Inlägg från: Anonym (Förvirrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förvirrad)

Hur hantera 6årig bonus?

Vi (jag och min kille) har dejtat i 6 månader och officiellt blev vi tillsammans för snart 4 månader sen. Han har en 6årig son och min och hans relation (sonens) har hittills varit väldigt bra, vi leker, busar och spelar spel och han har ofta frågat om jag kan komma till dom och hälsa på och sova över och liknande. När jag har sovit över så har jag sovit på soffan då lägenheten är liten och det bara finns en säng, så min kille och sonen har sovit i den. Men från en dag till en annan känns det som så här bonusen börjat fråga varför jag måste vara hos dom så ofta som jag är, och när min partner frågar honom varför han känner så, så vill han inte svara, bonusen vill inte heller att jag ska veta att han tycker så. Vad gör man? Jag har inga barn och inget jag heller vill ha själv, men jag har alltid tyckt om min bonus.

Min kille och hans ex har alltid haft en väldigt bra relation till varandra och de har ofta blivit så vid avlämnande att han har stannat på middag och liknande, mer så innan vi blev tillsammans, inte lika mycket nu. Blev lite tjafs i helgen mellan dom då exet förväntade sig att min partner skulle vara med och träffa hennes familj då bonusen fyllde år. Men han valde att spendera den dagen med mig istället, och firade honom dagen innan på hans egentliga födelsedag, jag var också inbjuden till hans ex då och tog med både presenter och tårta.

Är helt rådvill, har aldrig dejtat någon med barn innan och vill bara att allt ska fungera så smärtfritt som möjligt då jag och min partner har pratat om att flytta ihop. Inget ont om varken ex eller partner, de är jättebra föräldrar, kanske att sonen är en aning curlad

Hjälp

• Svar på tråden Hur hantera 6årig bonus?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-02-11 20:00:58 följande:

Hur mycket är sonen hos sin pappa?

Är det bara varannan helg så spelar det ju inget jättestor roll, är det däremot varannan vecka så hade iaf jag inte flyttat ihop på väldigt, väldigt länge. Läs flera år, minst tills sonen börjar högstadiet.

Jag råder ingen att flytta ihop med någon som har barn under högstadieåldern, om ens då.

Bonusen är hos sin pappa varannan vecka. Hur kommer det sig att du inte skulle flyttat ihop förrän då?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (styvförälder) skrev 2020-02-11 20:03:06 följande:

På vilket sätt är en curlad menar du?

Ni har varit ett par i 4-6 månader och du har spenderat tid hemma hos dom och det har sonen gillat men nu är du där oftare och klart han funderar på varför du är där så ofta då det innan har varit pappa och son och nu väldigt kort tid för sonen är du ofta hemma hos dom och med på olika saker.

Det är klart att en 6 åring funderar på varför du är så mycket med dom nu.

I hans värld har det varit mamma och pappa och dom verkar bra på att komma  överens och har umgåtts en del och nu har det kommit in en ny person i hans hem.

Det är inte lätt för en 6 åring att greppa allt.

Han kan ju inte veta vad som väntar, ni planerar att flytta ihop men det kan ju inte han veta.

Ta det lugnt, han verkar ju ha gillat dig så det kan ju självklart fortsätta men just nu funderar han säkert varför du har kommit in i deras liv och om du ska stanna osv. 

Det är inte alltid lätt för ett barn att ta in att en ny person ska finnas med i familjelivet och som barnet inte har någon talan om utan bara får finna sig i.

Det är sällan helt komplikationsfritt i en bonusfamilj men ni verkar ju ändå ha bra förutsättningar med bra föräldrar och en son som verkar gilla dig.

Både min partner men också hans ex har träffat nya ungefär runt samma tidpunkt men det här varit slut mellan dom i ett par år innan dess.

Med curlad menar jag att min partner har gett min bonus precis vad han har velat ha när han har velat ha det. Men jag är på inget sätt involverad i föräldraskapet eller uppfostran. Det får min partner och hans ex sköta, vilket de gör väldigt bra, förutom detta då kan jag tycka. Jag vill att han ska se mig som en vuxen vän.

Helt ärligt så kan jag säga att sen jag kom in i deras liv så hittar vi på mer saker på helgerna än vad de gjorde innan. Min partner är en fantastisk pappa men något passiv. De har alltid haft en väldigt fin och öppen dialog med bonusen och han har själv frågat om vi ska flytta ihop och om han då får eget rum och sådär, och det har han sett fram emot och varit positivt inställd till, men han verkar inte riktigt förstå att om vi flyttar ihop, så kommer jag att bo där hela tiden.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Låt det ta tid) skrev 2020-02-11 20:10:32 följande:

Så bra att du trivs och gillar barnet! Den bästa starten!

Efter det ska du se till att visa respekt för deras relation - mamman, pappan och barnet. Lägg dig inte i alls! Du är utomstående än så länge, även fast du har en relation med pappan!

Se till nu att bli bra kompis med barnet när du är med dem, visa att du inte är ett hot som kommer att förstöra något mellan honom och hans föräldrar. Att allt kommer vara som tidigare - fast bli bättre och roligare när du kommer med in i bilden! Ni kan gå på bio, teater och leka i parken. Äta glass och umgås, se filmer hemma och visa alltid intresse för hur hans/hennes dag har varit. Fråga och prata även om din dag (på lämplig nivå).

Börja sen smyga in sakta att prata också med barnet bara du och hon/han, och förklara att du gillar pappa jättemycket och att du lika mycket tycker om barnet, att du tycker det är så roligt att träffas allihopa. Du måste komma över tröskeln där barnet känner svartsjuka och kan vara ett hot för dennes nuvarande tillvaro, och hitta tillit och framför allt visa att du inte tänker flytta in på länge. Gör du det tror jag du sabbar allt! Jobba sakta för bästa långsiktiga resultatet för alla!

Jag lägger mig inte i, det har jag varit väldigt tydlig med till min partner om att jag inte på något sätt vill ta en föräldraroll eller någonting liknande och allt det du skriver här jag gjort och gör med bonusen hela tiden. Det är jag som kommer med idéer när min partner egentligen vill sitta inne hela helger o soffan. Så deras liv har blivit mer aktivt sen jag kom in i det. Jag har pratat med min bonus om att jag kommer hit både för att jag tycker om hans pappa men också för att jag och bonusen har så roligt ihop.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-02-11 20:24:52 följande:

För att styvbarn sällan blir någon positiv kraft i ens eget liv, de kostar bara energi och ger inte mycket tillbaka.

Du får alltid stå tillbaka för hans barn och kommer få höra till leda att "barnet går alltid först".

Ifall ni ska resa utomlands, räkna med barnhotell. 

Är det så du vill leva så varsågod, jag vill det inte.

Det är jag helt på det klara med att det är så. Och jag vill att min partner ska ha min bonus som första prio. Men jag har inte varit runt många barn i mitt liv och planerar inte heller att få egna då jag inte kan få på naturlig väg men inte heller har varit intresserad av biologiska barn. Vill bara att min bonus, min partner och jag ska må så bra som möjligt men också att vi ska kunna umgås en del för att på så sätt kunna lära känna varandra.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Fd styvmor) skrev 2020-02-11 20:41:56 följande:

Hur gammal är du ts?

Förstår inte vad det spelar för roll, men är över 30
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (S) skrev 2020-02-11 20:54:16 följande:

Jag har ingen erfarenhet av bonusfamiljer så kan kanake inte hjälpa så mycket, men funderar på n sak. Hur kan att fråga sonen varför han känner så vara svaret på sonens fråga om varför du är där så mycket?

Eller svarade han på frågan först?

Jag tycker inte att frpgan är märklig ens om han skulle tycka att det vore det roligaste i vörlden att du bor över där. Klart han undrar varför en ny person är så mycket i hans hem helt plötsligt. Så den frågan tycker jag att barnet har rätt till ett tydligt svar på.

Min partner har en väldigt bra relation och dialog med honom, men detta är i stort sett första gången bonusen inte vill svara rakt ut varför han tycker att det känns jobbigt när när när där. Han hittar på svepskäl och försöker prata bort det. Min bonus har fått ett tydligt svar på varför jag är där, han har frågat om vi är kära och han har även frågat om inte jag och min kille kan pussas inför honom - Jag fick en puss på kinden och sen pussade min partner bonusen så han inte känner sig utanför. Fokus är alltid på min bonus, både från mitt håll och min killes, därav känner jag mig förvirrad att få en sån reaktion från honom nu.

Men svar får han alltid när han har frågat.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Kriss) skrev 2020-02-12 09:13:05 följande:

Hans barn är van att ha sin pappa för sig själv, han upplever förmodligen dig som en konkurrent. Min åsikt är att det kommer inte att spela någon roll hur du gör, hans barn kommer att känna och tycka det han tycker oavsett vad du gör, du kommer alltid att vara i vägen för honom. Enklare sagt än gjort men försök att inte bry dig om det, det är bara så det är. Lägg inte energi på att försöka vinna hans hjärta eller att bli accepterad, han tycker förmodligen redan om dig och accepterar dig så mycket som han kan acceptera dig, men han vill bara ha sin pappa för sig själv. Var det inte du så hade det ju varit någon annan som hade varit i vägen, såvida hans pappa inte är beredd att leva utan partner tills sonen har flyttat hemifrån.

Det är upp till pappan att visa att du är viktig i hans liv och att du inte konkurrerar med sonen om hans kärlek. Svårt för ett litet barn att förstå, han fattar ju till exempel inte det här med sex. 

Du behöver inte bestyrka att du vill att hans barn ska vara prio ett, ni konkurrerar inte om samma uppmärksamhet. Glöm inte att er vuxenrelation behöver tas om hand också, det betyder inte att hans son kommer att bli bortprioriterad bara för att ni prioriterar er kärlek också. De flesta normala människor, och dit hör nog du också, förstår att barn tar en viss plats, men det innebär inte att det går till överdrift och att du måste gömma dig under en sten. Fortsätt att vara dig själv och se till att du mår bra själv i det här också. Möjligtvis, om ni inte redan gör så, låter du pappan och hans barn göra saker på egen hand medan du unnar dig att göra precis vad du vill och njuter av att inte ha barn. Ni måste inte göra allting tillsammans bara för att ni flyttar ihop. 

Tack! Jag ska tänka på vad du har skrivit.
  • Anonym (Förvirrad)
    smulpaj01 skrev 2020-02-11 20:18:43 följande:

Ni har nyss träffats och pratar redan om att flytta ihop? Hoppas verkligen det bara är normala nyförälske snack utan minsta allvar bakom.

Ta upp den diskussionen igen OM ert förhållande kvarstår om ca 3 år och allt funkar med barnet då.

Självklart pratar vi om det på allvar, varför vänta så länge?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Paula) skrev 2020-02-12 17:21:49 följande:

Det här tycker jag var ett bättre och mer nyanserat råd. Håll fast vid dig själv Ts! Det är lätt att slukas upp när man är den enda i ekvationen som inte har ett barn.

Ja, ibland känns det som om jag aldrig har rätt att lufta mina åsikter, för ibland hamnar man i det där "Men du har inte barn så du kan inte förstå" grejen. Bara för att jag själv inte barn så betyder ju inte det att jag är dum i huvudet ????
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (...) skrev 2020-02-12 17:30:25 följande:

Har du någonsin haft en nära vän eller släkting på besök i ditt hem en längre tid?

Ofta känner man efter ett tag att det hade varit väldigt skönt om de åkte, trots att man tycker mycket om dem. Man kan känna sig lite trängd och obekväm i sitt hem.

Även om barnet tycker om dig och gillar att du är där så är han troligtvis inte lika avslappnad och sig själv som han varit annars. Du är välkommen men en gäst inte familj för sonen. Och det är inget en sexåring kan sätta ord på, vilket säkert är varför han inte svarar.

Kanske behöver han få ha lite fler inaktiva ?tråkiga? helger vara han och pappan? Vissa behöver det efter en lång vecka.

Kan vara så. Dock så blir bonusen sjukt rastlös om de stannar hemma hela dagarna. Min partner har verkligen ingen fantasi när det kommer till att hitta på grejer med sin son och det gnälls mycket från båda håll ibland. Jag vet med mig att min bonus hemma hos partnerns ex, alltid gör någonting, pysslar, leker med kompisar, reser med mamman eller har folk hemma. Väldigt aktiv fritid där, så det är en rejäl kontrast mot hemma hos hans pappa.
Svar på tråden Hur hantera 6årig bonus?