Anonym (Spegeln) skrev 2020-02-23 21:45:40 följande:
Fick ett mess nu ikväll av någon okänd som hävdar att min man, sedan 9år tillbaka, varit/är otrogen mot mig med en kollega.. Berättaren skriver att hen varit tillsammans med min mans påstådda älskarinna/flickvän syster, och att detta förhållande/otrohet varat i 3-4 år.
Hjälp, vafan är detta är min första tanke.
Men ju mer jag läste, ju mer så är det smådetaljer som stämmer in.
Vad gör jag OM min man är otrogen? Hur konfronterar jag honom? Kommer jag förlåta honom? Vad händer med barnen? Känns som om hjärtat ska hoppa ur kroppen och jag mår illa, vill spy.
Min man slutar jobbet om ca en kvar, ska jag ta det direkt? Vänta tills imorrn?
Hjälp mig tänka klart!
Jag har goda råd att ge av egen erfarenhet:
1. Ta reda på så mycket du kan för att kunna ta ett bra genomtänkt beslut, eftersom ni har barn (det är ingen skam alls i att skilja sig, ibland är det absolut nödvändigt och leder till en bättre tillvaro).
2. Bered dig på en fors av väldigt jobbiga känslor inom dig (gränslöst) som är svårt att förutse. Du befinner dig i en livskris i många stadier. Du kommer att kunna hat, besvikelse, ångest, hämndkänslor (för att du aldrig gjort så mot honom). Försök att ta dig igenom denna djungel så hel som möjligt och gör inget förhastat. Reptilhjärnan kan ta över i dessa svåra situationer, denna kraft ska inte underskattas när man utsätts för djupa svek.
3. Försök inte lappa ihop något med någon som bara var nöjd att "ha kakan och äta den", fru och älskarinna tycker vissa är en trevlig grej och lyckas normalisera detta för sig själva. Plåga dig inte med att leva med någon som inte respekterar dig och ger dig den kärlek du är värd. Det svåra är att bryta upp, och ordna upp allt - men tro mig, det kan bli så mycket bättre med en man som förstår dessa två saker.