Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

Är MIN man otrogen?

Anonym (kapten) skrev 2020-04-15 02:30:22 följande:
    molly50 skrev 2020-04-14 12:44:15 följande:
    Men det är väl något han borde ha märkt redan från början och antingen pratat med TS om det eller gjort slut.

Ja absolut, OM han visste det från början. Men har det ändrats på vägen är det en annan sak. 
    INGEN vet hur ett förhållande kommer vara om 10 år, ALLA förhållanden förändras med tid och omständigheter. Det är därför man säger att ÄRLIG kommunikation är så viktigt. Så man kan prata med varandra om saker som gnager på en och förhoppningsvis lösa det. Och kan man inte lösa problem så kan man alltid gå isär.

Så gör människor med karaktär, sen har vi fega människor utan karaktär som inte klarar av att stå för vad de vill och är för fega för att ta en konflikt kring saker de är missnöjda med eller för fega för att bryta om om man inte kommer överens. Så de går hellre bakom ryggen för att tillfredsställa vad de nu är missnöjda med.

Samma personer är så pass fega att de inte ens klarar av att vara ärliga med sig själva om sin feghet utan snackar istället bort sin feghet för sig själva med alla möjliga dåliga ursäkter för att inte sabba sin självbild. Kontentan blir att de får en enormt falsk självbild där de tror något om sig själva som inte stämmer med verkligheten och hur de agerar.

Såna människor ska man helst inte ha ett förhållande med för de är inte mogna nog att hantera förändringar i ett förhållande.
  • Anonym (man)
    Anonym (Spegeln) skrev 2020-04-25 21:41:50 följande:

2 månader har gått sen jag konfrontera honom. Har det gått en dag utan att jag tänkt på hans svek? Nej, blir det bättre? Kommer man vidare? 2 månader är inte så lång tid, men det känns som dessa månader gått skitfort, men ändå långsamt. Och tänkt då dessa 3 ÅR, som jag inte har veta nått. 3 år som jag inte varit min mans förstahandsval, 3 år som han levt dubbelliv. Mår illa.

Kanske ska byta psykolog oxå, den jag har känns bara fel. Hen vill bara att jag ska skilja mig och slänga ut min man. Varje samtal...

Ok, så om psykologen inte säger det du vill höra så byter du ut hen tills du hittar någon som säger det du vill höra?
  • Anonym (man)
    pyssel skrev 2020-04-26 16:32:36 följande:
    Det låter som en psykolog som iaf inte har motiverande samtal i verktygslådan.
    Eller en psykolog som inte säger det folk vill höra utan vad personen behöver höra?

Motiverande samtal beror ju kanske på VAD man vill motivera folk till? Om en person vill göra något som är skadligt för henne shälv, ska man motivera personen att göra det?
  • Anonym (man)
    pyssel skrev 2020-04-26 21:55:38 följande:
    Läs inte in saker jag inte sagt. Du ser ju TS reaktion, vilket var min poäng, inte att hon skulle stanna. Ser du skillnaden? Ett enkelt exempel som gör det lättare att förstå: När man använder MI till klienter som lever med våld, där man försöker rädda liv genom att främja en separation, vill man ju INTE ha reaktionen "Psykologen vill hela tiden jag ska lämna, så nu byter jag psykolog". Man motiverar att klienten hittar kraft och vilja att lämna om någon lever dysfunktionellt. Man vill inte öka deras motstånd att lämna, om det nu är motivation att lämna man strävar efter, vilket tydligen TS psykolog gett uttryck för.
    Ok, fast det är i så fall en ganska känslig balansgång för det kan ju lika gärna vara så att minsta lilla lilla hint om att psykologen inte håller med om det man själv vill triggar ett byte?

Borde man inte själv fråga sig varför man öht går i terapi om man bara vill få medhåll?
  • Anonym (man)
    pyssel skrev 2020-04-26 22:29:21 följande:
    Ja det är en känslig balansgång.

Det är ju terapi (motstånd "ingår"), inte färdiga råd alla är redo att följa. Då hade det ju räckt att fråga någon på gatan som inte gillar otrohet (eller slag på käften, för det andra exemplet), om ett rakt svar var lösningen på allt =)
    Absolut, bra att TS går i terapi. Dock tycker jag inte man bara kan lägga all skuld på terapeutens brist på taktkänsla utan även en del på TS inställning till vad som sägs. Även om mycket hänger på terapeutens kompetens så ligger ju en hel del hos den som söker hjälp, terapi är ju ingen magi.

Hur många misslyckade terapier beror på terapeuten och hur många beror på den söker? Hur många ger inte upp för snabbt när det som sägs inte är vad man vill höra?
  • Anonym (man)
    Anonym (Jag har varit i din situation) skrev 2020-04-28 14:52:39 följande:
    Alla dessa dömande människor ... ser det för en gång skull ut spegelns perspektiv - hon vill rädda sitt äktenskap och behöver verkligen inte såna här onödiga kommentarer . Lätt för dig att skriva så bakom skärmen .... usch
    Och alla dessa människor som säger sig vara odömande men dömer människor som inte tycker som de gör ganska hårt ändå.... usch Drömmer

Jag tror de flesta här har förstått vad TS vill, men bara för att TS vill nåt så behöver man ju inte hålla med om det, jag menar om någon vill hoppa framför ett tåg, står du där och klappar och ropar heja heja, gör det bara gör det.... bara för att det är vad personen vill? Eller kan det vara så att om du tycker det personen vill göra är destruktivt så kommer du försöka avråda från det TROTTS att du vet att det inte är vad personen vill?
  • Anonym (man)
    Anonym (Jag har varit i din situation) skrev 2020-04-28 15:25:53 följande:
    Absolut men jag tror att du missförstått ?det onödiga i kommentaren ? - just nu så har denna diskussion en annan ?dimension? dvs hon har redan bestämt sig vad hon vill göra (därav onödigt att skriva nu att hon borde lämna honom och hålla den diskussionen levande). Hon har tagit ett steg framåt och vill vidare att rädda sitt äktenskap . :)
    Det spelar ingen roll om hon bara tycker eller har bestämt sig, vi behöver inte hålla med för det.

Varför har du så svårt för att folk kan tycka olika?
  • Anonym (man)
    Anonym (Jag har varit i din situation) skrev 2020-04-28 15:25:53 följande:
    Absolut men jag tror att du missförstått ?det onödiga i kommentaren ? - just nu så har denna diskussion en annan ?dimension? dvs hon har redan bestämt sig vad hon vill göra (därav onödigt att skriva nu att hon borde lämna honom och hålla den diskussionen levande). Hon har tagit ett steg framåt och vill vidare att rädda sitt äktenskap . :)
    För dig är det kanske ett steg framåt, för de som inte håller med om att det är en bra idé är det ett stort steg bakåt och vidare till ett dysfunktionellt förhållande med en man som inte är värd det.
  • Anonym (man)
    Anonym (Jag har varit i din situation) skrev 2020-04-28 16:15:53 följande:
    Jag har absolut inte svårt för det, men det finns olika tillfällen där man ska kunna tycka och tänka :)
    Tydligen har du det eftersom du verkar tycka att alla som inte tycker att gå tillbaka till en sån "man" är en bra idé ska vara tysta och inte yttra sig.

Är det du som sätter när det är bra tillfälle att inte hålla med?
  • Anonym (man)
    Anonym (Jag har varit i din situation) skrev 2020-04-28 16:20:33 följande:
    Jag själv har tagit steget framåt grundad med samma beslut som hon har gjort nu och jag är glad att jag gjorde det då jag lever lyckligt liv med min man och Mina barn, mer kära än någonsin , ärligare än många andra som lever i falska förhållanden och ja, vi är idag starkare än någonsin. Vi alla är människor men jag förstår dig , för alla kan inte förlåta , alla har inte hjärtat för det
    Ja men det är du det, andra har kanske tagit samma steg och det visat sig förödande. I en öppen tråd kan alla säga vad de tycker, det finns inget krav på medhåll.

Det handlar inte enbart om att kunna eller inte kunna förlåta, det handlar precis lika mycket om hur den du förlåter sen beter sig. Att förlåta KAN vara bra OM personen förtjänar det. I annat fall är det bara självdestruktivt.
Svar på tråden Är MIN man otrogen?