Delat ansvar
Jag och min man har varit tillsammans i 10 år, och har nu en 8 veckor gammal son.
Då min man jobbar i veckorna och jag är hemma med bebis tar jag alla veckodagarsnätter. Han har tidigare tagit en natt på helgen så jag får en natt utan att behöva gå upp.
Nu är vår bebis väldigt snäll, sommar runt 21,vaknar runt 2, somnar om efter mat och blöja, vaknar runt 5 igen, somnar om efter mat och blöja och sover till ungefär 9. Men att få en natt utan att behöva kliva upp har varit lite av en ljuspunkt under veckan.
Nu gick det väldigt dåligt för min man förra helgen, för han gör så stor grej av det och ska inte gå och lägga sig alls osv. Så denna helg berättade han att han tycker det är en dålig idé för han mår inte bra av att vända på dygnet sådär. Så han säger att jag kan ta nätterna och han morgnarna.
Sagt och gjort, jag tog natten. Gick och la mig lite tidigare igår för jag var trött, så vid 21 gick jag i säng. De kom in runt 22.30. Sonen vaknade 01.30, jag fick upp och fixade allt. Han vaknade igen vid 04.30, jag knuffade på min man och j bad han ta det, som överenskommet. Men han vaknar inte... Så jag går upp och tar hand om bebis. Bör jag sitter i sängen och matar sonen vaknar min man. Han går på toa och kommer tillbaka och säger att han kan ta honom så att jag får sova... Saken är ju att jag egentligen inte längtar efter mer timmar, bara sammanhängande timmar. Men det verkar inte gå in hos min man... Samtidigt som jag kan känna att för sonen är det kanske bäst att jag tar honom alla nätter, för vi har en rutin som funkar och han verkar nöjd med.
Jag gnällde dessutom över smutsig disk i veckan och han tyckte att då kunde ju jag göra något åt det, eftersom det stör mig. Dagen efter trotsade jag tröttheten vid lunch och tog disken samt dammsög. Varav min man påpekade att det finns ju visst tid för mig att fixa Hemma. Han gör väldigt sällan något, han lagar mat, men inte så mycket mer än så. Och då städar han inte undan som egen matlagning heller, så köket ser 10 resor värre ut än innan han gick in där. Jag har även just nu en o medicinerad add diagnos. Väntar på läkarbesök för att påbörja medicin igen efter graviditet osv. Min diagnos gör mig oerhört trött just vid lunch samt ofokuserad, har inte diagnosen som undanflykt, utan mer förklaring till olika reaktioner hos mig jag tidigare inte förstått. Utöver bebis pluggar jag även 100 procent på distans.
Behövde skriva av mig lite... Och detta får väl min man lite att låta som en douche, men det är han inte, han är toppen med bebis och sliter hårt med jobb osv för vår skull.
Funderar däremot lite på hur ni andra familjer delat upp det vid föräldraledighet, jobb och bebis?