• molly50

Är MIN man otrogen?

Anonym (Spegeln) skrev 2020-03-24 08:53:48 följande:

Har fortfarande inte berättat för nån. Vet inte om det skulle göra saken lättare lr om det blir värre för mig.

Min förra chef ringde mig häromdan och fråga hur jag mådde, bröt såklart ihop i telefonen, men berätta inget. Hon hade hört av en exkollega att jag va hemma sjukskriven. Det kändes som att jag ville ringa upp henne efter att hon slutat och bara få berätta. Men sen ringer en annan gammal kollega upp och berättar att min förra chef frågat runt och dom ALLA hade börjar spekulerat i varför jag va hemma. Kändes inte alls bra, och jag ringde aldrig upp henne.

Har samtal med kurator imorrn.

Varför skulle det göra det värre för dig,tror du?
    Du behöver få ur dig det här och få prata med någon.
    Att gå och hålla allt inom dig själv riskerar däremot att göra allt värre.
    Du borde kanske berätta för din chef så att de slipper spekulera?
    Och berätta för din familj och dina vänner.
    Bra också att du ska gå till en kurator.
    Och vi finns också här om du behöver skriva av dig.
  • molly50
    Anonym (Spegeln) skrev 2020-03-24 11:36:16 följande:

Jag vet inte varför det skulle bli värre, samma sak om det skulle bli bättre om jag berättar. Den jag berättar för kommer garanterat se ner på min man, säkert säga sitt om att lämna. Tror ingen jag känner är positiv till att försöka laga ett trasigt förhållande pga otrohet. Känner inte att jag skulle få stöd i mitt beslut, att ge honom en chans.

Jag skäms! Jag skäms för att min varit otrogen, och jah skäms för att jag vill ge honom en chans.

Skammen!

Men hur länge tänker du att du ska hålla det för dig själv? Och hur länge tror du att det håller?
    Förr eller senare så kommer det att spricka och du kan inte hålla det inom dig längre.
    Du behöver få det ur dig.
    Och varför ska du skämmas? Det är han,och ingen annan,som ska skämmas.
    Det är han som har gjort fel. Inte du. 
    Oavsett vilket val du gör så kan du stå tryggt med båda fötterna på jorden med vetskapen om att du inte har gjort fel- Det ska du komma ihåg.
  • molly50
    Anonym (Eget val) skrev 2020-03-24 19:03:44 följande:
    Jag är med dig till 100%.
    Det jag reagerar mest mot är att (man) med svordomar, fördömanden och ett vidrigt språk riktat mot TS påstår sig veta mera om TS och hennes situation än vad hon själv gör.
    Han uttrycker sig på ett sätt som gör tydligt att han själv inbillar sig att han vet bättre än TS och bättre än alla andra och han försöker pressa henne till att fatta beslut.
    Han sågar tom psykologer och terapeuter som yrkesmässigt jobbar med dessa frågor.
    Alla andra inser ju det orimliga i hans villfarelser.

Jag tycker som du att TS inte ska fatta ett livsavgörande beslut just nu i denna situation.
    Jag tror inte att avsikten är att försöka pressa TS till att fatta ett beslut. Snarare att försöka hjälpa.
    Sen kan väl även jag ha svårt att förstå hur man ens kan överväga att förlåta någon som har levt ett dubbelliv i flera år.
    Men vi är alla olika.
  • molly50
    Anonym (Eget val) skrev 2020-03-25 12:51:08 följande:
    Kärlek brukar väl vara den främsta orsaken till att vilja förlåta?

Men jag förstår absolut ditt ställningstagande, särskilt mot bakgrund att såväl du som jag och alla alltid utgår från sig själv.

Som du vet menar jag att väldigt många otrogna är otrogna pga av sina egna personliga problem.
    Om det skulle vara så i TS fall så kan ju väldigt mycket förändras om hennes man kan lyckas lösa och komma över sina personliga problem.
    Efter en sådan lösning kan ju faktiskt deras relation se helt annorlunda ut,
    eller hur?

Vidare påminner jag om att många psykologer/terapeuter hävdar att man alls inte måste förlåta utan att det finns helt andra möjligheter och verktyg att gå vidare i livet på ett bra sätt.
    Visst kan det vara så. Eller en rädsla för att bli ensam.

Visst kan det vara personliga problem. Men det behöver det ju inte heller alltid vara.
    TS man har ursäktat sig med att han bara ville ha en avsugning. Är det något man lever ett dubbelliv i flera år för?
    Jag tycker mest att det låter som en dålig ursäkt. Att det är något annat som är problemet.
    Visst kan relationen bli annorlunda om man lyckas lösa sina problem.
    Men sen har vi det här med tilliten. Den blir ju raserad efter en otrohet och kan ta lång tid att bygga upp igen.
    Och kanske i synnerhet när den pågått under så lång tid som i TS fall.
    Om TS man har personliga problem så är det något han måste lösa själv.

Nej,jag tror inte heller att man måste förlåta alla gånger.
    Men samtidigt så tror jag att det kan bli lite svårare att gå vidare om man aldrig lyckas glömma eller förlåta.
  • molly50
    Anonym (Eget val) skrev 2020-03-25 14:52:23 följande:
    Visst kan det vara så. Eller en rädsla för att bli ensam.
    Ja, båda dessa orsaker tror jag är rätt vanliga, även i kombination. Och vi är väl överens om att jag inte har sagt att det också kan finnas nästan oändligt många andra orsaker.

Men det behöver det ju inte heller alltid vara.
    Nej, även där är vi helt överens. Men skrev jag verkligen ALLTID?

TS man har ursäktat sig med att han bara ville ha en avsugning. Är det något man lever ett dubbelliv i flera år för?
    Jag tycker mest att det låter som en dålig ursäkt.
    Jag hoppas verkligen att vare sig du, jag eller någon annan tror på fullt allvar att avsaknad av en avsugning skulle kunna vara den egentliga orsaken.
    Då ligger det nog väldigt mycket närmare till hands att tro att det är sannolikt att personliga problem ligger närmare sanningen. Så även där är vi överens.

Visst kan relationen bli annorlunda om man lyckas lösa sina problem.
    Men sen har vi det här med tilliten. Den blir ju raserad efter en otrohet och kan ta lång tid att bygga upp igen.
    Och kanske i synnerhet när den pågått under så lång tid som i TS fall.
    Om han skulle ha personliga problem och dessa blir lösta så tror jag du kan hålla med om att hela hans liv kommer att te sig annorlunda och därmed också kärleksrelationen, om den fortsätter.
    Håller med dig om att tilliten är ett stort problem. Men med god hjälp så är vi många som har klarat av lösa även det problemet. Men det förutsätter givetvis att han har kommit tillrätta med sina problem.
    OM man tillsammans klarar att lösa alla sådana här problem så kan man faktiskt gå stärkta ur det, med djupare ömsesidig kärlek, med starka band och få ett lyckligare liv.

Om TS man har personliga problem så är det något han måste lösa själv.
    Nej, där håller jag inte med dig. Jag skulle tom våga påstå att det är nästan omöjligt för någon att själv lösa sina personliga problem.
    Ja, han måste erkänna sina problem, framförallt inför sig själv, och han måste ta fullt ansvar för dem.
    Men sedan är jag övertygad att han behöver hjälp, både professionell hjälp och stöd av sin nära omgivning.

Nej,jag tror inte heller att man måste förlåta alla gånger.
    Men samtidigt så tror jag att det kan bli lite svårare att gå vidare om man aldrig lyckas glömma eller förlåta.
    Återigen är vi helt överens. 
    Men med professionell hjälp finns det alltså verktyg och metoder som är mycket framgångsrika och som i de flesta fall ger ett mycket gott utfall.
    Absolut. Det kan finnas många orsaker. Det håller jag med om.

Nej,som jag ju också skrev så är det ju något annat som ligger till grund än en avsugning om man väljer att leva ett dubbelliv i flera år.

Ja,men det är ju inte en lätt sak att förlåta och släppa taget om. I synnerhet inte när den har pågått så lång tid.
    Så parterapi kan kanske vara en bra idé oavsett om de väljer att fortsätta tillsammans eller ej.

Jo,men har han personliga problem så är ju det något han helst borde ha tagit tag i redan innan han valde att ta steget att vara otrogen.
    Nu får han väl söka samtalshjälp eller så.
    Han måste göra allt för att försöka få tillbaka TS tillit och kämpa för att visa att han förtjänar en ny chans.
  • molly50
    Anonym (Spegeln) skrev 2020-03-26 10:11:46 följande:

Halva veckan har gått. Känns sisådär. Varken till det bättre lr sämre. Märker dock att barnen tjoar o är glada av att pappa inte jobbar så mycket längre. Alltså denna lögn till barnen är ju värst!

Vi hjälps åt med allt hemma, precis som vanligt. Jag bryter ihop, han försöker trösta. Ibland går det, ibland blir jag bara ännu mer arg då det är han som får mig att bryta ihop.

Vi har varit på samtal tillsammans och samtalsterapeuten säger att det kan vara bra att jag öppnar upp mig, men min man säger att jag absolut inte ska säga något till Maria, min en av mina bästa vänner. Jag förstår varför, för hon skulle gotta sig då hon själv har ett trassligt förflutet då hon själv bla skaffade barn med ett KK.

Och min samtalsterapeut säger att jag inte ska säga något till någon, för att det kommer att skada mig ännu mer nu när allt fortfarande färskt. Så jag vet inte. Samtalsterapeuten säger även att jag borde slänga ut min man, han kan flytta hem till en släkting om det blir för dyrt att bo på hotell.

En månad har gått, och jag ser inget ljus i denna långa tunnel. Jag förstår att det kommer ta tid, tid till att hitta min livsgnista och tid till att komma vidare. Jag tänker mer o mer, blir argare och argare. Igår så kände jag bara att jag ångrar allt med honom. Allt! Jag önskade att jag blev påkörd av en bil och dog, och att han själv var tvungen att berätta för barnen varför deras mamma avslutade sitt liv. Men jag kan inte vara så egoistisk, jag har två barn jag älskar. Vill jag se min man lida. Ja då kanske jag ska lämna honom och börja om? Jag måste tänka på våra barn. Det är inte deras fel.

Jag tycker inte du ska lyssna på din man, Det är ju klart att han inte vill att du berättar. Han försöker ju skydda sig själv.Men vill han ditt bästa och att du ska må bra så borde han tänka om och inse att du behöver prata med någon för att få allt ur dig s¨du kan komma vidare.
    Så berätta för din vän,berätta för din syster.
    När dte gäller terapeuten så kan du ju alltid byta om du inte tycker det känns bra.
    Men kanske har h*n ändå lite rätt i att din man borde bo hos en släkting ett tag så att ni får vara ifrån varandra ett tag?
    Dina barn kommer att märka att ni inte mår bra. Barn är inte dumma.
    De kommer kanske att ställa frågor.
    Ni behöver inte berätta några detaljer för dem.
    Men skulle ni gå skilda vägar så berätta att det inte är deras fel. Att ni älskar dem mest av allt.
    Men i slutänden så är det du som ska avgöra vad som är bäst för dig.
    Låt ingen,varken din man eller terapeut,få bestämma vad du ska göra. I synnerhet inte din man.
    Han har ingen vetorätt i det här. Det är han som har gjort fel,inte du.
    Kom ihåg det.
  • molly50
    Anonym (Spegeln) skrev 2020-03-26 13:46:21 följande:

Hur vet jag att mina vänner är mina vänner? Känns som att jag inte har nån just nu. Att jag är ensammast i hela världen!

Denna skam jag känner, fyfan!

Börja med att berätta för din syster. Hon borde inte döma dig. Inte heller din chef.
    Du behöver allt stöd du kan få och du ska inte hålla det inom dig.
    Förr eller senare så kommer det att explodera och då riskerar det att bli värre än det redan är.
    Och varför denna skamkänsla?
    Den enda som ska känna skam är din man som ens kunde tänka tanken på att behandla dig så.
    Jag tror att det bästa är om ni bor på skilda håll ett tag.
    Det kan göra det lättare för dig att se klarare på saker och ting.
    Han kanske har någon släkting han kan bo hos ett tag?
  • molly50
    Anonym (Spegeln) skrev 2020-03-30 16:40:26 följande:

Fortfarande hemma från jobbet. Vet inte hur mycket jag klarar av. Jag kan inte kontrollera mina känslor lr tankar för den delen heller. Slutkörd varenda dag, och då gör jag inte ens mycket. Känns som att livet är en pest.

Tankar tankar tankar. Tänker på allt och lite mer, börjat överanalysera hela mitt liv med min man. När blev det fel? Hur kunde det bli så här! Jag ångrar att jag träffade honom! Jag hade aldrig blivit sårad då! Jag ångrar allt med honom!

Vet du. Till att börja med så tycker jag att du ska berätta för någon om det här. Du behöver få allt ur dig.
    Sen tror jag att du även behöver sätta dig ner och prata med din man.
    Du behöver svar och han ska vara transparent och ge dig sanningen.
    Om ni överhuvudtaget ska kunna gå vidare så måste han vara ärlig om precis allt.
    Annars kommer det nog inte att gå. Då kommer du att fortsätta älta och fundera på vad som gick fel.
    Och jag tror även att du ska berätta för din chef. Hon verkar förstående som ringer och undrar hur du mår.
    Vad du än gör så håll inte allt inom dig. Det kommer bara att få dig att må sämre.
    Du har ju redan tagit ett första steg och berättat för oss här.

Kram och lycka till! 
  • molly50
    Anonym (man) skrev 2020-03-30 18:44:32 följande:
    Jag tycker tvärtom att hon inte ska ha kontakt med honom alls tills hon läkt. Just nu ska hon bara umgås med människor som har hennes väl i första plan, och som kan på det objektivt. Det är han inte rätt person för.

Om hon snackar med honom nu, hur vet hon att hon får sanningen och inte bara en massa BS i syfte att få henne att förlåta? Du vet ju själv hur det är med otrogna människor och sanning. Är det inte lite naivt att tro att han kommer berätta sanningen bara för att hon behöver det?

Dessutom är hon just nu väldigt skör, ur balans och under väldigt starka känslor, inget bra läge att ta beslut åt något håll.

Att hon ska ta hjälp av andra håller jag däremot med om, ju fler desto bättre.
    Men honom tycker jag inte hon ska ha kontakt med öht tills hon är i balans igen.
    Jag håller med dig. Jag tänker mest om TS behöver få svar från honom om varför han gjorde det han gjorde.
    Om han är angelägen om att få TS tillbaka så borde han vara ärlig.
    Men det kanske är naivt av mig att tro.
    Men det är såklart något som TS måste ta beslut om själv.
    Men just nu är det viktigaste att hon berättar för någon så att hon får prata av sig allt.
    Det är nog först när hon har fått prata av sig som hon kommer att kunna ta till sig informationen från sin man också.
    För övrigt så håller jag med dig om att de inte borde bo under samma tak nu,
  • molly50
    Anonym (Spegeln) skrev 2020-03-30 22:00:33 följande:

Jag och min man pratar, jag frågar, han svarar. Jag gråter och skriker, han försöker trösta. Jag blir galen. Han backar. Jag håller inga känslor för honom. Kommer det så kommer det, förutom när barnen är i närheten. Pika honom kan jag göra, men inte så barnen tar illa upp.

Jag tycker han är ärlig när han svarar på mina frågor. För det är inga trevliga svar jag får, jag frågar, han svarar. Jag får väl skylla mig själv som frågar. När jag frågat samma sak 30 gånger, så känns den frågan besvarad, OM han svarar samma sak varje gång. Lägger han till nått lr ?glömmer?, bockas den inte av. Jag börjar bli en psykopat!

Det var min förra chef som ringde, så ej min nuvarande chef. Men jag vet inte om jag vill berätta för henne, just för att hon börja fråga runt bland gamla kollegor samt att det är mycket på jobbet nu med Corona, permitteringar, andra öppettider, hon har själv en man som gått in i väggen så hon går på samtal, jag behöver inte bli en belastning för henne.

Just nu orkar jag inte umgås med någon, jag var till min bästis i lördags för det var barnkalas. Jag var helt slut när jag kom hem, och då lyfte jag inte ett finger. Blir matt av att ta mig utanför lägenheten. Jag skäms av att sätta min fot utanför dörren, det känns som om att alla vet. Jag vill bara fly staden och börja om. Flytta dit ingen känner mig!

Jag undrar om det verkligen är en så bra idé att ni bor under samma tak just nu?
    Jag förstår att ni tänker på barnen. Men de kommer,förr eller senare,att märka att du mår dåligt. Barn är inte dumma.
    Och med det kommer också frågor.
    Jag tror att du ändå måste berätta för någon.,Annars kommer det att bara växa inom dig för att till slut explodera.
    Om det är din förra chef så undrar jag varför hon är så angelägen om att veta varför du är sjukskriven?
    Det är väl din nuvarande chef som behöver veta?
    Men om din nuvarande chef också undrar så tycker jag att du ska berätta.
    Hon kan kanske ordna så att du får hjälp?
    Jag tycker inte du ska känna att du lägger på henne ytterligare bekymmer.
    Hon är din chef och ska finnas där om/när du behöver hjälp.
    Berätta också för din vän och din syster.
    Att prata med din man verkar inte hjälpa dig nämnvärt.
Svar på tråden Är MIN man otrogen?