga människor är i allmänhet inte dumma i huvudet.Anonym (xxx) skrev 2020-03-13 10:44:11 följande:Så du tror att de skulle isolera sig hemma frivilligt?
-
Ja, min erfarenhet är att det normalt sett kan vara svårt att få ut mina ungdomar (annat än till gym och någon enstaka grej med vänner en gång i veckan) då de hellre umgås via discord och spelar. Gäller för övrigt även vänner som bor tvärs över gatan. Något som jag kan tycka är lite negativt annars, men inte just nu.Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-13 10:54:24 följande:De flesta friska svenska ungdomar föredrar att spela datorspel hemma även på sommaren vid fint väder. Tror inte de vill så gärna gå ut nu när det är så tråkigt väder. I alla fall inte högstadieelever eller gymnasieelever. Dessutom är de flesta gym och sportevenemang stängda ändå.
De känner sig inte isolerade, de umgås med kompisar genom internet (datorspel, Snapchat osv), även när föräldrar FÖRSÖKER få dem ut. -
Det är ju möjligt i andra länder, de har hittat andra lösningar. 25% av deras vårdpersonal är nog inte hemma pga sina barn, andra kan i många fall passa barnen, barn klarar sig också själva i ganska stor mån över en viss ålder. Bara extremt curlade barn mellan 9-18 som inte kan vara ensamma hemma med ett telefonnummer att ringa om det händer något.Anonym (xxx) skrev 2020-03-13 13:24:21 följande:
1 miljon barn mellan 0-10 ska alltså vara hemma, tillsammans med lika många föräldrar.
Och det kommer inte att påverkar viktiga samhällsfunktioner.
Intressant.
Drygt 1 miljon människor jobbar inom välfärden i Sverige av de 5 miljoner som arbetar.
Och det kommer inte att påverka viktiga samhällsfunktioner om 25% av välfärdens personal stannar hemma.
Intressant.
-
På 80-talet var jag ensam hemma ganska många timmar varje dag från sex års ålder. Säger inte att alla sexåringar klarar det, men lite perspektiv.
-
Man kan ha barnomsorg för vissa grupper såsom Danmark.Anonym (xxx) skrev 2020-03-13 15:37:56 följande:Fast 1 miljon barn mellan 1-10, resten är inte inräknade här.
Jag pratar inte om barn mellan 11-18.
Vem är någon annan, jobbar inte de också inom vården då? Eller är det de äldre som ska passa småbarn, tycker du? Varje dag hur länge då?
Du verkar inte ta detta på allvar, tror att alla kan skaffa barnvakt hur lätt som helst.
Nej, i Italien går läkarna på knäna, de jobbar dubbla pass.
Ja, äldre släktingar kan passa friska barn, eller syskon, eller en annan partner. det är väl inte alltid så att båda föräldrarna arbetar inom vården, om de gör det kanske deras arbetsschema kan anpassas till varandra, sjukvårdspersonal jobbar ju ofta olika tider på dygnet och helger.
Jag tycker ju man klarar sig ganska länge själv betydligt tidigare än från 11 år också. -
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronavirusetAnonym (xxx) skrev 2020-03-13 15:59:15 följande:https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b52d8A/experten-darfor-kan-det-vara-farligt-att-stanga-skolor