Inlägg från: Anonym (jösses) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jösses)

Corona , är du rädd?

Anonym (Lite rädd) skrev 2020-03-12 12:30:33 följande:
    Funderar faktiskt på detsamma. Vi åkte på långdragna förkylningar hela familjen, med hosta i en månad. Smittade dessutom farföräldrar som blev rejält dåliga med svår hosta. Också de sjuka nästan en månad. Vet liksom du, flera som haft långdragna luftrörsinfektioner.

Samma här, mina barns kompisar, en familj var sjuka i hosta och snuva i säkert två månader. Riktigt dåliga var de hela tiden. Och en vän till mig vars son helt plötsligt i julas fick så kraftig lunginflammation att han blev nedsövd och fick respirator. Klarade sig bra till slut dock som tur är, men fick blodförgiftning under tiden och det var riktigt illa. Det var i julas, fullt frisk 19-åring....

Jag vet inte, allt känns väldigt skumt kring detta. 

Sen tänker jag på de länder som typ inte testar några, Turkiet t.ex har en smittad va står det? Kan ju knappast stämma... hur reagerar dem på alla dödsfall? Reagerar man inte på många sjuka inom sjukvård och dödsfall då eller? 

Mörkertalet måste oavsett vara enormt, men det som jag tycker är läskigt är att det verkar ta ett tag innna folk dör? eller har jag fel där? I Italien verkar det ändå har varit en smitt ett tag innan sjukhusen blev överfulla? Eller blir folk sjuka och inom ett par dagar hamnar de på sjukan? 

LIte obehagligt är det trots allt, eller mycket tycker jag.

Själv har jag hosta i tio dagar nu, ret/torrhosta. Vem vet.... hur ska man veta om det är vanlig förkylning eller den här skiten? 

• Anonym (jösses)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-12 17:27:53 följande:
    Ja, alla med lungsjukdomar är riskgrupp som tex kol, astma, etc även de med diabetes, hjärt och kärlssjukdom etc är riskgrupp. Samt äldre. Ju äldre desto större risk att dö.

Men nu i italien har man även sett att yngre utan underliggande sjukdom blir rejält dåliga och behöver respirator.

Skillnaden med denna sjukdom gentemot säsongsinfluensa är att Corona smittar MYCKET lättare och är 20 gånger dödligare. Samt att man löper stor risk att få lunginflammation och behöver ligga på intensivvårdsavdelning i flera veckor. Den 20-åriga kinesiska studenten från Wuhan som pluggar i Jönköping (som blev det första svenska fallet), fick vårdas på sjukhus i en hel månad och en dag.

Så tänk på det, detta är INTE säsongsinfluensan utan något mycket värre.

Så håll er hemma, tvätta händerna ofta och håll er friska.
    Har man precis haft influensan och är hostig så är man också extra utsatt. 
  • Anonym (jösses)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-12 22:26:08 följande:
    Jag är också irriterad och förvånad över att han kan ha haft så fel. Som expert borde man väl kunna dra slutsatsen att vi kommer få en epidemi bara genom att se hur snabbt det spridits i andra länder och det att folk reser så mycket. Har för mig det var en annan svensk som nån vecka tidigare sa att vi redan har en pandemi. 
    Jag också. Han säger ena dagen som om han VET och idag på nyheterna säger han vi kan aldrig veta och säga med säkerhet!
  • Anonym (jösses)
    Crash Man skrev 2020-03-12 22:31:48 följande:

Jag är inte lverdrivet rädd för att få det själv, dock är jag rädd att sjukvården ska haverera. Som de flesta säkert känner till så har Sverige minst vårdplatser i hela EU. Vi kommer inte klara av att hantera ett större utbrott.

Jag vakade över en anhörig i julas och såg vården med egna ögon. Då hade inte corona kommit och det var det värsta jag varit med om. Personalen helt frånvarande och noll koll, läkaren såg man aldrig och vi gjorde allt.... Hade jag kraft och ork skulle jag anmält sjukhuset men är nu i sorg och min anhörig var döende så skulle säkert ändå inte leda till något och ser man på stockholms sjukhusuppror så sker ändå inget när personalen anmäler...
  • Anonym (jösses)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-12 17:38:00 följande:
    Tror vi ska vara lite försiktiga med data än så länge. 20 gånger dödligare, det är inte alls säkert, troligtvis är det mindre eftersom det finns många som inte testat sig men varit smittade ändå. Vi vet ju ännu inte.

Var har du läst att yngre blir rejält dåliga i Italien? Jag har också hört nånstans att ingen under 30 dött i Kina.

Smittar MYCKET lättare? Kan du hänvisa till nån sida som säger detta? 
    De intervjudade italiensk sjukhuspersonal på nyheterna tv4 som sat att nu har fler yngre blivit väldigt dåliga...
  • Anonym (jösses)
    FDFMGA skrev 2020-03-12 22:41:36 följande:
    Visst, och att så relativt sett många svenskar smittats beror nog mest på nonchalansen inför återvändande italienturisters eventuella smittsamhet. Faktum är att Sverige redan har en högre andel av befolkningen som smittats än vad Kina har - men till skillnad från Sverige så har Kina helt eller delvis lyckats stoppa smittan.
    Ja exakt. Var det inte så att Wuhan sattes i karantän vid 400 smittade? 
  • Anonym (jösses)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-12 22:51:47 följande:
    Jaha, har det skett en förändring på viruset då? För utifrån över 100000 smittade så har de ju sett att det är främst äldre som blir riktigt dåliga. 
    Främst ja....det betyder inte att det är 0 st friska unga som blir allvarligt sjuka av det.
  • Anonym (jösses)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-12 22:51:47 följande:
    Jaha, har det skett en förändring på viruset då? För utifrån över 100000 smittade så har de ju sett att det är främst äldre som blir riktigt dåliga. 
    Främst ja....det betyder inte att det är 0 st friska unga som blir allvarligt sjuka av det.
  • Anonym (jösses)
    FDFMGA skrev 2020-03-12 22:56:57 följande:
    Hmm, det var väl då Anders Tegnell förklarade att Sverige inte skulle drabbas särskilt hårt och att det hursomhelst var så att coronaviruset skulle torka bort när sommarvärmen kommer.

Ett elakt virus det där som inte lyssnar på Anders Tegnell och är oförskämt nog att smitta i Australien som inte har det så kallt just nu.

Skämt åsido. Det stör mig när någon som ska vara expert uttalar sig om saker han inte kan veta. Viruset är "nytt" och vi vet inte om det kommer att begränsas av sommarvärme.
    Ja först säger de som om de är säkra och sen "det är nytt virus vi vet inte" 
    Goddag yxskaft, säg ingenting då! 
    Var proaktiva! 
  • Anonym (jösses)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-13 01:09:18 följande:
    Om man läser här så säger dem att det inte är någon större risk än vad de trott sen förut. Det händer men är väldigt ovanligt.

https://www.latimes.com/california/story/2020-03-11/covid-19-risk-healthy-young-person

Det händer att någon yngre med bra hälsa dör i vanlig influensa också, men är extremt ovanligt.
    Ja jag tror det är ovanligt, men självklart är det så att ju fler som smittas desto fler yngre friska kommer också att bli sjuka
  • Anonym (jösses)
    Anonym (tar ansvar) skrev 2020-03-13 01:09:18 följande:
    Om man läser här så säger dem att det inte är någon större risk än vad de trott sen förut. Det händer men är väldigt ovanligt.

https://www.latimes.com/california/story/2020-03-11/covid-19-risk-healthy-young-person

Det händer att någon yngre med bra hälsa dör i vanlig influensa också, men är extremt ovanligt.
    Ja jag tror det är ovanligt, men självklart är det så att ju fler som smittas desto fler yngre friska kommer också att bli sjuka
  • Anonym (jösses)
    Anonym (xxx) skrev 2020-03-13 17:01:18 följande:
    Som sagt, det är inte upp till dig vad andra föräldrar tycker att deras barn klarar av eller inte.

Med alla diagnoser som finns, samt de barn som inte har fungerande hem, så skulle det bli närmast en katastrof för dom att vara hemma.

Denna tråd visar verkligen egoismen ute i samhället.

De som är sjuka håller sig hemma, så kan friska gå till jobbet och skolan.
    Bara för att en del barn inte kan vara hemma och mår dåligt av det så ska inte alla andra behöva gå i skolan och riskera smittas. Då får skolan vara öppen för de elever som inte har någonstans att vara och som inte mår bra av att sitta ensam hemma. 
    Detta är folks hälsa vi pratar om, allting kan inte vara på bästa sätt för alla - hela tiden - då kommer vi ju gå under! 
    Vi måste ändå tänka på majoriteten här inte på minoriteten! 
  • Anonym (jösses)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-15 11:44:57 följande:
    This means that people who initially recovered are more likely to relapse rather than get reinfected with the virus.

www.google.com/amp/s/www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/coronavirus-immunity-reinfection-get-covid-19-twice-sick-spread-relapse-a9400691.html%3famp

On Wednesday, Japanese authorities reported the first confirmed case of reinfection. A tour guide in Osaka first tested positive for the coronavirus in late January, then was discharged from the hospital three weeks ago after showing signs of recovery. But she returned to the hospital after developing a sore throat and chest pain and tested positive for the coronavirus once again.

Zhan Qingyuan, director of pneumonia prevention and treatment at the China-Japan Friendship Hospital, warned last month that this could happen.

"For those patients who have been cured, there is a likelihood of a relapse," Zhan said in a briefing on January 31. "The antibody will be generated; however, in certain individuals, the antibody cannot last that long."

Reinfections among patients in China have been reported as well.

(Från Business Insider), Googla texten så hittar ni länkar till studier

Detta är ett fal av tusentals. Självklart kan en del av olika anledningar bli så skadade av det att de sen blir sjuka igen och dör. Men några sådana större studier har väl inte kommit ut, jag tror vi inte ska bli helt fanatiska här och tro att detta är så himla farligt för alla. Jag tror att mörkertalet dessutom är gigantiskt. Så många som är sjuka av detta utan att veta om det...

• Anonym (jösses)
    Anonym (Läskigt) skrev 2020-03-15 13:18:51 följande:

I England tror man att detta kommer bli ett virus som uppträder varje år och blir normalt

Varför stänger man gränser och har panik nu då de visar sig tillhöra normalt i samhället på sikt. Alla kommer att få det.

Detta tror jag också på egentligen, men blir ändå orolig av alla profetior här på sociala medier som hör och läser om hemska fall som återinsjuknanden osv. 

Men en kontakt som är epidemiolog menar att den vanliga influsenan ger värre symtom än corona för de flesta. Som en jämförelse. 
  • Anonym (jösses)
    Anonym (op) skrev 2020-03-15 13:17:36 följande:

Anonym (Undrar bara) skrev 2020-03-15 10:35:42 följande:

Jag börjar bli rädd nu.

Forskare skriver att de som haft Corona i mild form blir inte friska, utan viruset ligger och sover tills man får svagare lungor, då kan den frodas på nytt och då kan lungorna kollapsa.

Som jag förstått det skapar inte sars-virus en lång immunitet, i alla fall inte det förra. Det är därför som så många asitatiska länder reagerar så starkt och tar till så stora åtgärder, de har varit med om sars förut.
    Ja och den här sjuksköterskan som dog kan ju ha haft sars tidigare, vem vet. 
  • Anonym (jösses)
    uhsumkat skrev 2020-03-23 12:31:38 följande:
    Något som är skrämmande på riktigt är att riktigt många förespråkar ren diktatur, att de gör allt för att hitta fel hos regering och riksdag.
    Nu ska man minnas att alla beslut som fattas just nu är alla partier, från V till SD, överens om.

Men.
    Efter kriser blir det alltid maktskifte. Vi riskerar således att få en riksdag och regering som inte har demokratisk grundvärdering.
    Det är oroande alldeles på riktigt.
    Vadå många förespråkar ren diktatur? Vad får du det ifrån? Bara för att folk vill att regeringen ska slå hårdare mott smittspridning så betyder de tine att de vill ha diktatur! 
Svar på tråden Corona , är du rädd?