jvh skrev 2020-02-23 19:28:26 följande:
Ja jag får lön baserad Sveriges arkitekters rekommendationer för praktiklön. Jag har ett anställningsavtal som visar på att anställningen varar mellan 1 sept 2019- 30 juni 2020 och min BF är beräknad till den 20 juni. Jag tänker att jag kanske jobbar fram till en månad innan BF beroende på hur jag mår. I anställningsavtalet står det Anställningsform: Tidsbegränsad, Grund för tidsbegränsad anställning: Allmän visstidsanställning och som Yrkesbenämning: Praktikant/asp. Räcker det i så fall om jag fyller i visstidsanställning utan att nämna att det är en praktik, jag gissar att man kanske måste maila in en kopia på sitt anställningsavtal?
Jag kan tänka mig att det inte är ett så vanligt scenario för försäkringskassan att hantera eftersom den här typen av praktik kanske vanligtvis är en del av utbildningen. Så jag är rädd att dem ska missuppfatta det hela.
Jag har mailat juristerna på Sveriges arkitekter för att se om dem har någon kunskap om detta.
Smart att kontakta jurist. Det som kan krävas är ett arbetsgivarintyg, och alltså inte anställningsavtalet.
Jag tolkar ditt avtal som att du är anställd med befattningen praktikant, precis som att jag är anställd på befattningen städ, eller att någon är anställd som butiksbiträde.
För mig låter det som att branchen valt att kalla detta praktikplats för att man anser någon icke fullärd och därför inte kan ta en vanlig tjänst med det ansvar det innebär. Ur en rättslig mening skulle inte jag anse detta vara en praktikplats.
Men tror juristen har bättre svar på detta. Men som sagt, finns ingen rimlighet i att det inte skulle räknas som arbete. Du betalar väl skatt som på ett vanligt arbete?