Barbro45 skrev 2020-02-02 10:17:15 följande:
Inget av alternativen är relevant för mig, jag behöver alternativet. Nej, det kommer inte att ge önskad effekt.
Vi får fråga oss varför man vill ha ett förbud mot hijab (den huvudduk som helt täcker håret). Om vi ska införa ett förbud mot ett visst klädesplagg så är det viktigt att lagtexten formuleras så att man förstår vad som avses. Om vi anger att det gäller klädesplagg som täcker håret på kvinnor, män ska alltså fortfarande få täcka sitt hår om de önskar. Då får vi stora problem med flera av våra svenska folkdräkter, titta t.ex. på Rättviksdräkten, den tror jag att det är få av oss som vill förbjuda. Om vi då istället anger specifikt niqab så klarar vi våra svenska folkdräkter. Vad skulle straffet vara om man ändå bär plagget i den miljö där den är förbjuden, bötesstraff, avsked får tjänst? Jag gissar att det då riskerar att bli ett otal personer som tar på sig en niqab som en protest mot lagen. Tänk hur många ingripande polisen måste göra, böterna kommer att överklagas, domstolarna blir överhopade av dessa rättsförhandlingar.
De kvinnor som väljer eller tvingas att dölja sitt hår kan fortsättningsvis istället välja att fälla upp luvan på sin hoodie och knyta till banden. De kan också välja Rättviksdräktens huvudbonad. Alternativt kommer dessa kvinnor välja/tvingas avstå från att vistas i offentlig miljö eller på en arbetsplats.
Ett sånt förbud skulle vara ett slag i luften och inte ge någon effekt på det grundläggande problemet. Segregation och kvinnoförtryck.
Asch då, det borde jag ha tänkt på som alternativ!
Du har nog väldigt rätt, jag tror att ett förbud skulle bli, inte bara tandlöst, men det kommer att bli en snårskog att urskilja en hijab från vissa andra huvuddukar man kan ha, även som icke-troende kan man ju ibland täcka huvudet på ett liknande sätt. Det finns en hel del frågetecken att räta ut innan man kan sätta fingret på en lagtext.
Tittar man på Danmark verkar det inte särskilt lyckat iaf...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/burkaforbudet-i-danmark-trader-i-kraft
Även lösskägg är förbjudet där, det blir inte kul i tomtetider... Men man får väl hävda undantag just runt jul förstås.
Sedan tror jag man skapar ett merarbete för polisen, åtminstone i grannlandet då där polisen under ett år gett böter till totalt 39 personer enligt den nya lagen, varav nästan hälften bar något annat än dessa religiöst förknippade plagg. T ex kan nämnas elefantmössor, sjalar, solglasögon... Det blir absurt till slut.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/22-boter-for-att-bara-burka-eller-niqab